Main Article Content
Abstract
Airplanes are one of the safest modes of transportation, to ensure this safetyness an analysis is needed to understand the response of the aircraft components. One of them is the fairing on the flap arms, which is part of the aircraft wing structure, where this component supports the movement of the aircraft's flaps. Fairing will experience loading during takeoff, top speed, and landing. One of the loads that occur on the fairing is air pressure. The use of the finite element ethod (FEM) as a method to determine the response of the fairing after being subjected to dynamic loading. In the take-off condition, the total deformation is mm and the equivalent stress is 5,17 Pa. In the top speed condition, the total deformation is mm and the equivalent stress is 199,04 Pa. Whereas in the landing condition, the total deformation is mm and the equivalent stress is 38,812 Pa.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.
References
- Fatmawati, A. Sudiarso, Juprianto, Khaerudin, 2023. Potensi Strategi Pengembangan Pesawat Tanpa Awak Oleh PT. Dirgantara Indonesia (DI) Untuk Mendukung Sektor Pertahanan Yang Strategis. Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, Vol. 10, No. 7,
- L. Iryani and A. S. Ramadhan, 2021. Analisis Geometris Sistem Kendali Elevator Pesawat Udara N219. METAL: Jurnal Sistem Mekanik dan Termal, Vol. 5, No. 2, 93-97.
- Dasar -Dasar Teknik Pesawat Udara Semester 2 SMK/MAK Kelas X. 2022. [Online]. Available: https://buku.kemdikbud.go.id
- FAA, Aircraft Design, Certification, and Airworthiness. [Online]. Available: www.faa.gov.
- D. Irawan, 2013. Analisis Beban Dinamik Akibat Landing Impact Pada Pesawat WIG (Wing In Ground Effect) 2 SEATER, Mahasiswa Program Studi Teknik Penerbangan Fakultas Teknik.
- T. M. A. Nurisa, 2019. Analisa Pembebanan Dinamik Pada Bodi Pesawat Terbang Dengan Simulasi Ansys 18.1, Journal of Renewable Energy & Mechanics (REM), Vol. 2, No. 1, 43-50.
- S. A. Alfath, A. Hafizh, and A. Rasyid, Analisis Pembebanan Statik Dan Dinamik Pada Pengembangan Axle Main Landing Gear Menggunakan Finte Element. Available: http://www.b737.org.uk/landinggear.htm
- S. O. Dapas, 2011. Aplikasi Metode Elemen Hingga Pada Analisis Struktur Rangka Batang.
- L. Son and R. Afandi, 2018. Analisis Frekuensi Pribadi Dan Modus Getar Struktur Pesawat Tanpa Awak Tipe Flying Wings. Metal: Jurnal Sistem Mekanik dan Termal, Vol. 2, No. 2, 36-42.
- L. A. N. Wibawa and D. A. Himawanto, 2018. Analisis Ketahanan Beban Dinamis Material Turbin Angin Terhadap Kecepatan Putar Rotor (RPM) Menggunakan Metode Elemen Hingga, Simetris: Jurnal Teknik Mesin, Elektro dan Ilmu Komputer, Vol. 9, No. 2, 803–808, doi: 10.24176/simet.v9i2.2343.
References
Fatmawati, A. Sudiarso, Juprianto, Khaerudin, 2023. Potensi Strategi Pengembangan Pesawat Tanpa Awak Oleh PT. Dirgantara Indonesia (DI) Untuk Mendukung Sektor Pertahanan Yang Strategis. Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, Vol. 10, No. 7,
L. Iryani and A. S. Ramadhan, 2021. Analisis Geometris Sistem Kendali Elevator Pesawat Udara N219. METAL: Jurnal Sistem Mekanik dan Termal, Vol. 5, No. 2, 93-97.
Dasar -Dasar Teknik Pesawat Udara Semester 2 SMK/MAK Kelas X. 2022. [Online]. Available: https://buku.kemdikbud.go.id
FAA, Aircraft Design, Certification, and Airworthiness. [Online]. Available: www.faa.gov.
D. Irawan, 2013. Analisis Beban Dinamik Akibat Landing Impact Pada Pesawat WIG (Wing In Ground Effect) 2 SEATER, Mahasiswa Program Studi Teknik Penerbangan Fakultas Teknik.
T. M. A. Nurisa, 2019. Analisa Pembebanan Dinamik Pada Bodi Pesawat Terbang Dengan Simulasi Ansys 18.1, Journal of Renewable Energy & Mechanics (REM), Vol. 2, No. 1, 43-50.
S. A. Alfath, A. Hafizh, and A. Rasyid, Analisis Pembebanan Statik Dan Dinamik Pada Pengembangan Axle Main Landing Gear Menggunakan Finte Element. Available: http://www.b737.org.uk/landinggear.htm
S. O. Dapas, 2011. Aplikasi Metode Elemen Hingga Pada Analisis Struktur Rangka Batang.
L. Son and R. Afandi, 2018. Analisis Frekuensi Pribadi Dan Modus Getar Struktur Pesawat Tanpa Awak Tipe Flying Wings. Metal: Jurnal Sistem Mekanik dan Termal, Vol. 2, No. 2, 36-42.
L. A. N. Wibawa and D. A. Himawanto, 2018. Analisis Ketahanan Beban Dinamis Material Turbin Angin Terhadap Kecepatan Putar Rotor (RPM) Menggunakan Metode Elemen Hingga, Simetris: Jurnal Teknik Mesin, Elektro dan Ilmu Komputer, Vol. 9, No. 2, 803–808, doi: 10.24176/simet.v9i2.2343.