Main Article Content

Abstract

Abstract

This study aims to describe the impact of interest in learning on thematic learning containing PPKn for grade IVa SD 52 Bengkulu City during the pandemic. This research uses qualitative research with descriptive study method. The research subjects were homeroom teachers of IVA class, parents of students, and students of class IVA. The focus of the research is the impact of online learning on students' interest in learning. The research instrument is using observation, interview and documentation guidelines. Data collection techniques using observation, interviews and documentation. The data obtained were analyzed through Data Collection (Data Collection), Data Reduction (Data Reduction), Data Display (Data Presentation), Conclusion Drawing/verification. The results of this study are: 1). Teachers design learning independently. The RPP owned by the teacher is in accordance with the RPP component in learning management, one of which is preparing a design in accordance with Surat Edaran Mendikbud Nomor 14 Tahun 2019 tentang Penyederhanan  Rencana Pelaksanaan Pembelajaran.The thematic learning design for PPKn content owned by teachers has included online RPP components in the form of learning objectives, learning steps and learning assessment 2). The implementation of online learning carried out by teachers in thematic learning containing PPKN students in class IVA at SDN 52 Bengkulu City is going well and the steps in the online learning process carried out by teachers are in accordance with Surat Edaran Kemendikbud Nomor 15 Tahun 2020 Tentang Pedoman Penyelenggaraan Belajar darirumah Dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Disease (Covid-19.)3). This online learning has a negative impact on interest in learning in thematic learning with PPKN students.

Keywords: Online Learning, Interest in Learning, PPKn Thematic Learning

Article Details

How to Cite
agestia, T., djuwita, P., & dalifa, D. (2022). Dampak Pembelajaran Daring Terhadap Minat Belajar pada Pembelajaran Tematik Bermuatan PPKn Siswa kelas IVA SDN 52 Kota Bengkulu pada Masa Pandemi. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 5(1), 28–41. https://doi.org/10.33369/juridikdas.5.1.%p

References

  1. Bellanisa, M. M., (2015). Minat Siswa Terhadap Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan pada Siswa Kelas V MIN Tangerang Selatan. Laporan Penelitian, UIN Salatiga.
  2. Efendi, R., & Gustriani, D. (2020). Manajemen Kelas di Sekolah Dasar. Jawa Tengah: CV.Penerbit Qiara Media
  3. Hamalik, O. (2012). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
  4. Handayani, S., (2016). Pengaruh Perhatian Orangtua dan Minat Belajar Matematika Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(2),141-148.
  5. Lestari, I., (2015). Pengaruh Waktu Belajar dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika.Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(2).115-125.
  6. Lubis, R. F. (2019). Kemampuan Guru Menarik Perhatian Siswa dalam Proses Pembelajaran.Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian dan Kajian Sosial Keagamaan, 16(1), 152-175.
  7. Marno & Idris, M. (2010). Strategi & Metode Pengajaran: Menciptakan Ketrampilan Mengajar Yang Efektif dan Edukatif. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
  8. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia, (2020), Surat Edaran Kemendikbud Menteri Nomor 4 Tahun 2020 tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Disease. Jakarta: Kemendikbud.
  9. Sani, M. (2012). Kegiatan Menutup Pelajaran pada Mata Pelajaran Akuntansi di SMK Muhammadiyah 7 Gondanglegi. (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang). 1-18
  10. Sari, R. A., Juarsa, O., & Lukman, L. (2014). Hubungan Minat Belajar Siswa dengan Hasil Belajar IPS Di SD Gugus 1 Kabupaten Kepahiang. (Doctoral dissertation, Universitas Bengkulu).
  11. Sholehah, S. H., Handayani, D. E., & Prasetyo, S. A. (2018). Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD Negeri Karangroto 04 Semarang. Mimbar Ilmu, 23(3), 237-244.
  12. Slameto, S. (2015). Implementasi Penelitian Tindakan Kelas. Scholaria:Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 5(3), 47-58.
  13. Solihatin, E. (2012). Upaya Peningkatan Motivasi Belajar Melalui Dialog Kreatif. Jurnal Ilmiah Mimbar Demokrasi, 11(2), 68-86.
  14. Siagian, R. E. F. (2015). Pengaruh Minat dan Kebiasaan Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(2). 172-182
  15. Sutarna, N., & Lutfi, A. F. (2021). Bahan Ajar Berbasis Kearifan Lokal dan Budaya Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Deskripsi. Naturalistic:Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 5(2b), 883-894.
  16. Susanto, H., Djuwita, P., & Lukman, L. (2014). Studi Deskriptif Kompetensi Pedagogik Guru Pada Pembelajaran Pkn Di Kelas Tinggi SD Negeri 52 Kota Bengkulu, (Doctoral dissertation, Universitas Bengkulu).
  17. Syahputra, E., (2020), Snowball Throwing Tingkatkan Minat dan Hasil Belajar. Sukabumi: Haura Publishing.
  18. Wahab, A.A & Sapriya. (2011). Teori dan Landasan Pendidikan Kewarganegaraan. Bandung: Alfabeta.
  19. Winarno. (2013). Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jakarta: Bumi Aksara.
  20. Pendidikan, K., & Indonesia, K. R. (2020). Surat Edaran Nomor 15 Tahun 2020 Tentang Pedoman Penyelenggaraan Belajar dari Rumah dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Disease(COVID-19). Jakarta: Kemendikbud RI.
  21. Pendidikan, K., & Indonesia, K. R. (2019).Surat Edaran Mendikbud Nomor 14 Tahun 2019 tentang Penyederhanan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran.Jakarta: Kemendikbud RI.