Main Article Content

Abstract

The development of technology in the digital era requires Pre-service PPG (Teacher Professional Education) students to possess competencies in designing creative and innovative digital learning media. This training, attended by 30 students, aimed to enhance their ability to design learning media using Canva. The community service activity was conducted online via Zoom, consisting of three stages: preparation, implementation, and evaluation. The results of the training showed an average post-test score increase of 35%, reflecting the improvement in participants’ competencies. The participants successfully produced engaging and enjoyable digital learning media that support learning at the elementary school level.

Keywords

Learning media Canva student competence pre service PPG

Article Details

How to Cite
Setyowati, Y., & Saleh, M. (2025). Pelatihan Desain Media Pembelajaran Digitas dengan Canva untuk Meningkatkan Kompetensi Mahasiswa PPG Prajabatan PGSD. Kreativasi : Journal of Community Empowerment, 3(3), 103–111. https://doi.org/10.33369/kreativasi.v3i3.38803

References

    Afidah, V. N. (2020). Prinsip- Prinsip Teori Beban Kognitif Dalam Merancang Media Pembelajaran Matematika. JP2M (Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika), 1(2), 72. https://doi.org/10.29100/jp2m.v1i2.195

    Alia, P. A., Prayogo, J. S., Kriswibowo, R., Setyawan, A. budi, & Febriana, R. W. (2024). Pengembangan Keterampilan Desain Interaktif Dan Serbaguna Dalam Era Society 5.0 Dengan Menggunakan Canva. Jurnal Pengabdian Kolaborasi Dan Inovasi IPTEKS, 2(3), 977–982. https://doi.org/10.59407/jpki2.v2i3.864

    Anggraena, Y., Felicia, N., G, D. E., Pratiwi, I., Utama, B., Alhapip, L., & Widiaswati, D. (2021). Kajian Akademik Kurikulum Untuk Pemulihan Pembelajaran. Pusat Kurikulum Dan Pembelajaran Badan Standar, Kurikulum, Dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi, 50–52.

    Anizak Umilatifah, & Faridi Faridi. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Canva Mata Pelajaran PAI & Bp Fase D – Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 2(5), 91–104. https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i5.530

    Arifin, A. H., Pratiwi, W. R., Andriyansah, A., & Sultan, Z. (2024). Peningkatan Kreativitas Guru Paud di Kota Tangerang dalam Membuat Media Pembelajaran Berbasis Canva. Journal Of Human And Education (JAHE), 4(1), 151–157. https://doi.org/10.31004/jh.v4i1.571

    Astini, N. K. S. (2019). Pentingnya Literasi Teknologi Informasi Dan Komunikasi Bagi Guru Sekolah Dasar Untuk Menyiapkan Generasi. Prosiding Seminar Nasional Dharma Acarya Ke-1 Tantangan Dan Peluang Dunia Pendidikan Di Era 4.0, 1(2018), 113–115.

    Jenita, Harefa, A. T., Pebriani, E., Hanafiah, Rukiyanto, B. A., & Sabur, F. (2023). Pemanfaatan Teknologi Dalam Menunjang Pembelajaran : Pelatihan Interaktif Dalam. Communnity Development Journal, 4(6), 13121–13129.

    Kartika, M., Khoiri, N., Sibuea, N. A., & Rozi, F. (2023). Learning By Doing, Training And Life Skills. MUDABBIR Journal Reserch and Education Studies, 1(2), 91–103. https://doi.org/10.56832/mudabbir.v1i2.80

    Khairunnisa, G. F., & Ilmi, Y. I. N. (2020). Media Pembelajaran Matematika Konkret Versus Digital: Systematic Literature Review di Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal Tadris Matematika, 3(2), 131–140. https://doi.org/10.21274/jtm.2020.3.2.131-140

    Machmudah, Destita Shari, Fifi Khoirul Fitriyah, Nanang Rokhman Saleh, Mujad Didien Afandi, & M Syaikhon. (2022). Pelatihan & Pendampingan Pengembangan Pembelajaran Literasi Sosial Budaya Sebagai Implementasi Kurikulum Merdeka. Jurnal Pengabdian Masyarakat Nusantara (JPkMN), 3(2), 520–526.

    Melati, E., Fayola, A. D., Hita, I. P. A. D., Saputra, A. M. A., Zamzami, Z., & Ninasari, A. (2023). Pemanfaatan Animasi sebagai Media Pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Journal on Education, 6(1), 732–741. https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.2988

    Mujahid, U. Al, Safwandy, M., Siswa, K., & Guru, P. (2023). Model Dick Carrey Dalam Pemeblajaran PAI Untuk Mewujudkan Siswa Berkarakter Religius. Jurnal Review Pendidika Dan Pengajaran, 6(4), h. 4397-4404.

    Nin Dwi Putriani, A. O. H. W. M. R. C. (2024). Exploration Of A New Learning Media : Canva As Medium For Brand Logo Design For Vocational Student. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran , 7(2), 4367–4378.

    Nizaruddin, N., Muhtarom, M., & Nugraha, A. E. P. (2021). Pelatihan Penggunaan Quizizz sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Daring. E-Dimas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 12(2), 291–296. https://doi.org/10.26877/e-dimas.v12i2.6417

    Suci, Y. T. (2018). Menelaah Teori Vygotsky Dan Interdepedensi Sosial Sebagai Landasan Teori Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Kooperatif Di Sekolah Dasar. NATURALISTIC : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 231–239. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v3i1.269

    Toner, J., Moran, A., & Gale, L. (2016). Jean Piaget: Learning and the stages of athlete development. In Learning in Sports Coaching: Theory and Application (pp. 89–100). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315746012