Main Article Content

Abstract

This study aims to determine the level of teacher creativity in physical education learning outcomes. This study uses qualitative research methods with a triangulation process, namely observation, interviews and questionnaires. The research subjects in this study were PJOK teachers, PJOK Peer teachers, school principals, representatives of students in grades IV, V, VI. From the results of research in the field, several conclusions regarding teacher creativity were revealed; First, it shows that learning media modifications affect student learning efficiency. Second, participation and response to learning media affect students' enthusiasm for learning. Third, the 2013 curriculum and independence affect the efficiency of learning outcomes. Fourth, school facilities and infrastructure affect teacher creativity. Fifth, the good social environment of the surrounding community will support the learning process of Kudanguyah Elementary School students.

Keywords

Community Social Education Curriculum Environment Facilities Infrastructure Learning Activities Teaching

Article Details

How to Cite
Abdul Wahid, Anggi Setia Lengkana, & Dewi Susilawati. (2024). Analysis of the Level of Teacher Creativity in Physical Education Learning Outcomes. Kinestetik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani, 8(2), 342–350. https://doi.org/10.33369/jk.v8i2.34001

References

  1. Akbar, J. F. (2021). Kemampuan Kreativitas Guru Penjas terhadap Proses Pembelajaran Penjas di SMA. Journal Of Education And Sport Science, 2(1).
  2. Agus, S Suryobroto. (2001). Diktat Teknologi Pembelajaran Pendidikan Jasmani. Yogyakarta. FIK UNY.
  3. Alkhaira, S. (2020). Survei Minat dan Hasil Belajar Siswa dalam Mengikuti Pembelajaran Semasa New Normal Covid-19 pada Kelas V Sekolah Dasar (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Padang).
  4. Amin,Muhammad. (2022). Penerapan Model Pembelajaran PJOK Inovatif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar PJOK Pada Materi Kebugaran Jasmani Siswa Kelas V Semester Genap SD Negeri 25 Mataram. Jurnal Realita Bimbingan dan Konseling. Vol.7, no.1. Universitas Pendidikan Mandalika
  5. Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
  6. Bangun, S. Y. (2016). Peran Pendidikan Jasmani dan Olahraga pada Lembaga Pendidikan di Indonesia.PublikasiPendidikan.https://doi.org/10.26858/publikan.v6i3.2270
  7. Cahayani, P.N, Waluyo & Adirahma, A.S. (2020). Tingkat Kreativitas Guru Untuk Mengatasi Keterbatasan Prasarana dan Sarana Dalam Proses Pembelajaran PJOK di SMP Se- Kecamatan Sukoharjo Kabupaten Sukoharjo Tahun 2020. Jurnal PHEDHERAL, 17, 1, 50-62.
  8. Cahayani. (2022) EFL Teacher’s Online Learning Activities: An Analysis of Teachers’ Creativity and Insertion of Higher-Order Thinking Skills in Senior High Schools in SMA N 1 Kuta Selatan.
  9. Cahyani, A. dkk. 2020. "Motivasi Belajar Siswa SMA pada Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi COVID-19". Jurnal Pendidikan Islam, Volume 3, Nomor1,(hlm. 123–14).
  10. Faozan, A. (2013). Kreativitas Guru Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan Dalam Mengatasi Keterbatasan Sarana Dan Prasarana Pembelajaran Pendidikan Jasmani Di Sekolah Dasar Negeri Se-Kecamatan Prembun Kabupaten Kebumen
  11. Hadi, S. (1991). Analisis Butir untuk Instrumen. Yogyakarta: Andi Offset..
  12. Husdarta, H. J. S. (2011). Manajemen pendidikan jasmani. Bandung, Indonesia: Alfabeta.Kreatifitas. Banjarmasin. Aswaja Pressindo
  13. Herman, H & Riyadi, A. (2018). SPORTIVE. Journal of Physical Education, Sport and Reaction.Vol 01 : 2.
  14. Husdarta, H. J. S. (2011). Manajemen pendidikan jasmani. Bandung, Indonesia: Alfabeta.
  15. Komarudin (2011). Peran Berpikir Kreatif Dalam Proses Pembelajaran Matematika.Jurnal Formatif . Vol 2 : 255.
  16. Komarudin. Permainan Sepakbola sebagai wahana pembinaan sikap sosial anak usia sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, Vol.3, no.1, 2005
  17. Komang, I.N,W. (2013). Model Pembelajaran Permainan Sepakbola Bagi Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, Vol.9,no1. Universitas Pendidikan Ganesha
  18. Listyarini, Erlina. Kreativitas Guru Pendidikan Jasmani Dalam Pembelajaran Permainan Sepakbola di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia. Vol.5, No1 , April 2006
  19. Muliadi, Muliadi. "Kreativitas Guru Pendidikan Jasmani dalam Memodifikasi Sarana dan Prasarana Pembelajaran di Sekolah Dasar." Jurnal Pendidikan Tambusai 6.1 (2022): 22-31.
  20. Nasrah, S. (2016). Tingkat Kreativitas Guru Kelas Madrasah Ibtidaiyah Negeri.
  21. Pradini, Angga dkk. (2021). Pemahaman Siswa Terhadap Pembelajaran Permainan Sepakbola di Sekolah Menengah Atas Pada Pandemi covid-19. Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga Vol.5,No.1
  22. Putro, Doby. P. (2017). Pendekatan Kreatif Pendidikan Jasmani dan Olahraga Untuk Peningkatan Kesehatan Dan Gaya Hidup Sehat. Jurnal Ilmiah PGSD, Vol.1,No.1. Universitas Muhammadiyah Jakarta
  23. Rizki ,Dwi. Pengaruh Modifikasi permainan sepakbola terhadap motivasi siswa dalam pembelajaran PJOK pada siswa SMP 2 Candi Sidoarjo. Universitas Negeri Surabaya
  24. Ruri, Dian . Pengaruh Pembelajaran Modifikasi Permainan Sepakbola Terhadap Tingkat Kegembiraan Pada Siswa SMPN2 Gedangan. Universitas Negeri Surabaya, 2014
  25. Rosdiani, D. (2012). Model pembelajaran langsung dalam pendidikan jasmani dan kesehatan. Bandung, Indonesia: Alfabeta.
  26. Sanjaya, W. (2013). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana
  27. Sarjono, Bambang. (2010). Kreativitas Guru Pendidikan Jasmani dalam Memodifikasi Sarana dan Prasarana Pembelajaran di Sekolah Dasar Negeri se-Kecamatan Poncowarno. Skripsi FIK UNY Yogyakarta
  28. Sugiyanto, 2008, Model-Model Pembelajaran Inovatif, Modul PLPG, Panitia Sertifikasi Guru (PSG) Rayon 13, UNS, Surakarta.
  29. Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta, cv.
  30. Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabet