Main Article Content

Abstract

Abstract: This research aimed to describe the effect of self control through group counseling on students’ aggressive behavior tendency. The method quasi experimental method with one group pre-test post test design. The subject was 6 students class VIII at SMPN 12 Kota Bengkulu who had very high and high aggressive behavior tendency. The technique of collecting data was questionnaire. The result showed that the students’ aggressive behavior decreased after giving self control exercise through group counseling. It was showed by the result of difference test Z = -2,201 (p<0,05).

Article Details

Author Biographies

I Wayan Dharmayana, University of Bengkulu

Educational Psychology; Guidance & Counseling

Vira Afriyati, University of Bengkulu

Guidance and Counseling Study Program
How to Cite
Maisaroh, D., Dharmayana, I. W., & Afriyati, V. (2017). THE EFFECT OF SELF CONTROL THROUGH GROUP COUNSELING ON STUDENTS’ AGGRESSIVE BEHAVIOR TENDENCY. TRIADIK, 15(2). https://doi.org/10.33369/triadik.v15i2.2870

References

  1. Agustiani, Hendriati. (2006). Psikologi Perkembangan Pendekatan Ekologi Kaitannya dengan Konsep Diri dan Penyesuaian Diri Pada Remaja. Bandung: Refika Aditama.
  2. Arikunto, Suharsimi. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
  3. Auliya, M. dan Nurwidawati, D. (2014). Hubungan Kontrol Diri dengan Perilaku Agresi Pada Siswa SMA Negeri 1 Padangan Bojonegoro. Jurnal Psikologi, Vol 2, No 3. Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Semarang.
  4. Averill, J.P. (1973). Personal Control Over Aversive Stimulus and Its Relationship to Stress. Psychology Bull. 80.285.303.
  5. Avianty, S.K; Cleoputri, A.Y; dan Afia F. (2015). Pengaruh Self-Control Training Terhadap Kecemasan Sosial Pada Remaja. Jurnal FISIP, Universitas Brawijaya.
  6. Badriyah, Lailatul. (2013). Pengaruh Empati dan Self-Control terhadap Agresivitas Remaja SMA Negeri 3 Kota Tangerang Selatan. Jurnal Psikologi. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta. http:// psikoche2009., diunduh tanggal 5 Januari 2016.
  7. Baron, R.A; dan Byrne, D. (2005). Psikologi Sosial Edisi Kesepuluh Jilid 2. Alih Bahasa: Ratna Djuwita. Jakarta: Erlangga.
  8. Chita, R.C.M; David, L; dan Pali, C. (2015). Hubungan Antara Self-control dengan Perilaku Konsumtif Online Shopping Produk Fashion Pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Sam Ratulangi Angakatan 2011. Journal e-Biomedik, (Vol 3, No 1. Fakultas Kedokteran Universitas Sam Ratulangi.
  9. Darmadi, Hamid. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung :Sinar Baru Algesindo.
  10. Davidoff, Linda L. (1981). Psikologi Suatu Pengantar Edisi Kedua Jilid 2. Alih Bahasa: Mari Juniarti. Jakarta: Erlangga.
  11. Dantes, Nyoman. (2012). Motode Penelitian. Yogyakarta: Andi Offset.
  12. Febrianti, Trisia. (2014). Pengaruh Layanan Konseling Kelompok Terhadap Perilaku Agresif Siswa Kelas VII 1 di SMP Negeri 3 Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah Konseling, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Bengkulu. http:// repository.unib.ac.id., diunduh tanggal 2 November 2015.
  13. Feist, J; dan Gregory J.F. (2010). Teori Kepribadian Theories of Personality Edisi 7 Buku 1 dan 2. Alih Bahasa : Smita Prathita Sjahputri. Jakarta : Selemba Humanika.
  14. Friedman, H.S; dan Miram W.S. (2006). Kepribadian Teori Klasik dan Riset Modern Edisi ketiga Jilid 1. Alih Bahasa: Fransiska Dian Ikarini, Maria Hany, dan Andreas Provita Prima. Jakarta: Erlangga.
  15. Garungan. (2010). Psikologi Sosial. Bandung: Refika Aditama.
  16. Ghufron, M.N; dan Risnawati, R. (2010). Teori-teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
  17. Herawati, Anna A. (2014). Hubungan Antara Kecerdasan Emosional dengan Perilaku Agresif Siswa Kelas X TM (Teknik Mesin) SMKN 2 Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah Konseling, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Bengkulu. http:// repository.unib.ac.id., diunduh tanggal 9 Januari 2016.
  18. Hurlock, Elizabeth B. (1980). Psikologi Perkembangan Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan Edisi Kelima. Alih Bahasa: Istiwidyawati dan Soedjarwo. Jakarta. Erlangga.
  19. Kartono, Kartini. (2014). Patologi Sosial 2 Kenakalan Remaja. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
  20. Komalasari, G; Eka W; dan Karsih. (2011). Teori dan Teknik Konseling. Jakarta: Indeks.
  21. Mashudi, Farid. (2012). Psikologi Konseling Buku Panduan Lengkap dan Praktis Menerapkan Psikologi Konseling.Yogyakarta: IRCiSod.
  22. Mulyono, Y.B. (1991). Mengatasi Kenakalan Remaja. Yogyakarta: Andi Offset.
  23. Nafiah, A; dan Arri, H. (2014). Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Homeroom Untuk Menurunkan Perilaku Agresif Siswa. Jurnal Ilmiah Konseling, Vol1,No1.http://ejurnal.upgrismg.ac.id, diunduh 22 Februari 2015.
  24. Narti, Sri. (2004). Model Bimbingan Kelompok Berbasis Ajaran Islam Untuk Meningkatkan Konsep Diri Siswa. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
  25. Nashori, F. (2008). Psikologi Sosial Islam. Bandung: Rafika Aditama.
  26. Nurfaujiyanti. (2010). Hubungan Pengendalian Diri (Self-Control) Terhadap Agresivitas Pada Anak Jalanan. Skripsi, Fakultas Psikologi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. http:// repository.uinjkt.ac.id; diunduh tanggal 28 Januari 2016.
  27. Nurkancana, Wahyu dan Sumartana, P.P.N. (2000). Evaluasi Pendidikan. Surabaya: Usaha Nasional.
  28. Ormrod, Jeanne E. (2008). Psikologi Penddididkan Membantu Siswa Tumbuh dan Berkembang Edisi Keenam Jilid 1. Alih Bahasa: Wahyu Indiarti. Jakarta: Erlangga.
  29. Prayitno. (1995). Layanan Bimbingan dan Konseling Kelompok Dasar dan Profil. Padang: Gralia Indonesia.
  30. Restu, Y; dan Yusri. (2013). Studi Tentang Perilaku Agresisf Siswa Di Sekolah. Jurnal Ilmiah Konseling, Vol 2, No 1. Universitas Negeri Padang. http://ejournal.unp.ac.id.diunduh tanggal 3 November 2015.
  31. Safaria, Triantoro. (2004). Terapi Kognitif-Perilaku untuk Anak. Yogyakarta: Graha Ilmu.
  32. Santrock, Jhon W. (2007). Remaja Edisi 11 Jilid 2. Alih Bahasa: Benecditine Widyasinta. Jakarta: Erlannga.
  33. Siregar, Syofiyan. (2012). Statistik Deskriptif Untuk Penelitian Dilengkapi Perhitungan Manual dan Aplikasi SPSS Versi 17. Jakarta: Rajawali Pers.
  34. Sugiyono.(2008).Statistik Nonparametik Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
  35. Sukardi. (2003). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
  36. Sukardi, Dewa, K. (2008). Pengantar Pelaksanaan Program BK di Sekolah. Jakarta: Renika Cipta.
  37. Tohirin. (2011). Bimbingan dan Konseling di Sekolah dan Madrasah Berbasis Intregrasi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
  38. Walgito, Bimo. (2010). Pengantar Psikologi Umum. Yogyakarta: Andi.
  39. Widyastuti, Yeni. (2014). Psikologi Sosial. Yogyakarta: Graha Ilmu.
  40. Willis, Sofyan S. (2012). Remaja & Masalahnya Mengupas Berbagai Bentuk Kenakalan Remaja Narkoba, Free Sex dan Pemecahannya. Bandung: Alfabeta.