Main Article Content

Abstract

Abstract: This study aimed to determine the effect of open-ended approach toward the critical thinking ability of Mathematical of students in Vocational High School. Type of study is an experimental study with a quasi-experimental design were implemented in SMK N 1 Central Bengkulu in the first semester of the school year 2016/2017 the study population was all students of Class X and Class X sample is ATP-2 as the experimental class and Class X-ATP 1 as the control class. The results showed that there are significant open-ended approach to the critical thinking ability of mathematical (p<0,05). In addition, based on the value of rsquare , open-ended approach gives considerable influence equal to 30.8% on the students critical thinking skills mathematically.

Article Details

Author Biography

Debra Pratama Sakti, University of Bengkulu

Magister Mathematical Education
How to Cite
Sakti, D. P. (2017). EFFECT OF OPEN-ENDED APPROACH TOWARD CRITICAL THINKING ABILITY OF VOCATIONAL HIGH SCHOOL STUDENTS. TRIADIK, 15(2). https://doi.org/10.33369/triadik.v15i2.2863

References

  1. Fahrurrozi (2015). Pengaruh Pembelajaran Open Ended Berbasis Kecerdasan Emosional Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Kecerdasan Emosional Mahasiswa. Beta Jurnal Pendidikan Matematika Vol. 8 No.1 Mei 2015. Hal. 16-32.
  2. Haji, Saleh dan Yumiati (2011). Mengembangkan Kemampuan Berpikir Asli Melalui Pembelajaran Generatif Dengan Pendekatan Open Ended. Pasundan Journal of Mathematics Education Tahun 1 Nomor 1 November 2011. Hal. 50-60.
  3. Happy, Nurina (2011). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Kreatif Matematis Siswa Kelas X Sma Negeri 1 Kasihan Bantul Pada Pembelajaran Matematika Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah (PBM). Skripsi Yogyakarta: Program Studi Pendidikan Matematika UNY.
  4. Hartanto (2009). Perbandingan Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Aplikasi Matematika Siswa Pada Pembelajaran Open Ended Dengan Konvensional Di Sekolah Menengah Pertama. Universitas Pendidikan Indonesia. Disertasi (Tidak Diterbitkan). Bandung: Program Pascasarjana Pendidikan Matematika UPI.
  5. Koriyah, Vivi Nur dan Idris Harta (2015). Pengaruh Open-Ended terhadap Prestasi Belajar, Berpikir Kritis dan Kepercayaan Diri Siswa SMP. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika Vol. 10 No. 1 Juni 2015. Hal 95-105.
  6. Lenny ( 2015). Pola Pembelajaran Konven-sional. (http://lennylennoy. blogspot.com/ 2015/04/ pola-pembelajaran-konvensional_ 21.html), Diunduh Tanggal 6 Agustus 2015.
  7. Ramdani, Yani (2013). Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMU dan Aliyah Melalui Pembelajaran Open Ended. Makalah disajikan pada Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika di Bandung.
  8. Suherman, Herman, Turmudi, Didi Suryadi, Tatang Herman, Suhendra, Sufyani Purbawanto, Nurjanah dan Ade Rohayati,(2001). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Jurusan Pendidikan Matematika. Diktat Perkuliahan FKIP, UPI. Bandung: Tidak diterbitkan
  9. Wahyono, Budi.(2013). Karakteristik dan Prosedur Pelaksanaan Pembelajaran Konvensional. (http://www.pendidikanonomi.com/2013/06/karakteristik -dan-prosedur-pelaksanaan.html). Diunduh Tanggal 26 Mei 2015.