Main Article Content

Abstract

The purpose of this study was to determine the musicality of the elementary school choir team 01 Bengkulu City. The research method used is descriptive qualitative method. The subject of this research was the choir team from the 01 Elementary School of Bengkulu City. The instruments used were observation and interviews. Data collection techniques using observation, interviews, and documentation. The data obtained were analyzed through the Miles, Huberman, and Saldana models, namely data collection, data condensation, data display, and data verification. The results of this study are the musicality of the choir team's performance at the State Elementary School 01 Bengkulu City is still not maximal, which is due to disciplinary aspects, inadequate performance aspects and inadequate implementation of supporting facilities for the choir team's activities, especially the absence of competent trainers music especially in the choir field.

Keywords

Choir Musicality

Article Details

How to Cite
Fadhilah, R. N., Parmadie, B., & Tarmizi, P. (2021). Studi Deskriptif Tim Paduan Suara SD Negeri 01 Kota Bengkulu Dalam Konteks Musikalitas. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 4(2), 238–252. https://doi.org/10.33369/juridikdas.4.2.238-252

References

  1. Anggreini, R., & Mariyanti, S., (2014). Hubungan Antara Kontrol Diri Dan Perilaku
  2. Konsumtif Mahasiswi Universitas Esa Unggul. Jurnal Psikologi.Vol12
  3. Atmodjo, S. K., (1985). Memimpin Paduan Suara. Yogyakarta: PT. BPK Gunung
  4. Mulia.
  5. Aviana, R., & Hidayah, F., F., (2015). Pengaruh Tingkat Konsentrasi Belajar Siswa
  6. Terhadap Daya Pemahaman Materi Pada Pembelajaran KimiaDi SMA
  7. Negeri 2 Batang.Jurnal Pendidikan SainsUniversitas Muhammadiyah
  8. Semarang. Vol 3
  9. Brittany, M. G.A., (2017). Pelaksanaan Kegiatan Ekstrakurikuler Paduan Suara
  10. “Sekar Wangi” SD Negeri Lempuyangwangi. Skripsi. Yogyakarta. Jurusan
  11. Pendidikan Sekolah Dasar Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri
  12. Yogyakarta.
  13. Francoko, E., M., (2016). Strategi Sekolah Dalam Membentuk Karakter Disiplin Dan
  14. Tanggung Jawab Di Sman Se-Kota Mojokerto. Jurnal S1PPKn, FISH,
  15. UNESA. Vol 3
  16. Hidayatullah, R.., & Hasyimkan., (2016). Dasar-Dasar Musik. Yogyakarta: Arttex
  17. Jamalus. (1981). MUSIK 4 untuk SPGKelas II.Jakarta: CV. Titik Terang.
  18. Miles, M., B, Huberman, A., M, & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis, A
  19. Methods Sourcebook, Edition 3. USA: Sage Publications. Terjemahan
  20. Tjetjep Rohindi Rohidi, UI-Press.
  21. Narwanti, S. (2011). Pendidikan Karakter Pengintegrasian 18 Nilai Pembentuk
  22. Karakter dalam Mata Pelajaran.Yogyakarta: Familia.
  23. Pamadhi, H., dkk., (2017). Pendidikan Seni di SD. Banten: Universitas Terbuka.
  24. Parmadie, B., (2019). Pengetahuan Dasar Musik. Jakarta: An1mage.
  25. Pekerti, W., dkk., (2007). Metode Pengembangan Seni. Jakarta: Universitas Terbuka.
  26. Putra, C. S., (2015). Pembelajaran Vokal Dengan Metode Solfegio Pada Paduan
  27. Suara Gracia Gitaswara di GKJ Cilacap Utara Kabupaten Cilacap. Jurnal
  28. Seni Musik. JSM 4 (1).
  29. Sidjabat, B., S., (2009). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Kalam Hidup.
  30. Simanungkalit, N., (2008). Teknik Vokal Paduan Suara. Jakarta: PT. Gramedia
  31. Pustaka Utama.
  32. Sitompul, B., (1988). Paduan Suara & Pemimpinnya. Jakarta: PT. BPK Gunung
  33. Mulia.
  34. Sugiyono., (2018). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
  35. Strinariswari, R. L., & Susetyo, B., (2015). Strategi Pembelajaran Ekstrakurikuler
  36. Paduan Suara di SMP Negeri 2 Jepara. Jurnal Seni Musik. JSM 4 (2).
  37. Sukmadinata, N. S., (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja
  38. Rosdakarya.
  39. Tobing, O., (2018) Manajemen PaduanSuaraConsolatioUniversitasSumateraUtara.
  40. Jurnal Senidan Budaya. Vol 2 (2)
  41. Winarni, E. W., (2018). Teori dan Praktik Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, PTK,
  42. R&D. Jakarta: Bumi Aksara