Main Article Content

Abstract

This study aimed to compare the learning outcomes of students with using cooperative learning type Team Games Tournament (TGT) with media Call Card and Truth and Dare in SMA Negeri 05 Bengkulu Tengah. This research is quasy experimental with population all grade students in SMA Negeri 05 Bengkulu Tengah and the sample is X3 class as experiment class 1which implement instructional media truth and dare and X1 class  as experiment class 2 which implement instructional media Call Card. Students learning outcomes in this research extend from the difference of pretest and posttest value. In the experimental class 1 average value of students learning outcomes 69,46 while the experimental class 2 at 58,21. Through a series of statistical test done hypothesis testing using t test (0,01) was obtained t =3,13 and t table =2,39. The results of data analysis showed that shere were significant differences in student learning result between the aplication of instructional media Truth and Dare with media Call Card in hydrocarbon compound material in X grade SMA Negeri 05 Bengkulu Tengah. This can be showed t test that has been done on student learning outcomes for cognitife aspect got the result that value t table < t. The obtained t = 3,133 mean while t table = 2,397

Article Details

How to Cite
Meilan, W., Rohiat, S., & Amir, H. (2017). PERBANDINGAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MEDIA CALL CARD DAN TRUTH AND DARE. ALOTROP, 1(1). https://doi.org/10.33369/atp.v1i1.2715

References

  1. Wiwit, Amir, H, Putra, D,D, 2012, Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT Dengan dan Tanpa Penggunaan Media Animasi Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa SMA Negeri 9 Kota Bengkulu, EXACTA. 10(1).
  2. Ruhimat,Toto. 2013. Kurikulum dan Pemebelajar-an/Tim Pengembangan MKDP Kurikulum dan Pembelajaran. PT Raja Grafindo Persada. Jakarta. ISBN: 9789797693824
  3. Slameto, 1995. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta. ISBN:9789795181668[
  4. Abdullah, Husni. 2013. Penerapan Model Pem-belajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tour-nament (TGT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Sekolah Dasar. JPGSD. 1(2).
  5. Desstya. A, Haryono, Saputra. S. 2012. Pembelaja-ran Kimia Dengan Metode Teams Games To-urnaments (TGT) Menggunakan Media Animasi dan Kartu Ditinjaun Dari Kemampuan Memori Dan Gaya Belajar Siswa. Jurnal Inkuiri. 1(3). ISSN: 2252-7893 . http://jurnal.pasca.uns ac.id
  6. Nuraeni, R. Saputro, A.N.C, Redjeki, T. 2015. Pe-nerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Dilengkapi Chem Puzzle Untuk Meningkatkan Kreativitas dan Prestasi Belajar Siswa Pada Materi HidroKarbon Kelas X Semester 2 SMA Negeri 1 Kartasura Ta-hun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Kimia. 4(1). ISSN 23379995
  7. Herliani, 2016. Penggunaan Taksonomi Solo (structure Of Observed Learning Outcomes) Pada Pembelajaran Kooperatif Truth and Dare dengan Quick On The Draw untuk Meningkatkan Keterampilan Berfikir Siswa Pada Biologi SMA. Pro-ceeding Biology Education Conference. ISSN: 2528-5742.3(1). http://digilib.unimed.ac.id
  8. Pasla, Jhoni. 2012. Meningkatkan Aktivitas Belajar IPS Ekonomi Pada Materi Prilaku Konsumen dan Produsen Melalui Teknik Pembelajaran Kartu Panggilan Siswa Kelas X Madrasah Aliyah Kampar Timur Kabu-paten Kampar. Skripsi. http://repository.uin-suska. ac.id
  9. Dewi. A, Imam. K. 2013. Pengaruh Model Team Games Tournament Media Tourna-ment question Cards Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Hidrokarbon. Jurnal Pen-didikan Kimia. 7(2).
  10. Priatmoko. S, Binadja. A, Putri. T. 2008. Pe- ngaruh Media Permainan Truth and Dare Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa SMA dengan Visi Sets. Jurnal Pendidikan Kimia.2(1). http://journal.unnes.ac.id
  11. Machin. 2013. Pengaruh Permainan Call Cards Terhadap Hasil Belajar dan Aktivitas Pembelajaran Biologi. Jurnal Pendidikan IPA. 1(2). http://journal.unnes.ac.id