Main Article Content

Abstract

This study aims to determine the improvement of science process skills, learning activities and cognitive learning outcomes of students by applying a model of Guided Inquiry based on Constructivism Approach to the concept of Light in class VIII.1 SMPN 4 Kota Bengkulu. This research was conducted in four stages: planning, action implementation, observation, and reflection. The results showed that students' science skill score included observation indicator 63,8 (cycle I), 80,9 (cycle II), 82,1 (cycle III), 86,4 (cycle IV), indicator formulated hypothesis 44,8 (Cycle I), 60.3 (cycle II), 61.4 (cycle III), 78.6 (cycle IV), classification indicator 84 (cycle I), 89.2 (cycle II), 96, 2 (cycle III), 100 (cycle IV), interpreting indicators of 65.5 (cycle I), 67.6 (cycle II), 71.4 (cycle III), 77.1 (cycle IV), and communicator indicator Of 46.6 (cycle I), 63.5 (cycle II), 81.7 (cycle III), 90.9 (cycle IV). Student learning activity with cycle I average score 29,5 (enough), cycle II 32 (good), cycle III 34 (good) and cycle IV 37 (good). The results of cognitive learning obtained the average grade grade cognitive and classic learning completeness in the first cycle of 68.4 (enough) and 55.2% (unfinished), cycle II 79.5 (good) and 70.6% (not yet Thoroughly), cycle III 83 (good) and 77,1% (complete), cycle IV 85,4 (good) and 85,7% (complete). Based on the result of the research, it can be concluded that the implementation of Guided Inquiry Model Based on Constructivism Approach can improve the skill of science process, learning activity and student cognitive learning result.

Article Details

References

  1. Hosnan, M. 2014. Pendekatan saintifik dan Kontekstuual Dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.
  2. Abidin, Yunus. 2014. Desain Sistem Pembelajaran Dalam Konteks Kurikulum 2013. Bandung: PT Refika Aditema.
  3. Haryono. 2013. Pembelajaran IPA yang Menarik dan Mengasyikan: Teori dan Aplikasi PAIKEM Agar Pembelajaran Lebih Bermakna. Yogyakarta: Kepel Press.
  4. Kemendikbud (a). 2014. Materi Pelatihan Guru Implementasi Kurikulum 2013 Tahun Ajaran 2014/2015 Mata Pelajaran IPA SMP/MTs. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
  5. Susilawati dan Muhaimin, A. (2014). “Pengaruh Penggunaan Media Riil Terhadap Keterampilan Proses Sains Dan Gaya Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan”. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia. 10. 47-58. Print.
  6. Trianto. 2010. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif – Progresif: Konsep,Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat SatuanPendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana.
  7. Sukardjo, M., Komarudin, U. 2012. Landasan Pendidikan Konsep dan Aplikasinya. Jakarta: Rajawali Pers.
  8. Yazalia, JM. 2016. “Penerapan Model Inkuiri Terbimbing pada Konsep Fluida Statis Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dan Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas XI IPA 1 SMA Negeri 3 Bengkulu Tengah”. Skripsi. FKIP Universitas Bengkulu. Tidak Diterbitkan.
  9. Azizah, N., Indrawati., & Harijanto, A. (2014). “Penerapan Model Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Dan Hasilbelajar Fisika Siswa Kelas X.C Di Man 2 Jember Tahun Ajaran 2013/2014”. Jurnal Pendidikan Fisika. 3, (3), 235 – 241. Print.
  10. Nuhedoh. 2009. “Penerapan Pendekatan Konstruktivisme Sebagai Upaya Peningkatan Partisipasi Dan Kemampuan Kognitif Siswa Pokok Bahasan Ekosistem Kelas X MA LFT UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta Tahun Ajaran 2008/2009”. Skripsi. Fakultas Sains dan Teknologi Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga. Tidak Diterbitkan.
  11. Trianto, 2012. Model Pembelajaran Terpadu Konsep, Strategi, dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat SatuanPendidikan (KTSP). Jakarta: Bumi Aksara.