EFFECTIVENESS OF REFRAMING STRATEGY IN GROUP COUNSELING TO HELP REDUCE STUDENTS FEAR TOWARD SCHOOL CONSELOR

Aprilia Dewi Suciati(1), I Wayan Dharmayana(2), Afifatus Sholihah(3),
(1) FKIP Universitas Bengkulu, Indonesia
(2) FKIP UNIB, Indonesia
(3) FKIP UNIB, Indonesia

Abstract


Abstract: This study was aimed to describe the students' fear perceptions toward the guidance and counseling teachers and to describe the effectiveness of reframing strategy in counseling group to help the reduction of students' fear toward the school counselor of SMA Negeri 1 Central Bengkulu. This study used quasi experimental research method with one group pre-test post-test design. The subject of this study was five students who were selected by purposive proportional sampling which have the highest score at the students' fear toward counselor' questionnaire. The analysis result showed that the students' fear toward the school counselor has deacreased after they got a counseling group by using reframing strategy, it could be seen on the result of processing data with the difference test score was z = -2.041, then p<0.05, so
was rejected. It means that the reframing strategy in counseling group was effective to decrease the students' fear toward the school counselor.
Keywords: Reframing strategy, Students' fear toward the guidance and counseling teacher.

Full Text:

PDF

References


Agustina, Ida. (2014). “Penerapan Strategi Reframing Untuk Mengurangi Perasaan Rendah Diri Siswa Kelas VII-H SMP Negeri 1 Jogorogo Ngawi” Jurnal BK Universitas Negeri Surabaya Volume 04 Nomor 03 Tahun 2014, 710-717.

Arifin, Zainal. (2011). Konsep dan Model Pembangunan Kurikulum. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Arikunto, Suharsimi, (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Arwidita. (2014). “Hubungan Antara Persepsi Layanan Konseling Individual dengan Minat Berkonseling Pada Siswa SMKN 1 Kota Bengkulu.” Skripsi Universitas Bengkulu.

Azwar, Syarifuddin. (1998). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Bandler, Richard dan Grinder, John. (1982). Reframing : Neuro Linguistik Programing and The Transformation of Meaning. Utah: Real People Press.

Cormier, Sherlly; Nurius, Paula S.; Osborn, Cynthia J. (2008). Interviewing Strategies For Helpers: Fundamental Skills and Cognitive Behavioral Interventions. California: Brooks/ Cole Publishing Company.

Dantes, Nyoman. (2012). Metode Penelitian. Yogyakarta: Andi.

Danim, Sudarwan. (2004). Motivasi Kepemimpinan dan Efektivitas Kelompok. Bengkulu: Rineka Cipta.

Emzir. (2015). Metodologi Penelitian Pendidikan Kuantitatif dan Kualitatif. Jakarta: Rajawali Pers.

Farisi, Aranhakim. (2012). Teknik Reframing: Menetralisir Mental Blok Negatif. Artikel Kompasiana. diakses tanggal 8 Februari 2016.

Fasin, Lita Desyana. (2014). Menjadi Sahabat Siswa Mudahkan Proses Konseling Guru BK. Tegal: ABKIN Tegal. diakses tanggal 1 Februari 2016.

Gibson, Robert L. dan Mitchell, Marianne H. (2011). Bimbingan dan Konseling. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Hurlock, Elizabeth B. (1980). Psikologi Perkembangan. Jakarta: Erlangga.

Komariah, Aan. (2011). Manajemen Pendidikan. Bandung: Alfabeta

Krishna, Anand. (2007). Fear Management. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Lawshe, C. H. (1975). A Quantitative Approach to Content Validity. Personnel Psychology. (28), 563-575.

Laksmi, Kadek Lusiani. (2014). “Penerapan Konseling Rasional Emotif dengan Teknik Reframing Untuk Meminimalisir Learned Helplessness pada Siswa Kelas XI IPA 3 SMA Negeri 3 Singaraja Tahun Ajaran 2013/2014” Jurnal BK Universitas Pendidikan Ganesha Volume 2 No 1 Tahun 2014.

Mahmudi. (2005). Manajemen Kinerja Sektor Publik, Edisi I, Yogyakarta: UPP AMP YKPN.

Mudana, I Nyoman Oka. (2014). “Penerapan Konseling Gestalt dengan Teknik Reframing untuk Meningkatkan Kesadaran Diri dalam Belajar Siswa Kelas VIII A1 SMP Negeri 4 Singaraja Tahun Ajaran 2013/2014”, Jurnal BK Universitas Pendidikan Ganesha Volume 2 No 1, Tahun 2014.

Multazam, Jumala. (2014). Six Steps Reframing yang Dikibarkan John Grindler dalam NLP. Artikel NLP Online Indonesia. diakses 6 Februari 2016.

Myers, G. David. (2005). Social Psychology. New York: Mc Graw Hill.

Nikolay, Hingdranata. (2010). About NLP. Jakarta: NLP Indonesia. diakses 6 Februari 2016.

Nurkanca, Wayan. (2000). Evaluasi Pendidikan. Surabaya-Jakarta: Usaha Nasional.

Nursalim, Mochamad. (2014). Strategi dan Intervensi Konseling. Jakarta: Akademia Permata.

Oktaviana, Dian. (2010). “Penggunaan Strategi Reframing Untuk Membantu Siswa Mengurangi Perasaan Cemas Ketika Bertanya di Kelas.” Jurnal BK Universitas Negeri Surabaya.

Oktavianto, Tri. (2013). “Upaya Meningkatkan Minat Siswa Mengikuti Konseling Individu Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Pada Siswa Kelas VII A SMP Negeri 4 Batang Tahun Pelajaran 2012/2013.” Skripsi Universitas Negeri Semarang.

Prayitno dan Amti, Erman. (2009). Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: Rineka Cipta.

Purwaningsih, Sri. (2012). “Hubungan Sikap Siswa Terhadap Konselor dan Tingkat Keterbukaan Diri dengan Minat Memanfaatkan Layanan Konseling.” Naskah Publikasi Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Rahardjo, Susilo dan Gudnanto. (2013). Pemahaman Individu Teknik Nontes. Jakarta: Kencana.

Rahmatika, Rizky. (2013). “Keefektifan Strategi Reframing Untuk Membantu Siswa Mengurangi Rasa Takut Terhadap Guru Bimbingan Konseling.” Jurnal BK. Surabaya: Universitas Negeri Surabaya (UNESA).

Sarjono, Haryadi dan Julianita, Winda. (2011). SPSS vs LISREL. Jakarta: Salemba Empat.

Sekaran, Uma. (2006). Metode Penelitian Bisnis. Jakarta: Salemba Empat.

Subana. (2000). Statistik Pendidikan. Bandung: Pustaka Setia

Suhartanto, Gigih. (2015). Limiting Beliefs: Ten Easy Ways to Change It. Artikel Online NeoNLP.o Now Everyone Can Learn. diakses 6 Februari 2016

Sugiyono. (2008). Statistik Non Parametrik Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sukardi, Dewa Ketut. (2008). Pengantar Pelaksanaan Program Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.

Wade, Carole dan Travis, Carol. (2007). Psikologi Jilid 2. Jakarta: Erlangga.

Zulfadli, Muhammad. (2011). Reframing Hanya Perlu Bertindak Wajar. Artikel Kompasiana. diakses tanggal 8 Februari 2016.


Article Metrics

 Abstract Views : 0 times
 PDF Downloaded : 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


TRIADIK indexed by:

    

TRIADIK

Educational Departement, Dekanat FKIP University of Bengkulu,
Jl.WR Supratman Kandang Limun Bengkulu - INDONESIA

Website:https://ejournal.unib.ac.id/index.php/triadik
e-mail : triadik@unib.ac.id

 

View My Stats