Main Article Content

Abstract

The purpose of this research is to know the difference of students' chemistry learning result between experiment 1 class which applied learning cycle model (5E) with experiment 2 class that apply two stay two stray learning model on acid acid base material in class XI IPA in SMA Plus Negeri 7 Bengkulu City. Research conducted is a research with the type of quasi experiment. Chemical learning result data obtained from pretest value and posttest value where the average value of improvement of cognitive learning result for experiment class 1 is 47,78. And the average value of cognitive learning improvement for experiment class 2 is 54.875. With  testing the hypothesis using t test with significant level (? = 0,01), then got value for titung equal to 2,60 and for ttable got value equal to 2,380. The results showed that there were significant differences in learning outcomes between classes that applied learning cycle model (5E) with classes that applied the two stay two stray learning model. 

Article Details

How to Cite
Gayatri, E. R. P., Bahar, A., & Handayani, D. (2017). PERBANDINGAN PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN LEARNING CYCLE (5E) DAN TWO STAY TWO STRAY. ALOTROP, 1(1). https://doi.org/10.33369/atp.v1i1.2726

References

  1. Herawati. 2015. Penerapan Model Pembelajaran Two Stay Two Stray Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Keliling dan Luas Lingkaran di Kelas VI SD Negeri 53 Banda Aceh. Banda Aceh. http://jurnal.unsyiah.ac.id.
  2. Rahayuningsih, Rina. 2012. Penerapan Siklus Belajar 5e (Learning Cycle 5e) Disertai Peta Konsep Untuk Meningkatkan Kualitas Proses dan Hasil Belajar Kimia Pada Materi Kelarutan dan Hasil Kali Kelarutan Kelas Xi IPA SMA Negeri 1 Kartasura Tahun Pelajaran 2011/2012. http:// eprints. uns.ac.id.
  3. Latif, Abdul. 2007. Pendidikan Berbasis Nilai Kemasyarakatan. Bandung : Refika Aditama (ISBN. 979-1073-92-9)
  4. Prayitno. 2009. Dasar Teori dan Praksis Pen-didikan. Jakarta: GRASINDO (ISBN. 9789790259638).
  5. Ismawati. N. 2011. Penerapan Model Pem-belajaran Kooperatif Dengan Pendekatan Struk-tural Two Stay Two Stray Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA. http://journal.unnes.ac.id.
  6. Sari, Ellies Septiana. 2014. Penerapan Model Pembelajaran Learning Cycle 5E Untuk Mening-katkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Fisika Siswa Kelas X-Keperawatan SMK Kesehatan BIM Probolinggo. Malang. PMIPA Universitas NegeriMalang.http://www.karya-ilmiah.um.ac.id.
  7. Sumarni, Woro. 2010. Penerapan Learning Cycle Sebagai Upaya Meningkatkan Keterampilan Ge-nerik Sains Inferensia Logika Mahasiswa Melalui perkuliahan praktikum kimia dasar. Semarang. FMIPA Universitas Semarang. http://journal. unnes.ac.id
  8. Sudarmadi, Yedut. 2012. Efektifitas Pembe-lajaran Matematika Dengan Model Two Stay Two Stray dan Learning Together Ditinjau Dari Aktifitas Belajar Siswa Tahun Pelajaran 2011/ 2012. http:// perpustakaan.uns.ac.id.
  9. Hadiningrum, Nikke. 2012. Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray Pada Kompetensi Dasar Mengelola Buku Besar Perusahaan Dagang. Surabaya. FE Univer-sitas Surabaya. http;//ejournal.unesa.ac.id.
  10. Sulisworo, Dwi. 2014. The Effect of Cooperative Learning, Motivation and Information Tech-nology Literacy to Achievement. Yogyakarta. International Journal of Learning & Develop-ment. http;//www.macrothink.org