Main Article Content
Abstract
ABSTRAK
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk (a) mengidentifikasi tipe gaya belajar yang dominan dari 123 siswa-siswa kelas X SMA Negeri Kota Bengkulu ditinjau dari jenis kelamin, dan (b) menentukan kecenderungan tipe gaya belajar siswa-siswa SMA Negeri Bengkulu ditinjau dari gaya belajar KOLB. Jenis penelitian ini adalah deskriptif kuantitatif dan subjek penelitian menggunakan teknik convenient sampling. Instrumen utama untuk memperoleh data penelitian adalah (a) angket gaya belajar KOLB yang telah diterjemahkan ke dalam Bahasa Indonesia, dan (b) observasi kelas untuk mendukung data angket. Hasil analisis data angket gaya belajar menyatakan bahwa 123 siswa kelas X terdiri dari (a) 47 (38%) siswa dengan gaya belajar assimilator, (b) 26 (21%) siswa dengan gaya belajar converger, (c) 31 (25%) siswa dengan gaya diverger, dan (d) 19 (16%) siswa dengan gaya belajar accomodator. Gaya belajar siswa laki-laki dominan pada tipe diverger tetapi gaya belajar siswi perempuan lebih dominan pada tipe assimilator. Implikasi dari hasil penelitian ini adalah guru perlu untuk mengetahui tipe gaya belajar yang dominan dari peserta didik sehingga kegiatan pembelajaran dan penggunaan media pembelajaran disesuaikan dengan tipe gaya belajar dari siswa-siswanya.
Kata kunci : Gaya belajar Kolb, jenis kelamin, Siswa kelas X
ABSTRACT
The aims of this study are to (a) identify the dominant type of learning style of 123 class X students of Public High School in Bengkulu City in terms of gender, and (b) determine the preference of the learning style during physics learning in classroom. The method used in this study was descriptive quantitative and the subjects were obtained by the convenience sampling technique; the main instrument to get the data for this study was the Indonesian version of Kolb Learning Style Inventory and the classroom observation to support the KLSI data. The results of data analyses reveal that (a) the dominant learning style of male students were diverger type but the assimilator type for the female students, (b) the preferred learning style are 38% students with the assimilator learning styles; 21% students with the convergent learning styles, 25%) students with the divergent style, and 16% students with the accommodator learning style. The implication of the findings of this study is that teachers need to know the preferred learning style of their students so that learning activities and the use of learning media are adapted to the type of student’s learning style.
Keywords: david kolb's learning style, descriptive reasearch
Article Details
Copyright (c) 2023 Risma Afrida Sari, Irwan Koto, Afrizal Mayub

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
- This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
• Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA)
AMPLITUDO: Jurnal Ilmu dan Pembelajaran Fisika is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
- Cahyo A. Panduan Aplikasi Teori-Teori Belajar Mengajar Teraktual dan Terpopuler. Jakarta: Diva Press; 2013. 57 p.
- Gunawan A. Genius Learning Strategy. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama; 2004. 34 p.
- Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 65 Tahun 2013 Tentang Standar Proses. 2013
- Septiana A. Hubungan Gaya Belajar Dan Persepsi Siswa Tentang Metode Mengajar Guru Terhadap Prestasi Belajar Matematika Pada Siswa-Siswi Timur. Psikologi. 2016;4(2):165–76.
- Ghufron M., Risnawita R. Gaya Belajar Kajian Teoritik. II. Yogyakarta: Pustaka Belajar; 2013. 93–101 p.
- Winarni EW. pendekatan Ilmiah dalam Pembelajaran Inovatif dan Kreatif. Bengkulu: Unit Penerbitan FKIP UNIB; 2018. 192 p.
- Sanjaya W. Penelitian Pendidikan. Jakarta: Prenadamedia Group; 2013.
- Koto I, Ningsih SW, Putri DH. Can the Indonesian Version Of Kolb Learning Style Identify Style Preferences of High School Students. 2018; 1 - 5
- Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta; 2010.
- Eyyam R, Menevis I, Dogruer N. An investigation of the learning styles of prospective educators. 2011;1:1–2.
- Kolb DA, Kolb AY. Research on Validity and Educational Applications. Exp Based Learn Syst. 2013;(5):0–233.
- Fuad AJ. Gaya Belajar Kolb dan Percepatan Belajar. Semin Psikol dan Kemanus. 2015;(1992):6.
- Azrai EP, Ernawati E, Sulistianingrum G. Pengaruh Gaya Belajar David Kolb (Diverger, Assimilator, Converger, Accommodator) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pencemaran Lingkungan. Biosf J Pendidik Biol. 2017;10(1):9–16.
- Melinda G, Wisudawati AW. Identifikasi Gaya Belajar Model Kolb Terhadap Peserta Didik Man II Yogyakarta. J Pendidik Sains [Internet]. 2018;6(1):47. Available from: https://scholar.google.com/scholar?hl=id&as_sdt=0%2C5&q=Identifikasi+Gaya+Belajar+Model+Kolb+Terhadap+Peserta+Didik+Man+II+Yogyakarta&btnG=
- Pane A, Dasopang MD. Belajar Dan Pembelajaran. FITRAHJurnal Kaji Ilmu-ilmu Keislam. 2017;3(2):333.
References
Cahyo A. Panduan Aplikasi Teori-Teori Belajar Mengajar Teraktual dan Terpopuler. Jakarta: Diva Press; 2013. 57 p.
Gunawan A. Genius Learning Strategy. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama; 2004. 34 p.
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 65 Tahun 2013 Tentang Standar Proses. 2013
Septiana A. Hubungan Gaya Belajar Dan Persepsi Siswa Tentang Metode Mengajar Guru Terhadap Prestasi Belajar Matematika Pada Siswa-Siswi Timur. Psikologi. 2016;4(2):165–76.
Ghufron M., Risnawita R. Gaya Belajar Kajian Teoritik. II. Yogyakarta: Pustaka Belajar; 2013. 93–101 p.
Winarni EW. pendekatan Ilmiah dalam Pembelajaran Inovatif dan Kreatif. Bengkulu: Unit Penerbitan FKIP UNIB; 2018. 192 p.
Sanjaya W. Penelitian Pendidikan. Jakarta: Prenadamedia Group; 2013.
Koto I, Ningsih SW, Putri DH. Can the Indonesian Version Of Kolb Learning Style Identify Style Preferences of High School Students. 2018; 1 - 5
Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta; 2010.
Eyyam R, Menevis I, Dogruer N. An investigation of the learning styles of prospective educators. 2011;1:1–2.
Kolb DA, Kolb AY. Research on Validity and Educational Applications. Exp Based Learn Syst. 2013;(5):0–233.
Fuad AJ. Gaya Belajar Kolb dan Percepatan Belajar. Semin Psikol dan Kemanus. 2015;(1992):6.
Azrai EP, Ernawati E, Sulistianingrum G. Pengaruh Gaya Belajar David Kolb (Diverger, Assimilator, Converger, Accommodator) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pencemaran Lingkungan. Biosf J Pendidik Biol. 2017;10(1):9–16.
Melinda G, Wisudawati AW. Identifikasi Gaya Belajar Model Kolb Terhadap Peserta Didik Man II Yogyakarta. J Pendidik Sains [Internet]. 2018;6(1):47. Available from: https://scholar.google.com/scholar?hl=id&as_sdt=0%2C5&q=Identifikasi+Gaya+Belajar+Model+Kolb+Terhadap+Peserta+Didik+Man+II+Yogyakarta&btnG=
Pane A, Dasopang MD. Belajar Dan Pembelajaran. FITRAHJurnal Kaji Ilmu-ilmu Keislam. 2017;3(2):333.