Main Article Content

Abstract

This study aims to determine the feasibility, student response and effectiveness of buffer solution modules based on the integrated STEM approach developed. This research is a development research adapted from the development model of Borg and Gall. The study was conducted in January - April 2019 at SMAN 09 Kota Bengkulu. The research data were obtained from the results of interviews, validation questionnaires, student response questionnaires and understanding tests. The selection of the trial class was carried out through a normality test for all class XI MIPA with a total subject of 111 students. The results of the trial were obtained by two respondent classes namely XI MIPA 1 for trial use and XI MIPA 2 for product testing with a total of 38 students. The results of the validation test obtained an average assessment of material experts 4.3 and 4.7 media experts who were both in the range of 4,2 ? < 5 with a very valid classification. In product testing and usage tests, the average score of students' responses was 4.3 with a very interesting classification. The effectiveness of the module is seen from the understanding test with the percentage of student learning completeness of 86.21% reaching the KKM which is categorized as effective. So it can be concluded that, in general, the module based on the solution based on the STEM approach developed can be used in the learning process in class XI MIPA SMAN 09 Kota Bengkulu in the academic year 2018/2019.

Article Details

How to Cite
Tripripa, A., Amir, H., & Rohiat, S. (2020). PENGEMBANGAN MODUL LARUTAN PENYANGGA BERBASIS PENDEKATAN TERPADU STEM. ALOTROP, 4(1). https://doi.org/10.33369/atp.v4i1.13704

References

  1. Amalia, W, N., Hermansyah Amir, Sumpono., Studi Perbandingan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Menggunakan Model Kooperatif Tipe Take And Give Dan Think Pair Square Di Kelas XI IPASMA Negeri 1
  2. Rejang Lebong , Alotrop, 2019: 3(1): 8-14.
  3. Clorawati,A.R., Salastri Rohiat, Hermansyah Amir., Implementasi Kurikulum 2013 Bagi Guru Kimia Di SMA Negeri Sekota Bengkulu, Alotrop, 2017 :1(2): 132-135.
  4. Meilan.W., Salastri Rohiat, Hermansyah Amir, Perbandingan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Call Card dan Truthand Dare, Alotrop, 2017: 1(1):39-43.
  5. Mutaqwiyati, I., Nurhamidah, Hermansyah Amir, Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Instruction (PBI) Dengan Menggunakan
  6. Media Audio-visual Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Di SMA N 09 Kota Bengkulu , Alotrop, 2018: 2(2): 184-190.
  7. Elyani, E., Sumpono, Hermansyah Amir., Perbandingan Pembelajaran Kooperatif Tipe Structured Numbered Heads (SNH) Dan Numbered Head Together (NHT) Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas X
  8. MIPA SMAN 6 Kota Bengkulu, Alotrop: 2019 : 3(1): 82-90.
  9. Rozikin, S. Hermansyah Amir., Salastri Rohiat, Hubungan Minat Belajar Kimia Dengan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Kimia di SMA Negeri 1 Tebat Karai Dan SMA Negeri 1 Kabupaten Kepahiang, Alotrop : 2018: 2(1):78-81.
  10. Amir,H., Korelasi Pengaruh Faktor Efikasi Diri Dan Manajemen Diri Terhadap Motivasi Berprestasi Pada Mahasiswa Pendidikan Kimia Universitas Bengkulu,Manajer Pendidikan, 2016: 10(4): 336-342.
  11. Wiwit., Hermansyah.Amir, Dody Dori Putra, Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT dengan dan Tanpa Media Penggunaan Media Animasi Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa SMA Negeri 9 Kota Bengkulu, Exacta, 2012: 10(1) : 71-78
  12. Zein, M.,Peran Guru Dalam Pengembangan Pembelajaran, Jurnal Inspiratif Pendidikan, 2016 :5(2): 274-285.
  13. Ginting, S.M., Hermansyah Amir., Penerapan Model Pembelajaran Somatis, Auditori, Visual danIntelektual (SAVI) Berbantuan Media Komputer Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Kimia Fisik II, Exacta, 2012:10(1): 98-105.
  14. Anugraheni, I., Analisa Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Proses Belajar Guru-Guru Sekolah Dasar, Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 2017: 4(2): 205-212.
  15. Lasmiyati, Idris Harta, Pengembangan Modul Pembelajaran untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Minat SMP, PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 2014: 9 (2): 161-174.
  16. Ahmad., K., Ika Lestari, Pengembangan Bahan Ajar Perkembangan Anak Usia SD Sebagai Sarana Belajar Mandiri MahasiswaPerspektif Ilmu Pendidikan , 2010 : 22 : 183-193.
  17. Puspitasari, A.D., Penerapan MediaPembelajaran Fisika Menggunakan Modul Cetak Dan Modul Elektronik Pada Siswa SMA, Jurnal Pendidikan Fisika , 2019:7 (1): 17-25.
  18. Rahayu,D., Heri Pratikto, Wening Patmi Rahayu, Pengembangan Modul Pembelajaran Kontekstual Bermuatan Karakter Pada Mata Pelajaran Kewirausahaan di SMK Cendika Bangsa Kepanjen, Jurnal Pendidikan Bisnis dan Manajemen, 2016, 2(3): 225 - 232.
  19. Fatmawati, A., Pengembangan Perangkat Pembelajaran Konsep Pencemaran Lingkungan Menggunakan Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah Untuk SMA Kelas X, EduSains, 2016: 4 (2): 94-103.
  20. Purwanti, A.D., Penerapan Pendekatan Kontekstual, Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar, Jurnal llmiah Guru "COPE", 2012: 16(2): 1-6
  21. Sagala,S.,Konsep Dan Makna Pembelajaran , 2010, Alfabeta Bandung, ISBN 978 - 979-8433-13-3.
  22. Fadilla, P., Dewi Koryati, Djumadiono, Pengaruh Penerapan Pendekatan
  23. Pembelajaran Scaffolding Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di SMA Negeri 15 Palembang, Jurnal Profit , 2014: 1 (1): 63-77.
  24. Falentina, C.T., Dindin Abdul Muiz Lidinillah, Edi Hendri Mulyana, Mobil
  25. Bertenaga Angin : Media Berbasis STEM untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar, Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2018: 5 (3): 152-162.
  26. A. Fathoni, S. Muslim, E. Ismayati, T. Rijanto, Munoto, L. Nurlaela, STEM :
  27. Inovasi Dalam Pembelajaran Vokasi, Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan , 2020: 17(1): 33-42.
  28. Utami, T.N., Agus Jatmiko, Suherman, Pengembangan Modul Matematika Dengan Pendekatan Science, Technology, Engineering, And Mathematics (STEM) Pada Materi Segi Empat, Desimal: Jurnal Matematika, 2018: 1 (2) : 165-172.
  29. Khoiriyah, N.,Abdurrahman, Ismu Wahyudi, Implementasi Pendekatan Pembelajaran STEM Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA Pada Materi Gelombang Bunyi, JRKPF UAD, 2018:5(2): 53-62.
  30. Nessa, W.,Yusuf Hartono, Cecil Hiltrimartin, Pengembangan Buku Siswa Materi Jarak Pada Ruang Dimensi Tiga Berbasis Science, Technology, Engineering, And Mathematics (STEM) Problem-Based Learning Di Kelas
  31. X, Jurnal Elemen , 2017: 3 (1): 1 – 14.
  32. Ismayani, A., Pengaruh Penerapan STEM Project-Based Learning Terhadap Kreativitas Matematis Siswa SMK, Indonesian Digital Journal of Mathematics and Education, 2016 : 3 (4 ): 264-272.
  33. Hanafi, Konsep Penelitian R&D Dalam Bidang Pendidikan, Saintifika Islamica: Jurnal Kajian Keislaman, 2017: 4(2): 129-150.
  34. Sugiyanto, Ika Kartika, Joko Purwanto, Pengembangan Modul IPA Terpadu Berbasis Sains-Lingkungan-Teknologi-Masyarakat Dengan Tema Teknologi Biogas, Jurnal Kependidikan, 2012: 42 (1): 54 - 60.
  35. Meiningsih, D., Siti Alimah, Yustinus Ulung Anggraito, Majalah IT-FLY VA: Alternatif Pilihan Sumber Belajar Biologi, Phenomenon, 2019 : 9(1):10-20
  36. Nilasari, E., Ery Try Djatmika, Anang Santoso, Pengaruh Penggunaan Modul Pembelajaran Kontekstual Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar, Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan , 2016: 1 (7): 1399—1404