Isi Artikel Utama
Abstrak
ABSTRAK
Penelitian ini merupakan penelitian dan pengembangan (R&D) bertujuan untuk mengembangkan produk Media Pembelajaran Interaktif Berorientasi Pemahaman Konsep pada Pembelajaran Materi Tekanan untuk Siswa Kelas VIII. Penelitian pengembangan ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana mengembangkan, kelayakan dan respon peserta didik terhadap media pembelajaran interaktif. Penelitian dilakukan di SMPN 05 Mukomuko. Model pengembangan yang digunakan adalah 4D yaitu Define, Design, Develop, Disseminate, namun pada penelitian hanya dibatasi pada tahap Develop. Tahap Define terdiri atas observasi, wawancara, dan analisis kebutuhan pengembangan. Tahap Design terdiri atas rancangan awal Media Pembelajaran Interaktif (MPI) dan kisi-kisi instrument validasi MPI. Sedangkan pada tahap Develop terdiri atas validasi MPI oleh ahli dan uji coba penggunaan secara terbatas. Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan diperoleh total rata-rata skor Aiken adalah 0,85 dengan kategori validitas tinggi/layak digunakan dalam proses pembelajaran dengan masih masing skor 0.79 oleh ahli materi dan 0,92 oleh ahli media. Sedangkan uji keterbacaan produk oleh guru memperoleh persentase rata-rata 99,6% dengan kategori sangat baik. Selain itu respon siswa terhadap MPI yang dikembangkan memperoleh persentase rata-rata sebesar 90% dengan kategori sangat baik.
Kata kunci: Media, Media Pembelajaran Interaktif, Tekanan
ABSTRACT
This research is a research and development (R&D) aimed at developing an Interactive Learning Media product that is Oriented to Understanding Concepts in Learning Stress Materials for Class VIII Students. This development research aims to find out how to develop, feasibility and students' responses to interactive learning media. The research was conducted at SMPN 05 Mukomuko. The development model used is 4D, namely Define, Design, Develop, Disseminate, but the research is only limited to the Develop stage. Define stage consists of observation, interviews, and analysis of development needs. The Design phase consists of the initial design of the Interactive Learning Media (MPI) and the MPI validation instrument grid. Meanwhile, the Develop stage consists of MPI validation by experts and limited use trials. Based on the results of the research that has been done, the total average score of Aiken is 0.85 with the category of high validity/feasible to use in the learning process with each score of 0.79 by material experts and 0.92 by media experts. While the product readability test by the teacher obtained an average percentage of 99.6% with a very good category. In addition, student responses to the developed MPI obtained an average percentage of 90% with a very good category.
Keywords: Media, Interactive Learning Media, Pressure
Rincian Artikel
Hak Cipta (c) 2024 Nova Sasrinda Lestari, Irwan Koto, Sutarno Sutarno, Nirwana Nirwana, Rendy Wikrama Wardana

Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Author retains the copyright and grants the journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal
Author is able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book) with the acknowledgement of its initial publication in this journal.
Author is permitted and encouraged to post his/her work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).
Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA)
DIKSAINS is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Referensi
- Arwanda P., Irianti S., A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Articulate Storyline Kurikulum 2013 Berbasis Kompetensi Peserta Didik Abad 21 Tema 7 Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 4 (2).
- Bloom, B. (1979). Taxonomy of Educational Objectives Book I Cognitive Domain. London: Longman Group.
- Ernawati., I. T. (2017). Uji Kelayakan Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pelajaran Administrasi Server. Elinvo 3 (10).
- Hamalik, O. (2011). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
- McHugh, M. (2012). Lessons in Biostatistics Interrater Reliability: The Kappa Statistic. Learning Jurnal: California.
- Raharjo TA. (2021). Buku Pendamping Ilmu Pengetahuan Alam. In CV. Pustaka Bengawan.
- Retnawati, H. (2016). Heri Retnawati 9 786021 547984.
- Sutarno. (2021). Penggunaan Multimedia Interaktif Pada Pembelajaran Medan Magnet untuk Meningkatkan Keterampilan Generik Sains Mahasiswa. Jurnal Exacta IX(1): 60–66.
- Yumini, S. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline Pada Mata Diklat Teknik Elektronika Dasar Di SMK Negeri 1 Jetis Mojokerto. Jurnal Teknik Elektro, Vol 04 No.
- Zakaria, L. M. A., Purwoko, A. A., & Hadisaputra, S. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Kimia Berbasis Masalah Dengan Pendekatan Brain Based Learning: Validitas dan Reliabilitas. Jurnal Pijar Mipa, 15(5), 554–557. https://doi.org/10.29303/jpm.v15i5.2258
Referensi
Arwanda P., Irianti S., A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Articulate Storyline Kurikulum 2013 Berbasis Kompetensi Peserta Didik Abad 21 Tema 7 Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 4 (2).
Bloom, B. (1979). Taxonomy of Educational Objectives Book I Cognitive Domain. London: Longman Group.
Ernawati., I. T. (2017). Uji Kelayakan Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pelajaran Administrasi Server. Elinvo 3 (10).
Hamalik, O. (2011). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
McHugh, M. (2012). Lessons in Biostatistics Interrater Reliability: The Kappa Statistic. Learning Jurnal: California.
Raharjo TA. (2021). Buku Pendamping Ilmu Pengetahuan Alam. In CV. Pustaka Bengawan.
Retnawati, H. (2016). Heri Retnawati 9 786021 547984.
Sutarno. (2021). Penggunaan Multimedia Interaktif Pada Pembelajaran Medan Magnet untuk Meningkatkan Keterampilan Generik Sains Mahasiswa. Jurnal Exacta IX(1): 60–66.
Yumini, S. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Articulate Storyline Pada Mata Diklat Teknik Elektronika Dasar Di SMK Negeri 1 Jetis Mojokerto. Jurnal Teknik Elektro, Vol 04 No.
Zakaria, L. M. A., Purwoko, A. A., & Hadisaputra, S. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Kimia Berbasis Masalah Dengan Pendekatan Brain Based Learning: Validitas dan Reliabilitas. Jurnal Pijar Mipa, 15(5), 554–557. https://doi.org/10.29303/jpm.v15i5.2258