Main Article Content

Abstract

Abstract


This study set out to ascertain the reading comprehension skills of SMA Negeri 2 Kaur's class XI pupils. In this work, a descriptive method with a quantitative approach was employed. The study's population consisted of 153 students from six classes in class XI at SMA Negeri 2 Kaur, 71 of whom were male and 82 of whom were female. A random sample procedure was utilized in this study to choose participants; 24 students, or 11% of the total, were chosen. The Student Reading Comprehension Ability Test was used as the method for gathering data. According to the study's findings, the average score for reading comprehension in Indonesian was 87.5 with a high understanding category, the ability to read comprehension in Biology with an average of 85.00 with a high understanding category, the ability to read comprehension in Islamic Religious Education with a value of 85.00 with a good category, and the ability to read comprehension in Geography with a value of 85.00 with a good ability category. From the overall results, students generally showed good reading comprehension abilities in all fields of study tested. The average value ranges between 85-87.5.


Keywords: ability reading comprehension, of students of SMAN 2 Kaur.

Keywords

ability reading comprehension students of SMAN 2 Kaur.

Article Details

Author Biographies

Yandi Akbar, Universitas Bengkulu

Mahasiswa Universitas Bengkulu

Catur Wulandari, Universitas Bengkulu

Dosen Universitas Bengkulu

M. Arifin, Universitas Bengkulu

Dosen Universitas Bengkulu

How to Cite
Akbar, Y., Wulandari, C., & Arifin, M. (2025). Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas XI SMA Negeri 2 Kaur. Jurnal Ilmiah KORPUS, 9(2), 295–305. https://doi.org/10.33369/jik.v9i2.40323

References

  1. Abidin, W., Halik, A., & Sayidiman, S. (2015). Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Melalui Metode Survey, Question, Read, Recite, Review (SQ3R) Pada Siswa Kelas IV SD Negeri 46 Parepare. Publikasi Pendidikan, 5(3).
  2. Ahuja. 2010. Membaca Secara Efektif dan Efisien. Bandung: PT Kiblat Buku Utama.
  3. Artu, N. (2014). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV SDN Pembina Liang Melalui Penerapan Strategi Survey Questions Reading Recite Review (SQ3R). Jurnal Kreatif Tadulako Online. Vol. 2 No. 2
  4. Dalman, (2014) Keterampilan Membaca. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
  5. Dhieni, Nurbiana, dkk. (2009). Metode Pengembangan bahasa. Jakarta: Universitas Terbuka
  6. Halawa, N., Ramadhan, S., & Gani, E. (2020). Kontribusi Minat Baca Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa. Edukasi Khatulistiwa, 3(1), 27– 34.
  7. Hairuddin, dkk. 2007. Pembelajaran bahasa Indonesia. Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional.
  8. Hasanah, A., & Lena, M. S. (2021). Analisis kemampuan membaca permulaan dan kesulitan yang dihadapi siswa sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 3296-3307.
  9. Isfihananti, Alninda, R. (2016). Kemampuan Membaca Pemahaman pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV SD Negeri Gugus Dieng Kecamatan Bulu Kabupaten Temangggung. Skripsi. Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Semarang: Semarang.
  10. Johan, G. M., & Ghasya, D. A. V. (2018). Pengembangan Media Literasi Big Book Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. In Jurnal Tunas Bangsa. Vol 2, No 2.
  11. Kurniawati, R. T., & Koeswanti, H. D. (2020). Pengembangan Media Buku Cerita Bergambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. Didaktika Tauhidi: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 29–42.
  12. Laksana, H.K. 2003. Kamus Linguistics. Jakarta: Gramedia
  13. Maman, M., & Rajab, A. A. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif ‘Number Heads Together (NHT)’ dalam Meningkatkan Kemampuan Siswa dalam Membaca Pemahaman. International Journal of Evaluation and Research in Education (IJERE), 5(2), 174–180
  14. Muhaimin, M. R., Ni’mah, N. U., & Listryanto, D. P. (2023). Peranan Media Pembelajaran Komik Terhadap Kemampuan Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(1), 399-405.
  15. Muis, S. F. (2013). Kemampuan Membaca Pemahaman Literal dan Interpretatif Melalui Pendekatan Konstruktivisme. Al-MUNZIR, 6(2).
  16. Nurgiyantoro, Burhan. 2001. Penilaian dalam Pengajaran Bahasa dan Sastra. Yogyakarta: BPFE.
  17. Nurhadi. 2005. Bagaimana Meningkatkan Kecepatan Membaca. Bandung: Sinar Baru.
  18. Priadana. 2021. Metode Penelitian Kuantitatif. Tangerang Selatan: Pascal Books.
  19. Purba. 2011. Metode Penelitian. Medan: SADIA.
  20. Rikmasari, R., & Lestari, M. (2018). Metode Pembelajaran PQ4R dalam Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V di Bekasi. JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education), 2(2), 265– 275.
  21. Rohmawati. 2019. Penerapan Model Cooperative Integrated Reading Composition (Circ) Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Pada Siswa Kelas III Sekolah Dasar.
  22. Rubin, Dorothy. Diagnosis dan Koreksi dalam Instruksi Membaca. Boston: Allyn dan Bacon, 1994.
  23. Saddhono, K., Slamet. (2014). Pembelajaran Ketrampilan Bahasa Indonesia: Teori dan Aplikasi Edisi 2. Yogyakarta: Graha Ilmu.
  24. Sahir. S. H. (2022). Metodologi Penelitian. Banguntapan: KBM Indonesia.
  25. Solchan, dkk.(2014). Pendidikan Bahasa Indonesia di SD. Jakarta: Universitas Terbuka.
  26. Somadayo, Samsu. 2011. Strategi dan Teknik Pembelajaran Membaca. Yogyakarta: Graha Ilmu.
  27. Trosky, Odarka S. 1973. Perilaku Bertanya Guru dalam Pengembangan Pemahaman Membaca,” dalam The Quest for Competency in Teaching Reading. Howard A. Klein (ed), Delawara: Newark
  28. Tampubolon, DP 1987. Kemampuan Membaca Teknik Membaca Efektif dan Efesien . Bandung: Angkasa
  29. Tarigan, Henry Guntur. 1986. Teknik Pengajaran Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
  30. Wahyuni. 2020. Statistik Deskriptif Untuk Penelitian Olah Data Manual dan Spss Versi 25. Yogyakarta: Bintang Surya Madani.