Main Article Content

Abstract

Science teaching aids (props, experimental equipment) are tools used to teach students something so that they can learn something in their subject. Based on the community service results obtained, it can be concluded that the response from alumni of the Science Education Study Program, Faculty of Mathematics, Makassar State University regarding 1) Understanding teaching aids, namely 88.2%, strongly agreed, and the other 11.8% answered agree.  2) 76.5% of the tools used to make the props strongly agreed and the other 23.5% answered agree. 3) Responses regarding various types of props were 76.5% strongly agree, and the other 23.5% answered agree.

Keywords

Workshop Science Teaching Aids

Article Details

How to Cite
Samputri, S., Ramlawati, R., Arif, R. N. H., Muhiddin, N. H., & Muhiddin, S. M. A. (2024). Pendampingan Pengenalan dan Pembuatan Alat-Alat Peraga IPA Pada Program Studi Pendidikan IPA. Kreativasi : Journal of Community Empowerment, 3(3), 19–29. https://doi.org/10.33369/kreativasi.v2i4.34720

References

  1. Gunada, I., W., Busyairi, A., & Ayub, S. (2023). Pelatihan Penerapan Alat Peraga Berbasis STEM Untuk Meningkatkan Sikap Ilmiah Siswa di SMP Negeri 1 Aikmel Lombok Timur. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, Vol. 6(2), p.231-237.
  2. Jonimar. (2020). Pemanfaatan Alat Peraga IPA Untuk Meningkatkan Kemampuan Guru dan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. ISEJ: Indonesian Science Education Journal, Vol.1(2), p.69-84.
  3. Juniartina, P.,P., Devi, N., L., P., L., Dewi, & N., P., S., R. (2020). Alat Peraga Ipa Sederhana Untuk Guru Smp Di Kecamatan Banjar. Jurnal Widya Laksana, Vol.9(2), p.135-141.
  4. Munandar, K. (2016). Pengenalan Laboratorium IPA-Biologi Sekolah. Bandung: PT Refika Aditama
  5. Rahayu, D. P. (2019). Penggunaan Model Pembelajaran Kontekstual untuk Meningkatkan Hasil Belajar Materi Bangun Datar Di Kelas III Sekolah Dasar. Musamus Journal of Primary Education, Vol.1(2), p.061-072
  6. Rosidin,U., Maulina, D., & Suane, W. (2023). Pelatihan Pengelolaan Laboratorium dan Penggunaan Alat Peraga IPA bagi Guru-guru IPA di SMP/MTs se-Kota Bandar Lampung. J. Pengabdian Masyarakat MIPA dan Pendidikan MIPA, Vol.7(2), p.95-102.
  7. Sarapung, R., R., Sibua, A., & Kader, D., D. (2023). Penggunaan Alat Peraga Ipa Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SD Muhammadiyah 6 Pulau Mor. Jurnal Pasifik Pendidikan, Vol. 2(1), p.9-17
  8. Seprianty. (2018). Penggunaan Alat Peraga pada Mata Pelajaran IPA sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri 06 Karang Tinggi. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah, Vol.11(2), p.128-134.
  9. Vera, I., C., & Primasari, M. (2022). Analisis Effect Size: Pengaruh Penggunaan Alat Peraga dalam Pembelajaran IPA SMP Terhadap Hasil Belajar Siswa. Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA dan Pendidikan IPA, Vol.8(2), p.163-171.
  10. Yusuf, Y., H., M., Pulungtana, R., A., Bani, M., D., S., dkk. (2023). Pengembangan Alat Peraga Drag Racing Pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) Berbantuan Model Inquiri Materi Gerak Lurus Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Di SMP Negeri 3 Kupang Timur. Journal of Character and Elementary Education, Vol.2(3), p.50-66