Isi Artikel Utama

Abstrak

Preliminary observation shows the low interest of children to do saving at school, which is indicated by the small number of students who save regularly every week. This, together with the lack of children's understanding of saving become the basis for the community service activity. This community service activity aims to educate school-age children to provide literacy about the benefits of saving, invite children to learn to set aside some of their money for savings, and increase children's creativity by decorating piggy banks. Activities were carried out for grade 5 and 6 students at SD Negeri Getan 02, Bulu, Sukoharjo. The results of this service activity show that elementary-age students can be given an understanding of financial literacy, especially saving, in a fun way where students are enthusiastic in listening to explanation, and have question and answer session. Furthermore, the activity of decorating piggy banks by drawing, and sticking both using paper and seeds can arouse student motivation related to increasing interest in saving which is part of an effort to build financial literacy from an early age.

Rincian Artikel

Cara Mengutip
Masykuroh, Q., Sulistyaningrum, R., Febi Nuraini, I., & Nur Aisyah, D. (2023). Peningkatan Literasi Keuangan Melalui Kreasi Celengan Hias Di Sekolah Dasar. Kreativasi : Journal of Community Empowerment, 2(1), 86–95. https://doi.org/10.33369/kreativasi.v2i1.27380

Referensi

  1. Anggarani, F. K., Setyowati, R., Satwika, P.A. Andayani T.R. (2022), pengaruh pendidikan literasi keuangan dengan pendekatan bermain peran pada anak usia dini. Jurnal obsesi : jurnal pendidikan anak usia dini 6(5), 2356-1327. http://doi.10.31004/obsesi.v6i5.1920
  2. Henny, N., & Munggaraning, S. (2021). Pembelajaran literasi finansialdalam perkembangan sosioemosional anak usia dini melalui kegiatan menabung di RA Nurul Yusro. Jurnal Ceria, 4(5).
  3. https://journa;.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/ceria/article/view/8024
  4. Hidayat, M. R., & Rusdiana, R. (2021). Telaah Kritis Terhadap Upaya Peningkatan Literasi Keuangan Melalui Tabungan Sekolah. Ekuitas: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 9(1), 155-164. http://doi.10.23887/ekuitas.v9i1.34028
  5. Hikmah, Y. (2020). Literasi keuangan pada siswa sekolah dasar di depok, provinsi jawa barat, indonesia. Jurnal pengabdian kepada masyarakat 26(2), p 103-108. https://doi.org/10.24114/jpkm.v26i2.16780
  6. Ilyana. S., & Sari, C.R. (2015). pengembangan komik edukasi sebagai media pembelajaran literasi keuangan untuk siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan akuntansi Indonesia, 13(2), 58 – 70.
  7. Korselinda, R., Yusmaniarti, Y., & Hamron, N. (2020). Literasi Keuangan melalui Gemar Menabung pada Anak Sejak Dini di SD Negeri 15 Kota Bengkulu Kelurahan Tanah Patah. Jurnal JIMAKUKERTA, 2(1), 199-204. https://doi.org/10.36085/jimakukerta.v2i1.3106
  8. Laila, V., Hadi, S., & Subanji, S. (2019). Pelaksanaan pendidikn literasi finansial pada siswa sekolah dasar. Jurnal pendidikan: pendidikan & pengembangan, 4(11).
  9. http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v4i11.13016
  10. Mustikaati, W., Fajrussalam, H., & Sanny, A. (2021). Efektivitas pelaksanaan literasi finansial untuk anak di lingkungan keluarga di masa pandemi covid-19. Jurnal Al-Qiyam 2(2), 149-155. https://doi.org/10.33648/alqiyam.v2i2.160
  11. Puspita, W. D., Safrilia, A., Rahayu, D. A., & Novela. D. Y. S. (2022). Peningkatan literasi keuangan untuk siswa sekolah dasar negeri 6 gedangan 1. Gervasi: jurnal pengabdian kepada masyarakat, 6(2), 2598-6147.
  12. https://doi.org/10.31571/gervasi.v6i2.3586
  13. Qomar, Moh. Nurul. (2020). Pemanfaatan Gulungan Benang Bekas Menjadi Celengan Karakter 17 Sebagai Media Edukasi Menabung. Syukur: Jurnal Ilmu Sosial dan Pengabdian Masyarakat, 3(1), p. 16-22.
  14. https://doi.org/10.22236/syukur_vol2/is2pp16-22
  15. Setiyowati, A. & lailatullailia, D. (2020). Literasi keuangan syariah melalui media edukatif untuk anak usia sekolah dasar di sd muhammadiyah surabaya 1. Humanism 1(1), 13-22. http://dx.doi.org/10.30651/hm.v1i1.4542
  16. Sulistyowati, N. W., Wihartanti, L.V., Styaningrum, F., Sussolaikah, K., Risti, D.S., & Fadilah, I.A., (2022). Media pembelajaran literasi keuangan melalui kesenian dongkrek Madiun. Wikrama Parahita: Jurnal pengabdian masyarakat, 6(2), 160-166. https://doi.org/10.30656/jpmwp.v6i2.4719
  17. Syaiful, S. Suwarno, S., Perdana, A., & Aris, A. (2020). Gerakan menabung sejak dini dengan media bahan bekas sebagai aplikasi kreatif celengan anak bersama siswa siswi SDN Wotansari Balongpanggang Gresik. Jurnal dedikasiMU (journal of community service), 2(1), 166-174.
  18. http://dx.doi.org/10.30587/dedikasimu.v2i1.1200
  19. Wardani, Dian Kusuma & Umi Kulsum N. Qomariah. (2019). Analisis Jalur Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Menabung Siswa Sekolah Dasar. EPIC 2 (1), p.115-122. http://ojs.unwaha.ac.id/index.php/epic/article/view/135/85