Main Article Content

Abstract

This research aims to increase the responsibility of students in grade V to Negeri 11 Bengkulu by applying the Learning Cycle learning model. This research is a classroom action research. The subjects of this study were 28 students consisting of 14 male students and 14 female students. The research procedure is in the form of a cycle. Each cycle consists of four stages including planning, implementing actions, observing and reflecting. The research instrument was in the form of observation sheets of teacher and student activities. The data analysis technique used is the observation sheet using the formula of the average score, the highest score, the lowest score, the difference in score and the range of values ​​for each criterion. Thus the application of the Learning Cycle model can increase the responsibility of VB grade students in Sd Negeri 11 Bengkulu City.

Article Details

How to Cite
Rahmadia, W., & Alexon. (2023). Penerapan Model Learning Cycle untuk Meningkatkan Tanggung Jawab Siswa (PTK pada Kelas V SD Negeri 11 Kota Bengkulu). JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 6(3), 423–435. https://doi.org/10.33369/juridikdas.v6i3.11472

References

  1. Despa Yulandari., 2017. Studi Deskriptif Tentang Pelaksanaan Baris Berbaris Pendidikan Kepramukaan Dalam Membentuk Karakter Bertanggung Jawab Siswa SD N 03 Kota Bengkulu, FKIP UNIB.
  2. Dewi, F, P., 2016. Tingkat Tanggung Jawab belajar siswa kelas V SD Negeri 15 Yogyakarta Tahun Ajaran 2015/2016 dan Implementasinya Terhadap Usulan Topik-topik Bimbingan Belajar, FKIP Universitas Sanata Dharma, dipublikasikan.
  3. Elvionita, Monica., 2019. Pengaruh Model Leraning Cycle Terhadap Hasil Belajar Siwa Pada Pembelajaran Tematik Di Kelas V SD Negeri Gugus 8 Kota Bengkulu, FKIP UNIB, dipublikasikan.
  4. Lickon, Thomas., 2013. Pendidikan Karakter Panduan Lengkap Mendidik Siswa Menjadi Pintar Dan Baik. Bandung: Nusa Media.
  5. Mohamad Mustari., (2014) Nilai Karakter Refleksi Untuk Pendidikan, Jakarta: PT. Raja Grafindo.
  6. Ngalimun., (2018), Strategi dan Model Pembelajaran, Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
  7. Pinto, L.E. dkk. 2014. 95 Strategi Pengajaran. Jakarta: Indeks.
  8. Saleh, Muwafik., (2012). Membangun Karakter Dengan Hati Nurani. Jakarta: Erlangga.
  9. Shoimin, Aris., 2014. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013, Yongyakrta: Ar-Ruuz Media.
  10. Sudjana, Nana., (2009), Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar, Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  11. Suyadi., (2013), Stategi Pembelajaran Pendidikan Karakter. Bandung: PT Remaja Rosolakarya.
  12. Udayani, P. A., Kusmariyatni, N., & Wibawa, I. M. C. (2014). Pengaruh Model Siklus Belajar (Learning Cycle 5E) terhadap Kemampuan Berpikir Kritis IPA Siswa Kelas IV SD di Desa Kalibukbuk. MIMBAR PGSD Undiksha, 2(1).
  13. Ulfa, Dinia., 2014, Meningatkan Tanggung Jawab Siswa Belajar Dengan Layanan Konseling Individual Berbasis Self-Management Pada Siswa Kelas XI SMK N 1 Palembang. Jurnal, FKIP Universitas Negeri Palembang, dipublikasikan
  14. Winarni, E.W., (2018), Penelitian Kuantitatif Kualitatif, Jakarta: Bumi Aksara
  15. Yaumi, Muhammad., 2014. Pendidikan Karakter Landasan Pilar dan Impleentasi. jakarta: Prenadamedia Group.
  16. Zubaedi. 2011. Desain Pendidikan Karakter Konsepsi dan Aplikasinya dalam
  17. Lembaga Pendidikan. Jakarta: Kencana.