Main Article Content

Abstract

This study aims to determine the differences in student chemistry learning outcomes between classes that apply the Student Teams Achievement Division (STAD) learning model with a class that applies the Team Games Tournament (TGT) learning model to chemical compounds. This type of research is quasi-experimental with a population of class X IPA Academic Year 2018/2019 which amounts to 204 students. Samples were obtained from the results of the normality test and homogeneity test, namely class X IPA 4 which applied the STAD learning model with cation anion media and class X IPA 6 which applied the TGT learning model with anion cation card media. This study was conducted in January-March 2019. Analysis of the data used is the average (mean), normality test, homogeneity test, and hypothesis testing (u test). In general, the two models were able to improve learning outcomes, where the STAD learning model obtained higher results, namely 79.723. Data on students' chemistry learning outcomes were obtained from the pretest and posttest values where the average value of the increase in cognitive learning outcomes for the STAD class and the TGT class was 57,222 and 46,944. Through a series of statistical tests hypotheses were tested using the u test with a significant level (? <0.05) indicating the value (Sig. 2-tailed) of 0,000. This shows that there are significant differences in learning outcomes between classes applying the STAD learning model assisted by anion cation cards with classes that apply the TGT learning model assisted by anion cation cards.

Article Details

How to Cite
Rosmalara, A., Elvia, R., & Rohiat, S. (2019). PERBANDINGAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STUDENT TEAMS ACHIEVEMENT DIVISION DAN TEAM GAMES TOURNAMENT BERBANTUAN MEDIA KARTU KATION ANION TERHADAP HASIL BELAJAR KIMIA. ALOTROP, 3(2). https://doi.org/10.33369/atp.v3i2.10495

References

  1. Pane , A., Muhammad Darwis Dasopang, Belajar Dan Pembelajaran, Fitrah Jurnal Kajian Ilmu-ilmu Keislaman , 2017: 3(2): 333-352.
  2. Nahar, N.I., Penerapan Teori Belajar Behavioristik Dalam Proses Pembelajaran ,Nusantara, 2016: 1: 64-74.
  3. Rozikin, S., Hermansyah Amir, Salastri Rohiat, Hubungan Minat Belajar Siswa Dengan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Kimia Di SMA Negeri 1 Tebat Karai Dan SMA Negeri 1 Kabupaten Kepahiang, Alotrop, 2018: 2(1): 78-81.
  4. Ginting, S.M., Hermansyah Amir., Penerapan Model Pembelajaran Somatis, Auditori, Visual danIntelektual (SAVI) Berbantuan Media Komputer Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Kimia Fisik II, Exacta,2012:10(1): 98-105
  5. Lestari, I.A, Hermansyah Amir, Salastri Rohiat Hubungan Persepsi Siswa Kelas X MIPA Di SMA Negeri Sekota Bengkulu Tahun Ajaran 2016/2017 Tentang Variasi Gaya Mengajar Guru Dengan Hasil Belajar Kimia,Alotrop,2017:1(2):113-116
  6. Simanjuntak , N,D,P, Salastri Rohiat, Elvinawati, Hubungan Antara Sarana Laboratorium Terhadap Ketrampilan Proses Sains Siswa Kelas XI MIPA 5 Di SMA Negeri 3 Kota Bengkulu , Alotrop .2017: 1(2): 102-105.
  7. Yazidi, A., Memahami Model-Model Pembelajaran Dalam Kurikulum 2013, Jurnal Bahasa Sastra Dan Pembelajarannya, 2014: 4(1): 89-95.
  8. Clorawati,A.R., Salastri Rohiat, Hermansyah Amir., Implementasi Kurikulum 2013 Bagi Guru Kimia Di SMA Negeri Sekota Bengkulu, Alotrop, 2017 :1(2): 132-135.
  9. Saputri,R.J., Sumpono,Rina Elvia., Perbandingan Hasil Dan Minat Belajar Kimia Siswa Kelas X IPA Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Snowball Throwing Dan Talking Stick Pada Kurikulum 2013 Di SMAN 10 Kota Bengkulu, Alotrop, 2018: 2(2): 166-174.
  10. Zulhulaifah, N., Nurhamidah, Elvinawati, Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Course Review Horay (CRH) Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Kimia Siswa SMA N 1 Kota Bengkulu, Alotrop, 2018: 2(2): 156-160.
  11. Esminarto, Sukowati, Nur Suryowati, Khoirul Anam, Implementasi Model STAD Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa , Briliant: Jurnal Riset dan Konseptual, 2016: 1 (1): 16-23.
  12. Wiwit., Hermansyah Amir, Dody Dori Putra, Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT dengan dan Tanpa Media Penggunaan Media Animasi Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa SMA Negeri 9 Kota Bengkulu. Exacta, 2012: 10 (1) : 71-78
  13. Muslichatun,D., Sulistyo Saputro, Widiastuti Agustina, Efektivitas Metode Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Divisions (STAD) Dan Teams Games Tournament (TGT) Berbantuan Media Peta Konsep Terhadap Prestasi Belajar Ditinjau Dari Motivasi Berprestasi Pada Materi Stoikiometri (Siswa Kelas X Semester Genap SMAN 2 Wonogiri Tahun Pelajaran 2014/2015), Jurnal Pendidikan Kimia , 2016 : 5(1): 105-114.
  14. Setiawati, N.T., Ashadi, Agung Nugroho C.S , Studi Komparasi Tipe STAD Dan TGT Pada Materi Koloid Ditinjau Dari Kemampuan Memori Siswa Kelas XI SMA Negeri 2 Karanganyar Tahun 2011/2012, Jurnal Pendidikan Kimia, 2013: 2 (1): 7-14
  15. Ariani, T., Duwi Agustini, Model Pembelajaran Student Team Achievement Division (STAD) Dan Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT): Dampak Terhadap Hasil Belajar Fisika, Science and Physics Education Journal (SPEJ) , 2018: 1 (2): 65-77 .
  16. Meilan, W., Salastri Rohiat,Hermansyah Amir. Perbandingan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Call Card Dan Truth And Dare, Alotrop,2017:1(1):39-43.
  17. Karo-Karo S,I,R.,Rohani, Manfaat Media Dalam Pembelajaran, Axiom, 2018 : 7(1): 91-96.
  18. Utari ,T.R., Amrul Bahar, Dewi Handayani, Perbandingan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Daily Chem Quiz Dan Permainan Ranking One
  19. Chemistry Quiz, Alotrop ,2017:1(2):93-97
  20. Nurrita,T.,Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa,Misykat,2018:3(1):171-187
  21. Sudjana , D., Kartu Kation-Anion sebagai Inovasi Media Pembelajaran pada Mata Pelajaran Kimia diSekolah Menengah Atas (SMA), Jurnal Lingkar Widyaiswara , 2015: 2(1): 21–37.
  22. Pasaribu, B.Y., Upaya Meningkatkan Aktifitas Dan Hasil Belajar Kimia Pokok Bahasan “Tata Nama Senyawa Kimia“ Melalui Model Pembelajaran Demonstrasi Dengan Alat Peraga Kartu Tata Nama Senyawa, Jurnal Formatif, 2015: 3(2): 136-144.
  23. Sari,Y.A, Amrul Bahar, Salastri Rohiat, Studi Perbandingan Pembelajaran Kooperatif Menggunakan Media Kartu Pintar Dan Kartu Kemudi Pintar, Alotrop .2017: 1(1): 44-48