Main Article Content

Abstract

Yudicial comission after regulation revision Number 18 Year 2011 increase the authorithy power Code of ethic enforcement against judge in court togehter with province Yudicial Comission liason officer. Yudicial Comission Liason establishment by law basic Yudicial Comission Regulation Number 1 Year 2017 jo revision Yudicial Comission Regulation Number 1 Year 2012 about Shaping, Formation, the rule of work Yudicial Comission liasion of regional as for acomodation Yudicial Comission job desk. Article 3 paragraf 2 so “Yudicial Comission have right to appoitment Yudicial Comission Liason in province by neccesary”. Nevertheless, article 4 Yudicial Comissione Number 1 Year 2012 about Yudicial Comission in province have function for “accomodation Yudicial Comission job desk against maintaince dignity enforcement code of ethic in law basic decision from chief of Supreme Court number No.047/KMA/SKB/IV/2009 and chief of Yudicial Comission 02/SKB/P.KY/IV/2009 to codification to Kode Etik Pedoman Perilaku Hakim (Code of ethic of Judge Behavior Guidance)

Keywords

Supervision Yudicial Comission Liasion Code of ethic of Judge Behavior Guidance (Kode Etik Pedoman Perilaku Hakim) Enforcement of Judge Behaviour

Article Details

Author Biography

Delfina Gusman Gusman, Andalas University

Constitutional Law Lecturer
How to Cite
Gusman, D. G., & Pratama, A. P. R. (2021). Penghubung Komisi Yudisial sebagai Pengawasan Perilaku Hakim Berdasarkan Kode Etik Pedoman Perilaku Hakim. University Of Bengkulu Law Journal, 6(2), 114–132. https://doi.org/10.33369/ubelaj.6.2.114-132

References

  1. Buku :
  2. Andi Djalal Latief, Juli 2013, “Putih Hitam Pengadilan Khusus”,: “Komisi Yudisial”, Di terbitkan oleh Komisi Yudisial Republik Indonesia
  3. Binsar M.Gultom, 2020, Pandangan Kritis Seorang Hakim, Jakarta :Gramedia Pustaka Utama, Cetakan Pertama :Maret 2020
  4. Dahlan Thalib,2009, Ketatanegaraan Indonesia Dalam Perspektif Konstitusional : Kedaulatan Rakyat Pasca Amandemen UUD 1945,Yogyakarta :Kreasi Total Media.
  5. Danang Wilayanto, Agustus 2016, “Optimalisai Wewenang Komisi Yudisial Dalam Mewujudkan Hakim Berintegritas” : Seleksi Calon Hakim Agung dan Hakim ad hoc di Mahkamah Agung, Cetakan Pertama, Jakarta: Sekretariat Jenderal Komisi Yudisial Republik Indonesia
  6. Farid Wajdi, 2019,Memperkuat Komisi Yudisial dalam Menjaga Integritas Wakil Tuhan : Optimalisasi Peran Penghubung Komisi Yudisial, Malang:Setara Press : Cetakan pertama.
  7. Peraturan Perundang-Undangan
  8. Undang - Undang Dasar Negara Kesatuan Republik Indonesia Tahun 1945
  9. Undang-Undang Nomor 22 Tahun 2004 tentang Komisi Yudisial
  10. Undang-undang Nomor 18 Tahun 2011 tentang atas Perubahan Undang-undang Nomor 22 Tahun 2004 tentang Komisi Yudisial
  11. Peraturan Sekretaris Jenderal Nomor 4 tahun 2013 Tentang Pedoman Perilaku Penerimaan Laporan Masyarakat, Verifikasi, Anotasi,Pemantauan, Persidangan, Pemeriksaan, dan Investigasi
  12. Peraturan Komisi Yudisial Nomor 2 Tahun 2015 Tentang Penanganan Laporan Masyarakat
  13. Peraturan Komisi Yudisial Nomor 1 Tahun 2017 tentang Perubahan Atas Peraturan Komisi Yudisial Nomor 1 Tahun 2012 tentang Susunan dan Tata Kerja Penghubung Komisi Yudisial di Daerah
  14. Peraturan Komisi Yudisial Nomor 2 Tahun 2015 Tentang Penangana laporan Masyarakat
  15. Peraturan Komisi Yudisial Nomor 8 Tahun 2013 Tentang Advokasi Hakim
  16. Jurnal
  17. Aunur Rohim Faih, 2013.“Kode Etik dan Pedoman Perilaku Hakim”,Jurnal.Volume 3, Nomor1.file:///C:/Users/desrizal/Downloads/1261-24.
  18. Lukman Hakim, Juni 2011, Kewenangan Organ Negara Dalam Penyelenggaraan Pemerintah” ,Jurnal. Hukum, Vol. IV. No.1”, file:///C:/Users/USER/AppData/Local/Temp/302-297-1-PB.pdf, ..
  19. Refki Saputra, Juli-Desember 2017, “Refleksi Peran Kantor Penghubung Komisi Yudisial dan Partisipasi Masyarakat dalam Pengawasan Peradilan di Indonesia, Jurnal Peradilan Indonesia. Vol.6. http://mappifhui.org/wp-content/uploads/2018/02/Jurnal-Teropong-Vol-6-Juli-Desember-2017.pdf#page=23,