Main Article Content

Abstract

This activity aims to raise awareness and provide an understanding about financial literacy through early savings activities for the children in Sekolah Pinggiran Sriwijaya so they can improve the quality of life and walfare in the future. The implementation method for this activity is carried out in three stages that are 1)discussion; 2)tutorial and; 3)practice. The results showed that children can understand about importance of saving from an early age to adopt frugal lifestyle for a better future. Furthermore, children have succeeded in setting aside their pocket money to be saved ini piggy banks which they have decorated with their own creativity.

Keywords

Saving Sekolah Pinggiran Sriwijaya Financial Literacy

Article Details

How to Cite
Marissa, F., Deassy Apriani, & Nazeli Adnan. (2024). Literasi Keuangan Melalui Gerakan Gemar Menabung Sejak Dini di Kalangan Sekolah Pinggiran Sriwijaya. Kreativasi : Journal of Community Empowerment, 3(2), 133–143. https://doi.org/10.33369/kreativasi.v3i2.35345

References

  1. Budianto, B. (2020). Gerakan Gemar Menabung untuk Siswa Sekolah Dasar di Kecamatan Meureubo, Aceh Barat. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1). https://doi.org/10.31849/dinamisia.v4i1.3113
  2. Irawati. (2016). Prosedur Pelayanan Tabungan Britama Junio pada PT Bank Rakyat Indonesia (Persero) Tbk Kantor Cabang Pembantu Kalibutuh Surabaya [STIE Perbanas Surabaya]. http://eprints.perbanas.ac.id/1148/
  3. Khodijah, I., Maulana, R., & Kusrini, R. (2021). Edukasi Tentang Pentingnya Memanage Keuangan Dan Menabung Sejak Dini Dengan Membuat Celengan Lucu Dari Kardus Bekas Di yayasan Al-Kamilah Depok. Dedikasi, 1(2), 326–332.
  4. Laili, J., & Maulana, A. (2015). Program Sentono Menabung. Jurnal Inovasi dan Keuangan, 4(1), 54-57.
  5. Murdijaningsih, T., & Yubijarto. (2020). Jurnal Proaksi. Analisis Empiris Hubungan Antara Pertumbuhan Ekonomi Dan Saving Rate. Jurnal Proaksi, 2020(2), 44–52.
  6. Nuh, M. (2021). Sosialisasi Pentingnya Menabung Sejak Dini. Dedikasi 1(1):119-125.
  7. Nurlaila, R., & Haryono, A. (2021). Penerapan nilai-nilai pendidikan ekonomi keluarga dalam sektor bisnis UMKM di masa pandemi. Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Pendidikan, 1(8), 784–798. https://doi.org/10.17977/um066v1i8
  8. Pertiwi, D. P. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Tabungan Di Indonesia. 1(2), 122–137. http://repository.trisakti.ac.id/usaktiana/index.php/home/detail/detail_koleksi/9/SKR/th_terbit/00000000000000093191/2013
  9. Purwanti, T. (2023). Program Gemari Tingkatkan Kebiasaan Menabung Sejak Dini Siswa SD. Radar Solo, Jawa Post https://radarsolo.jawapos.com/literasi- guru/08/03/2023/program-gemari-tingkatkan-kebiasaan-menabung-sejak-dini-siswa- sd/#
  10. Suhendra, I., & Irawati, D. A. (2016). Pengaruh Tabungan, Pengeluaran Pemerintah Dan Investasi Swasta Terhadap Produk Domestik Bruto Di Indonesia. Jurnal Ekonomi-Qu, 6(2), 256–275. https://doi.org/10.35448/jequ.v6i2.4346
  11. Yuniara, R. 2022. Sosialisasi Menabung Sejak Dini dengan Membuat Celengan dari Paper Tube. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat Indonesia, 1(6), 59-62. https://doi.org/10.55542/jppmi.v1i6.366