Main Article Content
Abstract
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pengaruh layanan informasi dengan media information and communication technologies (ICT) untuk meningkatkan pemanfaatan internet siswa. Metode yang digunakan adalah eksperimen dengan desain one-grup, pretest-posttest design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI MIPA yang berjumlah 141 orang siswa. Sampel dalam penelitian ini adalah siswa kelas XI MIPA B SMA Negri 6 Kota Bengkulu berjumlah 35 orang siswa. Prosedur pengambilan sampel menggunakan purposive sampling. Teknik pengumpulan data menggunakan angket pemanfaatan internet. Teknik analisis data menggunakan uji t. Hal ini ditunjukan dari hasil uji perbedaan pretest dan posttest dengan nilai t -19.572 dan signifikansi 0,000 (p<0,05). Artinya terdapat pengaruh yang signifikan terhadap tingkat pemanfaatan internet siswa sebelum dan sesudah diberikan layanan informasi dengan media information and communication technologies (ICT) pada siswa.
Kata kunci: Layanan informasi, media ICT, pemanfaatan internet
THE INFLUENCE OF INFORMATION SERVICES WITHINFORMATION AND COMMINICATION TECHNOLOGIES (ICT) MEDIA TO IMPROVE INTERNET UTILIZATION OF CLASS XI MIPA B STUDENTS SMA NEGERI 6 BENGKULU CITY
ABSTRACT
This study aimed to describe the influence of information service using information and communication technologies (ICT) media to incrase internet utilization for students. The method used an experimental one-grup design, pre-test-post-test design. The population in this study were all students of class XI MIPA, amounting to 141 students. The sampel in this study were 35 students of class XI MIPA B SMA Negeri 6 Bengkulu City. The sampling procedure used pourposive sampling. The data collection technique used an internet use questionnaire with a reliability result of 0.989. The data analysis technique used the t test. This was shown by the results of the defference between the pretest and posttest with the value t -19,572 and significance 0,000 (p<0,05). It means that there was a significant influence on services with information and communication technologies (ICT) media to students.Keywords: information services, ICT media, Internet Utilization
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pengaruh layanan informasi dengan media information and communication technologies (ICT) untuk meningkatkan pemanfaatan internet siswa. Metode yang digunakan adalah eksperimen dengan desain one-grup, pretest-posttest design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI MIPA yang berjumlah 141 orang siswa. Sampel dalam penelitian ini adalah siswa kelas XI MIPA B SMA Negri 6 Kota Bengkulu berjumlah 35 orang siswa. Prosedur pengambilan sampel menggunakan purposive sampling. Teknik pengumpulan data menggunakan angket pemanfaatan internet. Teknik analisis data menggunakan uji t. Hal ini ditunjukan dari hasil uji perbedaan pretest dan posttest dengan nilai t -19.572 dan signifikansi 0,000 (p<0,05). Artinya terdapat pengaruh yang signifikan terhadap tingkat pemanfaatan internet siswa sebelum dan sesudah diberikan layanan informasi dengan media information and communication technologies (ICT) pada siswa.
Kata kunci: Layanan informasi, media ICT, pemanfaatan internet
THE INFLUENCE OF INFORMATION SERVICES WITHINFORMATION AND COMMINICATION TECHNOLOGIES (ICT) MEDIA TO IMPROVE INTERNET UTILIZATION OF CLASS XI MIPA B STUDENTS SMA NEGERI 6 BENGKULU CITY
ABSTRACT
This study aimed to describe the influence of information service using information and communication technologies (ICT) media to incrase internet utilization for students. The method used an experimental one-grup design, pre-test-post-test design. The population in this study were all students of class XI MIPA, amounting to 141 students. The sampel in this study were 35 students of class XI MIPA B SMA Negeri 6 Bengkulu City. The sampling procedure used pourposive sampling. The data collection technique used an internet use questionnaire with a reliability result of 0.989. The data analysis technique used the t test. This was shown by the results of the defference between the pretest and posttest with the value t -19,572 and significance 0,000 (p<0,05). It means that there was a significant influence on services with information and communication technologies (ICT) media to students.Keywords: information services, ICT media, Internet Utilization
Article Details
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 (CC BY-SA) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
- This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Daftar Pustaka
- Barus, F. B. (2016). Pemanfaatan Internet Oleh Siswa SMA Negeri Kelas XI Jurusan IPA di Kota Yogyakarta. Jurnal Program Studi Pendidikan, 3(1), 11–23.
- Buente, W & Robbin, A. (2008). Trends in Internet Information Behavior. Dalam Journal of The Society for Information Science. 2(1), 71–81.
- Hasanah, M., & Denok, S. (2014). Penerapan Layanan Informasi Menggunakan Media Video Untuk Meningkatkan Pemahaman Terhadap Masa Depan Karir Siswa Kelas XI SMA Negeri 3 Lamongan. Jurnal BK UNESA. Universitas Negeri Surabaya. 4(3), 54–66.
- Isa, Mua’dz. (2007). Pengaruh Internet Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Komunikasi, 2(2), 70–83.
- Komariah & Nur. (2016). Pemanfaatan Blog Sebagai Media Pembelajaran Berbasis ICT. Jurnal SAP Universitas Indraprasta PGRI.2(1), 21–31.
- Palewa, M.D.A. (2014). Peranan Media Pembelajaran ICT Dalam Meningkatkan Prestasi Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA Maarif NU Pandaan. Jurnal Pendidikan, 2(2), 19–30.
- Pranoto, H., Agus. W., & Nurul, A. (2017). Layanan Bimbingan Kelompok Mahasiswa Prodi BK Menggunakan Media ICT (Information and Communications Technology) Basis Sosial Media Jurnal Mikrotik. Universits Muhamadiyah Metro Lampung. 4(2), 17–29.
- Pratiwi. (2012). “Pengaruh Pemanfaatan Internet Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Pengasih”.Jurnal Education. 2(1), 15–25.
- Prayitno. (2004). “Seri Kegiatan Pendukung Konseling L1-L9”. Universitas Negeri Padang.
- Rozi & Zaenal, A. (2008). “Mari mengenal Internet”. Yogyakarta: Andi
- Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung. Alfabeta
References
Daftar Pustaka
Barus, F. B. (2016). Pemanfaatan Internet Oleh Siswa SMA Negeri Kelas XI Jurusan IPA di Kota Yogyakarta. Jurnal Program Studi Pendidikan, 3(1), 11–23.
Buente, W & Robbin, A. (2008). Trends in Internet Information Behavior. Dalam Journal of The Society for Information Science. 2(1), 71–81.
Hasanah, M., & Denok, S. (2014). Penerapan Layanan Informasi Menggunakan Media Video Untuk Meningkatkan Pemahaman Terhadap Masa Depan Karir Siswa Kelas XI SMA Negeri 3 Lamongan. Jurnal BK UNESA. Universitas Negeri Surabaya. 4(3), 54–66.
Isa, Mua’dz. (2007). Pengaruh Internet Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Komunikasi, 2(2), 70–83.
Komariah & Nur. (2016). Pemanfaatan Blog Sebagai Media Pembelajaran Berbasis ICT. Jurnal SAP Universitas Indraprasta PGRI.2(1), 21–31.
Palewa, M.D.A. (2014). Peranan Media Pembelajaran ICT Dalam Meningkatkan Prestasi Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA Maarif NU Pandaan. Jurnal Pendidikan, 2(2), 19–30.
Pranoto, H., Agus. W., & Nurul, A. (2017). Layanan Bimbingan Kelompok Mahasiswa Prodi BK Menggunakan Media ICT (Information and Communications Technology) Basis Sosial Media Jurnal Mikrotik. Universits Muhamadiyah Metro Lampung. 4(2), 17–29.
Pratiwi. (2012). “Pengaruh Pemanfaatan Internet Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Pengasih”.Jurnal Education. 2(1), 15–25.
Prayitno. (2004). “Seri Kegiatan Pendukung Konseling L1-L9”. Universitas Negeri Padang.
Rozi & Zaenal, A. (2008). “Mari mengenal Internet”. Yogyakarta: Andi
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung. Alfabeta