Main Article Content

Abstract

Google Form is an application that can be used for free to assist teachers in assessing student learning outcomes in this modern era. This study aims to 1) To find out the use of Google Form as a formative assessment tool, 2) To find out students' perceptions of using Google Form as a formative assessment tool in Procedure Text learning and to find out the obstacles they face in using Google Form. The theory used to analyze the formulation of the problem was the behavioristic theory of Burrhus Frederic Skinner and Edward Lee Thorndike. Data collection methods used are interview, observation, and documentation. The data that has been collected was analyzed using a qualitative descriptive analysis method through data reduction, data presentation and making conclusions. The results showed that the use of Google Forms as a formative assessment tool in learning Procedure Text for tenth grade students of SMA Negeri 5 Semarang includes 3 stages : the preparation stage, the implementation stage, and the final stage. Students' perception of the application of Google Form as a formative assessment tool in learning Procedure Text were easy to use, flexible, and effective. However, the obstacles encountered in using Google Form were unstable internet connection and limited internet quota.

Keywords

Tool, Google Form, Formative Assessment, Procedure Text.

Article Details

References

  1. Abdurrahman, M., dkk (2020). "Merancang tes daring berbasis Google form untuk meningkatkan kefektifan evaluasi pembelajaran". Digilib UIN Sunan, Vol. 2 No.3. http://digilib.uinsgd.ac.id/30576/
  2. Agung, A.A. (2018). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha
  3. Ananda, R., & Rafida, T. (2017). Pengantar evaluasi program pendidikan. In Perdana Publishing (Vol. 53, Issue 9). https://www.academia.edu/35106986/BUKU_EVALUASI_PEMBELAJARAN_ pdf
  4. Anugrahana, A. (2020). "Hambatan, Solusi dan Harapan: Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 Oleh Guru Sekolah Dasar". Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, Vol. 10 No. 3, Hlm. 282–289. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i3.p282-289
  5. Batubara, H. H. Penggunaan Google Form Sebagai Alat Penilaian Kinerja Dosen di Prodi PGMI Uniska Muhammad ArsyadAl Banjari. Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam V8, No.1 Juni 2016; ISSN : 2085-0034
  6. Kusairi, S. (2013). Analisis Asesmen Formatif Fisika Sma Berbantuan Komputer. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 16(3), 68–87. https://doi.org/10.21831/pep.v16i0.1106
  7. Lexy J. Moleong, Metodologi Penelitian Kualitatif, (Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2007), h. 11
  8. Lidi, M. W. (2019). Pembelajaran Remedial Sebagai Suatu Upaya Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar. Foundasia, 9(1), 15– 26.https://doi.org/10.21831/foundasia.v9i1.26158
  9. Makruf, Imam. (2009) Strategi Pembelajaran Bahasa Arab, Semarang: Needs Press
  10. Masbur. (2012). Remedial Teaching Sebagai Suatu Solusi. Jurnal Ilmiah Didaktika, XII NO, 2,(1), 341–367.
  11. Namira, D. (2021). Alternatif Media Evaluasi Pembelajaran Tematik Berbasis Android Menggunakan Google Formulir di Sekolah Dasar Plus Tahfizhul Quran ( PTQ ) Annida. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(1), 114–123
  12. Nuraeni, R., & Rohman, T. (2020). Google Form Sebagai Alternatif Dalam Pembuatan Latihan Soal Evaluasi di Madrasah. AL-ABHATS| Islamic and Humanities Research, 1(1), 2020.
  13. Nurjannah, N. (2017). Efektivitas Bentuk Penilaian Formatif Disesuaikan Dengan Media Pembelajaran. PARAMETER: Jurnal Pendidikan Universitas Negeri Jakarta, 29(1), 75–90. https://doi.org/10.21009/parameter.291.08
  14. Oktamaroza. (2021). Problematika Guru Terhadap Pembelajaran Tematik Terpadu Berbasis Daring Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Kelas III Sekolah Dasar Negeri 206/IV Kota Jambi. Jurnal Pendidikan Tematik Dikdas,6(1),108–121.
  15. Pratiwi, D., Rossy, & Apriliya, A. (2022). Penyusunan dan Pelaksanaan Desain Evaluasi Formatif di SD Negeri Paninggilan 06 Ciledug Kota Tangerang. Tsaqofah, 2(1), 14–22. https://ejournal.yasin-alsys.org/index.php/tsaqofah/article/view/252
  16. Rahmadi. (2011). Pengantar Metodologi Penelitian. Banjarmasin : Antsari Press.
  17. Ridho, Ubaid. (2018) „Evaluasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab‟, An Nabighoh Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Arab, 20.01, 19
  18. Salamah, U. (2018). “Penjaminan Mutu Penilaian Pendidikan” EVALUASI: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 274-293.
  19. Suparman, M. A. (2014). Desain Instruksional Modern:Panduan para pengajar dan inovator pendidik (Edisi Keempat). Jakarta : Erlangga Lubis
  20. Utami, L. W. S. (2021). "Penggunaan Google Form Dalam Evaluasi Hasil Belajar Peserta Didik Di Masa Pandemi C0Vid-19". TEACHING : Jurnal Inovasi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, Vol. 1 No. 3, Hlm. 150–156. https://doi.org/10.51878/teaching.v1i3.453
  21. Widiyanto, D., & Istiqomah, A. (2020). Evaluasi Penilaian Proses Dan Hasil Belajar