Main Article Content

Abstract

This research aims to analyse various forms of stereotypical representations of women in the context of public space. The methodology used is library research, with analytical techniques that include selection, comparison, integration, and classification of relevant research on the inequality of stereotypical representations of women in the public sphere. Through this process, this research identifies the relevance of the findings. The results show that women have begun to experience the process of emancipation and actualise their roles in various public spaces such as politics, government, education, and entertainment. In the entertainment sector, women even show dominance compared to men. However, despite the significant involvement of women in entertainment, they still face gender inequality. Public society still often gives negative stereotypes towards women, considering them as domestic creatures limited to housework, childcare, husband's service, objects of male sexuality, and as individuals who are considered weak, emotional, not credible, and powerless.

Keywords

Women, Stereotypes Public Space

Article Details

How to Cite
Novita, N., Novitasari, N., & Hamidah. (2024). KETIMPANGAN REPRESENTASI STEREOTIPE PEREMPUAN DALAM RUANG PUBLIK. Journal Of Lifelong Learning, 7(2), 142–155. https://doi.org/10.33369/joll.7.2.142-155

References

  1. Afif, Moh. (2019). Peran Perempuan dalam Pendidikan Perspektif M. Quraish Shihab. Jurnal
  2. Penelitian Dan Pemikiran Pendidikan Islam, 13(2).
  3. https://doi.org/10.51675/jt.v13i2.60
  4. Amira Nurifkah M, Somad, M. A., & Budiyanti, N. (2021). Pandangan Islam Mengenai Stereotipe Perempuan Dalam Dunia Politik. Tadris : Jurnal Penelitian dan Pemikiran Pendidikan Islam, 15(1), 85–94.
  5. https://doi.org/10.51675/jt.v15i1.115
  6. Arsitowati, H. M. (2017). Kecantikan Wanita Korea Sebagai Konsep Kecantikan Ideal dalam Iklan New Pond’s White Beauty: What Our Brand Ambassadors Are Saying. HUMANIKA, 24(2). http://ejournal.undip.ac.id/index.php/h umanika
  7. Annissa, L. W., & Adiprasetio, J. (2022). Ketimpangan representasi hantu perempuan pada film horor Indonesia periode 1970-2019. ProTVF, 6(1), 21. https://doi.org/10.24198/ptvf.v6i1.3629 6
  8. Astuti, Y. D. (2016). Media dan Gender.
  9. Profetik Jurnal Komunikasi, 9(2), 1–8.
  10. Auli, M., & Jamiah, R. (2017). Dominasi Perempuan Dalam Iklan Televisi : Stereotipe Gender Dalam Iklan Televisi Pada Sctv. Jurnal Analisis Sosial Politik, 1(2), 137–147.
  11. Bhara, A. M & Amanah R. S. (2019). Pengaruh Iklan “Shopee Blackpink Sebagai Brand Ambassador” Terhadap Minat Belanjan Online Mahasiswa. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politi, 8(4).
  12. Dianita, E. R. (2020). Stereotip Gender dalam Profesi Guru Anak Usia Dini. 1(2).
  13. Fabriar, S. R., & Pendahuluan, A. (2013). POTRET PEREMPUAN DALAM FILM PEREMPUAN BERKALUNG SORBAN 9, 27–44.
  14. Hartanto, R. S. W., & Dani, H. (2016). Studi Literatur: Pengembangan Media Pembelajaran dengan Software Autocad. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 1–6.
  15. Hayat. (2015). Inklusivitas Afirmative Action Keterwakilan Perempuan Di Parlemen ( the Inclusivity of Affirmative Action of Women ‟ S Representation in Parliament ). Jurnal Legislasi Indonesia, 12(2), 1–36.
  16. Iskandar, D. J. (2016). Advokasi Kebijakan Peningkatan Representasi Perempuan dalam Pergelutan Politik. Jurnal Ilmu Administrasi, 461–476. Kulthau, C. C. 2002. Teaching The Library Reseach. USA: Scarecrow Press Inc.
  17. Lilis Karwati (2020) Menolak Subordinasi Gender Berdasarkan Pentingnya Peran Perempuan
  18. Dalam Pembangunan Nasional Menjelang Bonus Demografi 2035. Jurnal Cendekiawan
  19. Ilmiah PLS Vol 5 No 2 Desember 2020 p-ISSN 2541-7045
  20. Larasati, T. (2018). Stereotipe Terhadap Perempuan Pengemudi Transportasi Umum Berbasis Online di Jakarta Timur. Departemen Antropologi FISIP Universitas Airlangga, 1–11.
  21. Latief, R., Usman Ali, S. A., & Ahyar, W. A. (2021). Representasi Politisi Perempuan Dalam Episode “Politik Perempuan” Di Program Mata Najwa Trans 7. Jurnal Sipakalebbi, 5(1), 69–89.https://doi.org/10.24252/jsipakallebbi.v 5i1.21208
  22. Maufiroh, I. M & Iwa Lukmana. (2020). Representasi Gender dalam Teks Bahasa Inggris Kelas X SMA di Indonesia: Analisa Lingistik Fungsional Sistematis. Jurnal Penelitian Pendidikan, 20(1).
  23. Mirzaqon, A. T., & Purwoko, B. (2017). Studi Kepustakaan Mengenai Landasan Teori Dan Praktik Konseling Expressive Writing Library. Jurnal BK UNESA, 4(1), 1–8.https://doi.org/10.25273/ajsp.v6i01.878
  24. Noviandi, Feri. (2014). Priyanka Chopra: Bayaran Aktor Pria Lebih Besar daripada Wanita. [Online]. Tersedia: https://www.liputan6.com/showbiz/rea d/2061262/priyanka-chopra-bayaran- aktor-pria-lebih-besar-daripada-wanita. [Diakses 20 November 2022].
  25. Nurcahyo, A. (2016). Relevansi Budaya Patriarki Dengan Partisipasi Politik Dan Keterwakilan Perempuan Di Parlemen. Agastya: Jurnal Sejarah Dan Pembelajarannya, 6(01), 25.
  26. Prihantoro, E. (2018). Streotip Perempuan Calon Legislatif Dalam Wacana Media Massa Online Di Tahun Politik. Jurnal Semiotika, 12(1), 16–24. http://journal.ubm.ac.id/
  27. Prihantoro, E., & Retnoningsih, T. W. (2011). Stereotipe Perempuan dalam Wacana Media. Jurnal Koalase Komunikasi Indonesia, 165–179.
  28. Pudji, T. M. (2008). Citra Perempuan Dalam Politik. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender dan Anak, 3(1), 3–16. https://doi.org/10.24090/yinyang.v3i1. 183
  29. Puspitasari, Fanny. (2013). Representasi Stereotipe Perempuan dalam Film Brave. Jurnal E-Komunikasi, 1(2). https://publication.petra.ac.id/index.ph p/ilmu- komunikasi/article/view/889/789
  30. Qomariah, D. N. (2019). Persepsi Masyarakat Mengenai Kesetaraan Gender dalam Keluarga. Jurnal Cendikiawan Ilmiah PLS, 4(2): 53-55.
  31. Rosyidah, F. N., & Nurwati, N. (2019). Gender dan Stereotipee: Konstruksi Realitas dalam Media Sosial Instagram. Share : Social Work Journal, 9(1), 10. https://doi.org/10.24198/share.v9i1.196 91
  32. Sabarguna, B.S. 2005. Analisis Data pada Penelitian Kualitatif. Jakarta: UI Press.
  33. Santrock, J. W. (2003). Apa yang Membuat Remaja Tertarik Satu Sama Lain? Adolescence: Perkembangan Remaja, 242.
  34. Sahyana, A. F., Nursyifa, D., Ikhlas, F., Triana, L., Lestari, T., & Laksono, B. (2022).
  35. Progress in Social Development MARGINALIZATION OF WOMEN ‟ S LEADERSHIP IN
  36. POLITICS AND GOVERNMENT Pemilu 2019. Jurnal Progress In Social Development,
  37. (2), 63–74.
  38. Wahyudi, V. (2019). Peran Politik Perempuan dalam Persfektif Gender. Politea : Jurnal Politik Islam, 1(1), 63–
  39. https://doi.org/10.20414/politea.v1i1.81 3
  40. Wikipedia. (2022). Iklan. Tersedia: https://id.wikipedia.org/wiki/Iklan#:~:t ext=Iklan%20atau%20dalam%20bahas a%20Indonesia,ditunjukan%20kepada %20sebagian%20besar%20masyarakat
  41. . [Diakses 21 November 2022].