Main Article Content

Abstract

This study described what local cultural values are adopted in the leadership of principal at SMA Negeri 1 Bengkulu Tengah. This study used qualitative-descriptive method. In this paper, the subject of research was the principal. The data collected by using interview, observation and documentation. The results obtained indicate that the adoption of local cultural values in the leadership of principal has been implemented in appropriate with the principal's situation, condition and understanding of local cultural values.

Article Details

References

  1. Aprilana, E. R., Kristiawan, M., & Hafulyon, H. (2017). Kepemimpinan Kepala Madrasah dalam Mewujudkan Pembelajaran Efektif di Madrasah Ibtidaiyyah Rahmah El Yunusiyyah Diniyyah Puteri Padang Panjang. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 4(1).
  2. Arikunto, S. (2002). Manajemen Penelitian. Jakarta: Graha Grafindo Persada.
  3. Asmani, J. M. (2012). Tips Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Cet.ke-1. Yogyakarta: DIVA Press.
  4. Carolina. (2012). Inovasi Guru dalam Pengelolaan Pembelajaran untuk Mengembangkan Multiple Intelligence di TK IslamTerpadu Auladuna Bengkulu. Bengkulu: Program Pasca Sarjana FKIP UNIB.
  5. Daryanto. (2011). Kepala Sekolah sebagai Pemimpin Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.
  6. Karwati., & Priansa. (2013). Kinerja dan Profesionalisme Kepala Sekolah. Bandung: CV. Alfabeta.
  7. Koentjaraningrat. (1987). Manusia dan Kebudayaan di Indonesia. Jakarta: Djambatan.
  8. Komariah, A., & Satori. (2012). Metodologi Penelitian Kulitatif. Bandung: CV. Alfabeta.
  9. Kristiawan, M. (2016). Filsafat Pendidikan. Yogyakarta: Valia Pustaka.
  10. Kristiawan, M., & Asvio, N. (2018). Pengelolaan Administrasi Madrasah Tsanawiyah Negeri Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Madrasah. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 86-95.
  11. Kristiawan, M., & Rahmat, N. (2018). Peningkatan Profesionalisme Guru Melalui Inovasi Pembelajaran. Jurnal Iqra': Kajian Ilmu Pendidikan, 3(2), 373-390.
  12. Kristiawan, M., Safitri, D., & Lestari, R. (2017). Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: Deepublish.
  13. Kristiawan, M., Yuniarsih, Y., & Fitria, H. (2019). Supervisi Pendidikan. Bandung: Alfabeta
  14. Mulyasa, E. (2004). Menjadi Kepala Sekolah Profesional: Dalam Konteks Menyukseskan MBS dan KBK. Bandung: Remaja Rosdakarya.
  15. Mulyasa, E. (2012). Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.
  16. Rusyono, E. (2013). Kebudayaan Rejang. Yogyakarta: Buku Litera.
  17. Sagala, S. (2009). Kemampuan Profesional Guru dan Tenaga Kependidikan. Bandung: CV. Alfabeta.
  18. Sasongko, R. N., & Sahono, B. (2016). Desain Inovasi Manajemen Sekolah. Jakarta: Shany Publisher.
  19. Sriwahyuni, E., & Kristiawan, M. (2019). Strategi Kepala Sekolah Dalam Mengimplementasikan Standar Nasional Pendidikan (SNP) Pada SMK Negeri 2 Bukittinggi. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 4(1).
  20. Suparno., & Danim, S. (2012). Menjadi Pemimpin Besar Visioner Berkarakter. Bandung: CV. Alfabeta.
  21. Yuliandri, J., & Kristiawan, M. (2017). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Peningkatan Kinerja Guru. Jurnal Dosen Universitas PGRI Palembang.
  22. Yuliani, T., & Kristiawan, M. (2017). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Membina Kompetensi Sosial (Pelayanan Prima) Tenaga Administrasi Sekolah. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan), 1(2).
  23. Wahjosumidjo. (2000). Kepemimpinan Kepala Sekolah. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
  24. Warsito. (2012). Antropologi Budaya. Yogyakarta: Ombak.