Main Article Content

Abstract

This study aims to determine the effect of training using hand paddles and fins on the crawl swimming speed of athletes from the ULMA Swimming Club. The study was conducted over a period of approximately two months at the Tanah Pata Swimming Pool in Bengkulu City, with a total of 16 training sessions. The research method used was an experiment, with a sample of 20 male athletes selected through purposive sampling, specifically athletes from age groups 4 and 5. The instrument used was a crawl stroke (freestyle) swimming speed test. Data analysis was conducted through analysis prerequisite tests, including normality tests, homogeneity tests, and hypothesis tests. The normality test results showed that the pretest and posttest data had a normal distribution, with Lhitung < Ltabel (0.112 < 0.190 for the pretest and 0.165 < 0.190 for the posttest). The homogeneity test showed that the data was homogeneous, with Fhitung = 0.78 < Ftabel = 3.52. From the data analysis, the correlation coefficient was found to be r = 0.93 and the determination coefficient was 85.63%, indicating that training using hand paddles and fins has a very strong influence on improving crawl swimming speed. Therefore, it can be concluded that this training program is effective in enhancing crawl swimming performance in young athletes.

Keywords

Hand Paddle and Fins, Swimming Speed Hand Paddle and Fins Swimming Speed

Article Details

How to Cite
Dwingki, D. M. P., Megi Personi, & Dody Ertanto. (2025). The Effect of Training Using Hand Paddles and Fins on Craw Swimming Speed at the SPC Swimming Club: The Effect of Training Using Hand Paddles and Fins on Craw Swimming Speed ​​at the SPC Swimming Club. Kinestetik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani, 9(2), 705–711. https://doi.org/10.33369/jk.v9i2.42504

References

  1. Nuryadi, Ahmad Dkk (2018). Jurnal Pengaruh Latihan Ledder Drill Terhadap Kecepatan Lari 60 Meter Disekolah Basket Loc Sidoarjo. Vol, 2 Nomor, 1.
  2. Agil. Dkk (2020). Tingkat Pemahaman Aktivitas Renang pada Siswa. Jurnal Pendidikan Olahraga e-ISSN: 2407- 1528 Vol.9, No.2 Desember 2020 http://journal.ikippgriptk.ac.id/index.ph p/olahraga hal 155-169 DOI: 10.31571/jpo.v9i2.1899.
  3. Apriliani, (2018). Efektifitas Pembelajaran Renang (Gaya Bebas) untuk Mengembangkan Motorik Kasar Anak ui TK Al Furqon Rembang. Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Semarang.
  4. Armen, Meriani, (2020). Teori Pembelajaran Renang Dasar. Penerbit: LPMP Universitas Bung Hatta.
  5. Bayu (2019). Pengaruh Penggunaan Hand Paddle Terhadap Kecepatan Renang Gaya Bebas Pada Atlet Renang Club Tirta Bima Majalengka yang dikutip dari jurnal Research Physical Education and Sports Vol. 1, No. 1 Januari 2019, pp. 20-27
  6. Bayu (2022). Pengaruh Penggunaan Hand Paddle Terhadap Kecepatan Renang Gaya Bebas Pada Atlet Renang Club Tirta Bima Majalengka yang dikutip dari jurnal SPJ: Sport Pedagogy Journal Volume 1 Issue1(2022) Pages
  7. -109.
  8. Beni (2019). Pengaruh Latihan Menggunakan Hand Paddle Terhadap Kecepatan Berenang 50 Meter Gaya kupu-kupu Atlet Suryanaga Fakultas S-
  9. Pendidikan Kepelatihan Olahraga, Fakultas Ilmu Olahraga, Universitas Negeri Surabaya
  10. Budiwanto, Setyo (2016). Metodologi Penelitian dalam Olahraga. Kementerian Riset, Teknologi dan Pendidikan Tinggi Universitas Negeri Malang Fakultas Ilmu Keolahragaan.
  11. Doni Kurniawan, Dkk (2016). Jurnal Hubungan Antara Kecepatan Lari Dengan Kemampuan Menggiring Bola Sepak Pada Siswa Usia 13-14 Tahun Ssb Unibraw 82 Malang. Vol 26, No 02.
  12. Fahrur, Rozi (2015). Model Identifikasi Bakat Atlet Renang. Diterbitkan: Edulitera PT Literindo Berkah Karya.
  13. Farizal (2020). Analisis Kecepatan Renang Gaya Bebas Pada Atlet Sekolah Olahraga Negeri Sriwijaya (SONS). Jurnal Penjaskesrek Volume 7, Nomor 1, April 2020.
  14. Guli. (2022) Judul Pengaruh Latihan Alat Bantu Hand Paddle Terhadap Kecepatan Renang Gaya Bebas 50 Meter Pada Perenang Pemula Klub Pusri.
  15. Ika, dkk (2018). Model alat bantu Latihan (Hand Paddle) untuk perenang usia dini. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jp ud Volume 12 Edisi 2 November 2018.
  16. Imam, Indra (2013). Jurnal Hubungan Antara Kelincahan Dan Kecepatan Terhadap Hasil Menggiring Bola. Program Studi Pendidikan Jasmani, Kesehatan Dan Rekreasi Jurusan Ilmu Keolahragaan Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas
  17. Tanjungpura Pontianak.
  18. Johan. Dkk (2012). Jurnal Pengaruh Latihan Lompat Kijang Terhadap Kecepatan Lari. Jurusan Ilmu Keolahragaan, Fakultas Ilmu Keolahragaan, Universitas Negeri Semarang. Indonesia.
  19. Malik, dkk (2015). Perbedaan Hasil Belajar Renang Gaya Bebas antara Metode Bagian dengan Metode Keseluruhan pada Mahasiswa Penjaskesrek FKIP UNSYIAH Angkatan 2010. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Jasmani, Kesehatan Dan Rekreasi Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Unsyiah Volume 1, Nomor 1: 54 – 63.
  20. Paisal (2018). Jurnal Pengaruh Kecepatan, Koordinasi Mata Kaki Dan Motivasi Terhadap Keterampilan Menggiring Bola Dalam Permainan Sepakbola Pada Pemain Ponrang. Fc Kabupaten Luwu.
  21. Ramadyani, Melinda (2016). Pengaruh Renang Gaya Bebas terhadap Kebugaran Remaja Usia 12 – 15 Tahun. Program Studi S1 Fisioterapi
  22. Fakultas Ilmu Kesehatan Universitas Muhammadiyah Surakarta.
  23. Sasmita, Ganjar (2015). Tinjauan Kondisi Fisik Pemain Sekolah Sepakbola (Ssb) Generasi Muda Ganting (Gmg) Kelompok Umur-15 Kota Padang Panjang. Penerbit: Program Studi Pendidikan Jasmani Kesehatan dan Rekasi Jurusan Pendidikan Olahraga Fakultas Ilmu Keolahragaan Universitas Negeri Padang.
  24. Subagyo, (2017). Pendidikan Olahraga Renang dalam Perspektif Aksiologi. Penerbit: Karang Malang, Yogyakarta, Indonesia Kode Pos: 55281.
  25. Yuliana, dkk (2022). Penerapan Latihan Hand Paddel terhadap Kecepatan Renang Gaya Bebas Atlet Pemula Noren Tirta Buana Swimming Club Penerbit: Educative Sportive - EduSport, 2021: 2(1), 16-20 Jalan Meranti Raya Nomor 32 Sawah Lebar, Kota Bengkulu e-ISSN 2723-4134