Main Article Content

Abstract

This study aims to describe the steps to use and the quality of youtube video media in fifth grade Thematic learning at SDN 61 Central Bengkulu Regency. This study uses a descriptive method with a qualitative approach. The location of this research was carried out at SDN 61 Central Bengkulu Regency. The subjects of this study were teachers and students of  fifth grade SDN 61 Central Bengkulu Regency. The main instrument in this study was the researcher himself with the help of interview guidelines, observation sheets, and documentation. Data collection techniques used are interviews, observation, and documentation. The data obtained were then analyzed qualitatively based on the results of interviews, observations and documentation. From the results of data analysis, it shows that in the use of youtube video media by teachers at SDN 61 Central Bengkulu Regency, it is not yet fully guided by the learning steps using the correct youtube video media and in selecting youtube video media as learning media there are still youtube videos with good quality. not good and have not paid attention to the six aspects in the selection of youtube video media as learning media..

Article Details

How to Cite
Candra, E. T., Resnani, R., & Yuliantini, N. (2022). Deskripsi Penggunaan Media Video Youtube pada Pembelajaran Tematik Kelas V Sekolah Dasar Negeri 61 Kabupaten Bengkulu Tengah. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 5(2), 256–266. https://doi.org/10.33369/juridikdas.v5i2.22339

References

  1. Anif, S. F. Wakhyudin, H. & Priyatno, W. (2019). Analaisi Nilai Moral Lagu Daerah dalam Membentuk Kedisiplinan Siswa Dongeng. Jurnal lensa pendas. 4(1):17-21
  2. Anugraha, A. (2020). Hambatan, Solusi dan Harapan: Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 Oleh Guru Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan.10(3):282-289
  3. Baihaqi, A. Mufarroha, A. & Imani, A. I. T. (2020). Youtube sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Efektif di SMK Nurul Yaqin Sampang. Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam.07(1):74-88
  4. Elfiani, L. Taufik, M. & Baiduri. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Pop Up Box Berbasis Audio pada Materi Bangun Datar Segi Empat di SMP. Jurnal Aksioma: Program Studi Pendidikan Matematika.8(1):248-261
  5. Handayani, D. (2020). Pemanfaatan Youtube pada Saat Pandemi Covid 19 untuk Media Pembelajaran Bahasa Inggris dalam Meningkatkan Vocabulary dan Pemahaman Siswa. Jupendik: Jurnal pendidikan.4(2):12-18
  6. Mawardi, Ambarwati. G. & Sumadiningrat, E. (2021). Analisis Nilai Karakter dalam Lagu Kebangsaan pada Siswa Kelas V Di SD Negeri Total Persada Kota Tangerang. jurnal Pendidikan dan Sains. 3(3):428-437
  7. Mujianto, H. (2019). Pemanfaatan Youtube sebagai Media Ajar dalam Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar. Jurnal Komunikasi. Hasil Pemikiran dan Penelitian.5(1):135-159
  8. Nurdyansyah. (2019). Media Pembelajaran Inovatif. Sidoarjo: UMSIDA Press
  9. Nursobah, A. (2021). Pemanfaatan Media Sosial Youtube pada Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam di Madrasah Ibtidayah. Jurnal PGMI.13(2):76-85
  10. Ramli, M. (2012). Media dan Teknologi Pembelajaran. Kalimantan Selatan: IAIN Antasari Press
  11. Sabarudin. (2018). Materi Pembelajaran dalam Kurikulum 2013. Jakarta: Erlangga
  12. Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta
  13. Sukayati., & Wulandari, S. (2019). Pembelajaran Tematik di SD. Disajikan pada Pengembangan dan Pemerdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan (PPPPTK) Matematika 2019. Jakarta: Erlangga
  14. Yuniastuti. Miftaqhuddin. & Khoirun, M. (2021). Media Pembelajaran untuk Generasi Milenial. Surabaya: Scopindo Media Pustaka
  15. Yuniawan, T. & Zaenuri, M. (2018). Pengembangan Laman Media Audio-visual Bermuatan Materi Kebudayaan Indonesia sebagai Media Pembelajaran Bipa. Jurnal pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia.7(1):60-65