Isi Artikel Utama
Abstrak
This descriptive qualitative research investigated lecturers’ perception on online learning during the COVID-19 pandemic era. This turned out that most of the lecturers are keen on running the teaching and learning activities online despite some problems which might repeatedly occurred during the class. However, most of the participants think that the online learning is difficult to do albeit they like it. Then, discussion is the most favorable method to do in the online learning activities. Some possible suggestions for future actions is needed.
Rincian Artikel
Hak Cipta (c) 2022 Azhar Aziz Lubis, Fitra Youpika

Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree with the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
- This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Referensi
- Alisman. 2014. Analisis Efektivitas dan Efisiensi Manajemen Keuangan di Aceh
- Barat. Jurnal Ekonomi dan Kebijakan Publik Indonesia. 50
- Basrowi dan Suwandi. 2008. Memahami Penelitian Kualitatif. Jakarta: Rineka Cipta.
- Hasan, M. Iqbal. 2002. Pokok-Pokok Materi Metodologi Penelitian dan Aplikasinya.
- Jakarta: Ghalia Indonesia.
- Jamaludin, Dindin dkk. 2020. Pembelajaran Daring Masa Pandemik Covid-19
- Pada Calon Guru: Hambatan Solusi dan Proyeksi. Karya Tulis Ilmiah
- LP2M UIN Sunan Gunung Djati Bandung. 3
- Keputusan Bersama Menteri Pendidikan dan Kebudayaan, Menteri Agama, Menteri
- Kesehatan, dan Menteri Dalam Negeri, Nomor 04/KB/2020, Nomor 737 Tahun 2020, Nomor HK.01.08/Menkes/7093/2020, dan Nomor 420-3987 Tahun 2020 tentang Panduan Penyelenggaraan Pembelajaran pada Tahun Ajaran 2020/2021 dan Tahun Akademik 2020/2021 di Masa Pandemi Coronavirus Disease 2019 (Covid-19).
- Mutia, Intan dan Leonard. 2013. Kajian Penerapan E-learning Dalam
- Proses Pembelajaran di Perguruan Tinggi. Faktor Exacta 6(4). 282
- Pangondian, Roman A. 2019. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kesuksesan
- Pembelajaran Daring Dalam Revolusi Industri 4.0. Seminar Nasional
- Teknologi Komputer & Sains (SAINTEKS). 57
- Prastowo, Andi. 2012. Metode Penelitian Penelitian Kualitatif Dalam Persektif
- Rancangan Penelitian. Jogjakarta: Ar-ruzzmedia.
- Rohmawati, Afifatu. 2015. Efektivitas Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 17.
- Sobron A.N, B. R. 2019. Persepsi Siswa dalam Studi Pengaruh Daring Learning
- terhadap Minat Belajar IPA. Pendidikan Islam dan Multikulturalisme.
- Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta.
- Syarifudin, Albitar S. 2020. Implementasi Pembelajaran Daring untuk
- Meningkatkan Mutu Pendidikan sebagai Dampak Diterapkannya Social
- Distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. 31-33
Referensi
Alisman. 2014. Analisis Efektivitas dan Efisiensi Manajemen Keuangan di Aceh
Barat. Jurnal Ekonomi dan Kebijakan Publik Indonesia. 50
Basrowi dan Suwandi. 2008. Memahami Penelitian Kualitatif. Jakarta: Rineka Cipta.
Hasan, M. Iqbal. 2002. Pokok-Pokok Materi Metodologi Penelitian dan Aplikasinya.
Jakarta: Ghalia Indonesia.
Jamaludin, Dindin dkk. 2020. Pembelajaran Daring Masa Pandemik Covid-19
Pada Calon Guru: Hambatan Solusi dan Proyeksi. Karya Tulis Ilmiah
LP2M UIN Sunan Gunung Djati Bandung. 3
Keputusan Bersama Menteri Pendidikan dan Kebudayaan, Menteri Agama, Menteri
Kesehatan, dan Menteri Dalam Negeri, Nomor 04/KB/2020, Nomor 737 Tahun 2020, Nomor HK.01.08/Menkes/7093/2020, dan Nomor 420-3987 Tahun 2020 tentang Panduan Penyelenggaraan Pembelajaran pada Tahun Ajaran 2020/2021 dan Tahun Akademik 2020/2021 di Masa Pandemi Coronavirus Disease 2019 (Covid-19).
Mutia, Intan dan Leonard. 2013. Kajian Penerapan E-learning Dalam
Proses Pembelajaran di Perguruan Tinggi. Faktor Exacta 6(4). 282
Pangondian, Roman A. 2019. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kesuksesan
Pembelajaran Daring Dalam Revolusi Industri 4.0. Seminar Nasional
Teknologi Komputer & Sains (SAINTEKS). 57
Prastowo, Andi. 2012. Metode Penelitian Penelitian Kualitatif Dalam Persektif
Rancangan Penelitian. Jogjakarta: Ar-ruzzmedia.
Rohmawati, Afifatu. 2015. Efektivitas Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 17.
Sobron A.N, B. R. 2019. Persepsi Siswa dalam Studi Pengaruh Daring Learning
terhadap Minat Belajar IPA. Pendidikan Islam dan Multikulturalisme.
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta.
Syarifudin, Albitar S. 2020. Implementasi Pembelajaran Daring untuk
Meningkatkan Mutu Pendidikan sebagai Dampak Diterapkannya Social
Distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. 31-33