Ethnomathematics: Concept of Transformation Geometry in Sasambo Batik Motifs Bale Lumbung Sasak

Authors

  • Heri Sopian Hadi UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
  • M Gunawan Supiarmo UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
  • M Qomari Hidayat UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Lalu Ajimuliardi A UIN Maulana Malik Ibrahim Malang

DOI:

https://doi.org/10.33369/jpmr.v7i1.20659

Keywords:

Ethnomatics, Geometry Concepts, Sasambo Batik

Abstract

The research method used is qualitative research with an ethnographic approach. This purpose aims to explore the existence of mathematical concepts, especially the transformation geometry material in Sasambo Sasak batik. Then describe the transformation concepts contained in the batik. Researchers dig up information through observation, literature, and interviews with batik-related craftsmen to obtain accurate information. Respondents in this study were determined by the purposive sampling method. The selected respondents are Sasambo batik craftsmen. The results showed that there are geometric transformation concepts in the Sasambo Bale Lumbung Sasak batik motif, including translation, reflection, dilation, and rotation. 

References

Afifah, D. S. N., Putri, I. M., & Listiawan, T. (2020). Eksplorasi Etnomatematika Pada Batik Gajah Mada Motif Sekar Jagad Tulungagung. BAREKENG: Jurnal Ilmu Matematika dan Terapan, 14(1), 101–112.

Amalia Ika Safitri, Agus Sudarmawan, I. K. S. (2019). Batik Sasambo di Desa Rembitan, Pujut, Lombok Tengah. Jurnal Pendidikan Seni Rupa Undiksha, 7(1).

D’Ambrosio. (1985). Ethnomathematics and its place in the history and pedagogy of mathematics. For the Learning of Mathematics.

D Herawaty, W Widada, T Novita, L Waroka, and A. N. M. T. L. (2018). Students’ Metacognition on Mathematical Problem Solving Through Ethnomathematics in Rejang, Indonesia.

Dewi Murniati, L., Candisa Made, I., & Kirna Made, I. (2013). Pengembangan perangkat pembelajaran matematika realistik untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah siswa smp. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 46(2), 114–124.

Elly Susanti, Nur Wiji Sholikin, Marhayati, T. (2020). Designing Culturally-rich Local Games for Mathematics Learning. 13(1), 49–60. https://doi.org/10.20414/betajtm.v13i1.354

Jayanti, T. D., & Puspasari, R. (2020). Eksplorasi etnomatematika pada Candi Sanggrahan Tulungagung. 6(2), 53–66.

Mulbar, U. (2012). Kata kunci : Desain Pembelajaran Matematika, Sistem Sosial Masyarakat. Pengembangan Desain Pembelajaran Matematika dengan Memanfaatkan Sistem Sosial Masyarakat, 7(1), 1–6.

Mulyani, E., & Natalliasari, I. (2020). Eksplorasi Etnomatematik Batik Sukapura. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 131–142.

Putri, L. I. (2017). Eksplorasi Etnomatematika Kesenian Rebana Sebagai Sumber Belajar Matematika pada Jenjang MI. Jurnal Ilmiah “PENDIDIKAN DASAR,” IV(1), 21–31.

Richardo, R. (2017). Peran Ethnomatematika Dalam Penerapan Pembelajaran Matematika Pada Kurikulum 2013. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 7(2), 118. https://doi.org/10.21927/literasi.2016.7(2).118-125

Samo, D. D. (2017). Kemampuan Pemecahan Masalah Mahasiswa Tahun Pertama pada Masalah Geometri Konteks Budaya Problem Solving Ability of First Year University Student in Cultural Context Geometry Problem. 4(2), 141–152.

Sandhi, N. S. A., Trapsilasiwi, D., Yudianto, E., Suharto, & Sugiarti, T. (2018). Etnomatematika Pola Tarian Jejer Jaran Dawuk Banyuwangi sebagai Inspirasi Pengembangan Paket Tes Geometri. Kadikma, 9(3), 160–170.

Sudianto, S., & Santoso, E. (2021). Eksplorasi Etnomatematika pada Pembuatan Motif Batik Kabupaten Majalengka. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 05(0), 2941–2949.

Sudirman, Rosyadi, & Lestari, W. D. (2017). Penggunaan etnomatematika pada karya seni batik Indramayu dalam pembelajaran geometri transformasi. Pedagogy, 2(1), 74–85.

Sukarni, S., & Windhari, G. A. E. (2017). Pengrajin Batik Sasambo Di Desa Rembitan Dalam Membentuk Wisata Berbasis Batik Sasambo. Lumbung Inovasi: Jurnal …, 2, 23–28.

Ulum, B., Budiarto, M. T., & Ekawati, R. (2018). Etnomatematika Pasuruan: Eksplorasi Geometri untuk Sekolah Dasar pada Motif Batik Pasedahan Suropati. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 4(2).

Yuningsih, N., Nursuprianah, I., & Manfaat, B. (2021). Eksplorasi Etnomatematika pada Rancang Bangun Rumah Adat Lengkong. 3(1), 1–13.

Downloads

Published

2022-03-31

How to Cite

Hadi, H. S., Supiarmo, M. G., Hidayat, M. Q., & A, L. A. (2022). Ethnomathematics: Concept of Transformation Geometry in Sasambo Batik Motifs Bale Lumbung Sasak. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 7(1), 44–52. https://doi.org/10.33369/jpmr.v7i1.20659

Issue

Section

Articles