Main Article Content

Abstract

This study aims to determine differences in student learning outcomes in chemistry learning using cooperative learning model of Student Facilitator and Explaining (SFE) type and Student Teams Achievement Division (STAD) on the subject of compound nomenclature. This research type is quasi experiment research with population that is class X MIPA in SMAN 9 Kota Bengkulu even semester of academic year 2017/2018 while sample is class X MIPA 2 and class X MIPA 4 obtained from result of normality test and homogeneity test. Student learning outcomes in this study is seen from the difference between pretest and posttest values. Data analysis used were mean value, normality test, homogeneity test and hypothesis test (t test). The average of pretest and posttest difference of the students in the experimental class I (SFE) was obtained 58.70 while in the experimental class II (STAD) obtained the value 54.25. So it can be concluded that student learning outcomes that apply SFE type cooperative model is higher than student learning outcomes that apply STAD type. After testing hypothesis with significant level (? = 0,05), then obtained tcount value> ttable that is 1.782819 > 1.67469. The results showed that there was a significant difference between experimental class I using SFE type cooperative learning model and experiment II class using STAD type.

Article Details

How to Cite
Astiani, F., Bahar, A., & Amir, H. (2019). PERBANDINGAN PEMBELAJARAN SAINTIFIK MENGGUNAKAN MODEL KOOPERATIF TIPE STUDENT FASILITATOR AND EXPLAINING (SFE) DAN STUDENT TEAMS ACHIEVEMENT DIVISION (STAD) TERHADAP HASIL BELAJAR KIMIA. ALOTROP, 3(1). https://doi.org/10.33369/atp.v3i1.9028

References

  1. Purnamasari , I., Homeschooling dalam Potret Politik Pendidikan: Studi Etnografi pada Pelaku Homeschooling di Yogyakarta, Journal of Nonformal Education ( JNE), 2017 : 3 (1) : 28-39.
  2. Arifin, Zainal. 2011. Konsepdan Model PengembanganKurikulum. Bandung : PT RemajaRosdakarya. ISBN 978 – 979 – 692 – 047 – 1.
  3. Wafi, A., Konsep Dasar Kurikulum Pendidikan Agama Islam, edureligia , 2017, 1(2): 133-139
  4. Riyansa1, Ria Ariesta, Padi Utomo, Implementasi Kompetensi Inti Satu Dan Dua Kurikulum 2013 Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas VIII SMPN 1 Kecamatan Pondok Kelapa Kabupaten Bengkulu Tengah Tahun Pelajaran 2016/2017, Jurnal Korpus, 2017: 1(1): 107-117.
  5. Rustam, Implementasi Pendekatan Saintifik Pada Materi Menulis Teks Prosedur Siswa Kelas VII CI Di SMP Negeri 11 Kota Jambi., Pena , 2017: 7(2): 1-17.
  6. Clorawati,A.R., Salastri Rohiat, Hermansyah Amir., Implementasi Kurikulum 2013 Bagi Guru Kimia Di SMA Negeri Sekota Bengkulu, Alotrop, 2017 :1(2): 132-135.
  7. Sufairoh, Pendekatan Saintifik & Model Pembelajaran K-13, Jurnal Pendidikan Profesional , 2016: 5(3): 116-125.
  8. Burhanuddin, Arifin Syamaun, Nira Erdiana, The Implementation of Scientific Approach in Teaching English Based on 2013 Curriculum, Research in English and Education (READ), 2018 : 3(3): 178-183.
  9. Medianty, S.U., Amrul Bahar, Elvinawati , Penerapan Model Discovery Learning Dengan Menggunakan Media Video Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPA 1 SMAN 1 Kota Bengkulu , Alotrop, 2018: 2(1): 58-65
  10. Lestari, I.A, Hermansyah Amir, Salastri Rohiat., Hubungan Persepsi Siswa Kelas X MIPA Di SMA Negeri Sekota Bengkulu Tahun Ajaran 2016/2017 Tentang Variasi Gaya Mengajar Guru Dengan Hasil Belajar Kimia, Alotrop, 2017:1(2): 113-116.
  11. Gusti, N, Amrul Bahar, Dewi Handayani .Studi Perbandingan Pembelajaran Kooperatif Menggunakan Media Chemical Domino Card Dan Flash Card , Alotrop .2017: 1(2): 85-88
  12. Sari, Y.A, Amrul Bahar, Salastri Rohiat., Studi Perbandingan Pembelajaran Kooperatif Menggunakan Media Kartu Pintar Dan Kartu KemudiPintar, Alotrop .2017: 1(1): 44-48
  13. Wiwit., Hermansyah.Amir, Dody Dori Putra, Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT dengan dan Tanpa Media Penggunaan Media Animasi Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa SMA Negeri 9 Kota Bengkulu. Exacta, 2012: 10 (1) : 71-78.
  14. Nurdyansyah, Eni Fariyatul Fahyuni., Inovasi Model Pembelajaran Sesuai Kurikulum 2013, Nizamial Learning Center 2016, ISBN : 978-602-6937-21-6
  15. Hasan,A.Z., Trapsilasiwi, D., Setiawani, S., Perbandingan kemampuan berpikir kritis matematika antara siswa yang diajar menggunakan model pembelajaran student facilitator and explaining (sfae) dan ekspositori di kelas VIII MTs negeri Jember 1 ,Jurnal Edukasi, 2017: 4(2), 52–57.
  16. Bahriah, Muhammad Danial, Diana Eka Pratiwi Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dengan Pendekatan Scientific untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPA1 MAN Pangkep (Materi Pokok Kelarutan, Hasil Kali Kelarutan dan Koloid) Jurnal Chemica , 2014: 15 (1): 94 – 113.
  17. Rahmi, Alamsyah Taher,Khairuddin, Pendekatan Scientific Dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Dalam Rangka Meningkatkan Pengetahuan Pengurangan Risiko Bencana Gempa Bumi (Studi Kasus di Kelas X IPS B SMA Negeri 1 Bireuen), Jurnal Ilmu Kebencanaan (JIKA) Pascasarjana Universitas Syiah Kuala, 2015: 2 (2): 67-72.
  18. Zahra, C., Santi Widyawati, Eka Fitria Ningsih., Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Facilitator And Explaining (SFE) Berbantuan Alat Peraga Kotak Imajinasi Ditinjau Dari Kecerdasan Spasial Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika , 2017: 2(2): 97-104.
  19. Christianto, H., Johni azmi dan Susilawati., Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Facilitator and Explaining untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa pada Pokok Bahasan Kimia Koloid di Kelas XI IPA SMA Santa Maria Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Kimia, 2014: 6(2): 81-85.
  20. Amalina., Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division Untuk Meningkatkan Aktivitas Siswa ,JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 2018: 4(1): 1-10.
  21. Esminarto, Sukowati, Nur Suryowati, Khoirul Anam., Implementasi Model STAD Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa, BRILIANT: Jurnal Riset dan Konseptual, 2016: 1(1): 16-23.