Main Article Content

Abstract

This research aims to analyse the values of characters in the folklore of the orphans to become king of the Bengkulu area the method in use is a qualitative method of descriptive analysis. The research Data is the folklore of the people who become kings. Collection with library studies. The analytical techniques used are Conten analysis (content analysis). The results of the research in the folklore of the people to be obtained as a king of twelve values of religious character, honest, discipline, hard work, creative, independent, curiosity, achievement, responsibility, love peace, environmental care, social care, and friendly/communicative.

Keywords

Folklore of the fatherless king character value.

Article Details

How to Cite
Apriani, O. Z., Wurjinem, W., & Kustianti, S. K. (2021). Analisis Nilai-Nilai Karakter Dalam Buku Cerita Rakyat Sang Piatu Menjadi Raja Dari Daerah Bengkulu. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 4(1), 134–140. https://doi.org/10.33369/juridikdas.4.1.134-140

References

  1. Arikunto, Suharsimi. 2014. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktis. Jakarta: PT. Rineka Cipts file:///C:/Users/R30-C/Downloads/230894-implementasi-pendidikan-karakter-disipli49f4c2f9.pdf (Di unduh pada 02 Juni 2020)
  2. Gunawan, Heri.2012. pendidikan karakter konsep dan implementasi. Bandung: Penerbit Alfabeta.
  3. Gusal, La Ode. (2015) Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Cerita Rakyat Sulawesi Tenggara Karya La Ode Sidu. Jurnal Humnaika. No. 15, Vol. 3. http://ojs.uho.ac.id/index.php/HUMANIKA/article/viewFile/611/pdf
  4. (Di unduh pada tanggal 02 Juni 2020)
  5. Hasnunidah, Neni. (2017). Metodologi Penelitian Pendidikan. Yogyakarta: Media Akademi.
  6. Isnawati, Esti.2011. Metode Penelitian Pendidikan Bahasa Dan Sastra. Surakarta: Yuma Pustaka.
  7. Kementrian Pendidikan Nasional. (2010). Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa.
  8. Kementrian Pendidikan Nasional. (2011). Pedoman Pelaksanaan Pendidikan Karakter.
  9. Kurniawan, syamsul. 2013. Pendidikan Karakter Konsepsi Dan Implementasinya Secara Terpadu Di Lingkungan Keluarga, Sekolah, Perguruan Tinggi, Dan Masyarakat. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
  10. Listyarti, Retno. (2012). Pendidikan Karakter dalam Metode Aktif, Inovatif, dan Kreatif. Erlangga: gapprint
  11. Winarni, E.W.2018. Teori dan Praktik Penelitian Kuantitatif, Kualittif,PTK Resreach and Development. Jakarta : Bumi Aksara.
  12. Yaumi, Muhammad. 2016. Pendidikan Karakter Landasan, Pilar Dan Implementasi. Jakarta: Prenamedia Group
  13. Hartati, Welly. (2017). Implementasi Pendidikan Karakter Disiplin Di SD Negeri 7 Tanjung Jaya. Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan. Vol. 2, No. 2