Main Article Content

Abstract

This study aimed to compare the chemistry learning outcomes of students with using word square model learning and scramble model learning in grade X MAN 2 Kota Bengkulu on the subject of chemistry compound nomenclature. This was quasy experimental research and held in March to May 2018. Population in this study is the entire class X MIA in MAN 2 Kota Bengkulu  2017/2018  academic   year,  amounting  to  149  students.  Sample  is  class  X  MIA  1  and  class  X  MIA  3.        The sample of the research is class X MIA 1 with 32 students and class X MIA 3 with 33 students. Data analysis used normality test, homogeneity test and hypothesis test (t test). Data analysis was performed using Statistical Package for The Social Science (SPSS) version 16.Improvement student’s learning outcomes in this research was taken from difference assess of pretest and posttest. At experiment class of I average value improvement  of student’s learning outcomes was 50.32. while at experiment  class of II, average value improvement of student’s learning outcomes was 44.4 . through some statistic test, there was t-test (? = 0.05) which done test the hypothesis to obtained the test result was t value = 2.174 and t tabel = 1.998. The result of data analysis showed that were significant differences in student learning outcomes between the class which implemented word square model learning and the class which implemented scramble model learning. Student learning outcomes that apply the word square model of learning better than student learning outcomes that apply the scramble model of learning.

Article Details

How to Cite
Shintia, W., Bahar, A., & Elvia, R. (2019). PERBANDINGAN HASIL BELAJAR KIMIA SISWA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN WORD SQUARE DAN MODEL PEMBELAJARAN SCRAMBLE DI MAN 2 KOTA BENGKULU. ALOTROP, 3(1). https://doi.org/10.33369/atp.v3i1.9034

References

  1. Widiansyah, A., Peranan Sumber Daya Pendidikan sebagai Faktor Penentu dalam Manajemen Sistem Pendidikan, Cakrawala, 2018: 18(2), 229–234.
  2. Wahzudik, N., Heri Triluqman Budisantoso, Basuki Sulistio., Kendala dan Rekomendasi Perbaikan Pengembangan Kurikulum di Sekolah Menengah Kejuruan, Indonesian Journal of Curriculum and Educational Technology Studies (IJCETS), 2018: 6(2) : 87-97.
  3. Ruslan., Manajemen Implementasi Kurikulum 2013, Manajer Pendidikan, 2016: 10 (2): 160-170
  4. Clorawati,A.R., Salastri Rohiat, Hermansyah Amir., Implementasi Kurikulum 2013 Bagi Guru Kimia Di SMA Negeri Sekota Bengkulu, Alotrop, 2017: 1(2): 132-135.
  5. Ginting, S.M., Hermansyah Amir., Penerapan Model Pembelajaran Somatis, Auditori, Visual danIntelektual (SAVI) Berbantuan Media Komputer Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Kimia Fisik II, Exacta,2012: 10(1): 98-105.
  6. Kurniasih , Imas dan Berlin Sani. 2016. Ragam Pengembangan Model Pembelajaran Untuk Peningkatan Profesionalitas Guru. Jakarta : Kata Pena ISBN: 978-602-1296-15-8.
  7. Wahyuni., N.D, Amrul Bahar, Dewi Handayani, Perbandingan Hasil Belajar Kimia Model Pembelajaran Problem Based Learning Dan Think Talk Write , Alotrop , 2017: 1(2) : 144-147.
  8. Sari.J, Amrul Bahar. , Dewi Handayani. , Studi Komparasi Antara Model Pembelajaran Discovery Learning Dan Group Investigation Terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa, Alotrop ,2017: 1(1) : 60-65
  9. Medianty, S.U., Amrul Bahar, Elvinawati , Penerapan Model Discovery Learning Dengan Menggunakan Media Video Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPA 1 SMAN 1 Kota Bengkulu , Alotrop, 2018: 2(1): 58-65
  10. Elvinawati., Sumpono., Hermansyah Amir., Lessons Study Pada Mata Kuliah Kimia Sekolah I Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pembelajaran Dan Pembangunan Karakter (Character Building), Exacta, 2012: 10(2): 156-159.
  11. Agustiningsih., Pengembangan Model Pembelajaran Tematik Berbasis Pada Pendekatan Scientific Mengacu Pada Kurikulum 2013 Untuk Kelas Tinggi Sekolah Dasar, Journal Pedagogia, 2015: 4(2) : 95-103.
  12. Huda, Miftahul . 2013. Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yoyakarta: Pustaka Belajar ISBN: 978-602-229-086-5.
  13. Meilan, W., Salastri Rohiat,Hermansyah Amir. Perbandingan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Call Card Dan Truth And Dare , Alotrop. 2017: 1(1): 39-43.
  14. Wulandari, D.S.E., Amrul Bahar, Elvinawati , Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Dengan Media Dart Board Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kimia Di Kelas XI IPA 1 SMA Negeri 9 Kota Bengkulu Tahun Ajaran 2016/2017, Alotrop, 2018: 2(1): 20-24.
  15. Utari ,T.R, Amrul Bahar, Dewi Handayani, Perbandingan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Daily Chem Quiz Dan Permainan Ranking One Chemistry Quiz, Alotrop ,2017: 1 (2) : 93-97.
  16. Fitri, L., Nofianti ., Susilawati., Penerapan Model Kooperatif Word Square Untuk Meningkatan Prestasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Kimia Pokok Bahasan Koloid Di Kelas XI SMKN 2 Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Kimia. 2016 : 1 (1) : 24-33.
  17. Ahmadiyanto, Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Pembelajaran Ko-Ruf -Si (Kotak Huruf Edukasi) Berbasis Word Square Pada Materi Kedaulatan Rakyat Dan Sistem Pemerintahan Di Indonesia Kelas VIIIC SMP Negeri 1 Lampihong Tahun Pelajaran 2014/2015, Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 2016: 6 (2): 980-993
  18. Herwandannu, B., Penerapan Model Pembelajaran Word Square Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas 3 SDN 2 Slempit Kedamean Gresik, PGSD, 2018: 6 (12): 2201-2210.
  19. Nopiyanti, N.K.S., Made Sulastri, Ign. I Wayan Suwatra, Penerapan Model Word Square Berbantuan Mind Mapping Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SD, e-Journal PGSD Universitas Pendidikan GaneshaJurusan PGSD , 2016: 4 (1): 1-10.
  20. Ulfah, A., Siti Harnina Bintari, Stephani Diah Pamelasari, Pengembangan LKS IPA Berbasis Word Square Model Keterpaduan Connected , Unnes Science Education Journal (USEJ), 2013: 2 (1) : 239-244.
  21. Ilyas, M., Fitriani A, Pembelajaran Matematika melalui Model Kooperatif Tipe Make a Match dan Tipe Scramble Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 4 Palopo , Jurnal Sainsmat, 2014: 3(1): 62-75.
  22. Rahma Diani, Yuberti, Shella Syafitri, Uji Effect Size Model Pembelajaran Scramble Dengan Media Video Terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta Didik Kelas X MAN 1 Pesisir Barat , Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-BiRuNi , 2016: 5 (2): 265-275.
  23. Sintya, A., Sopingi, Permainan Scramble untuk Meningkatkan Kemampuan Menyusun Kalimat Sederhana Siswa Tunarungu, Jurnal Ortopedagogia, 2017: 3(1): 13-18.
  24. Adhitya, G., Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Huruf Braille Melalui Metode Scramble Pada Siswa Tunanetra Kelas I Di SLB A YPTN Mataram, Jurnal Widia Ortodidaktika , 2017: 6 (2): 139-148.
  25. Wening, W.A., Keefektifan Model Pembelajaran Scramble Dalam Pembelajaran IPS Materi Perkembangan Teknologi Komunikasi , Journal of Elementary Education (JEE) , 2015: 4 (1): 32-38.
  26. Hartika, N., Restu Ayu Ismayanti, Penerapan Model Pembelajaran Scramble Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akuntansi Keuangan (Penelitian Tindakan Kelas XI AK SMK 1 Pasundan Kota Serang), Progress , 2018: 1 (1): 31-51.
  27. Sudarmi, Burhanuddin , Keefektifan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble Dalam Ketrampilan Menulis Kalimat Bahasa Jerman Siswa Kelas XI SMA Negeri 11 Makassar , Eralingua : Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra , 2017: 1 (1): 72-79.
  28. Agung AA.N., Swapranata, Pt. Nanci Riastini, I Gst. Ngurah Japa, Penerapan Model Pembelajaran Word Square
  29. Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas v Semester Genap ,
  30. e-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD , 2016: 4 (1): 1-11.
  31. Arikunto, Suharsini., 2010, Prosedur Penelitian :SuatuPendekatanPraktik (EdisiRevisi 2010 Cetakan 14) Jakarta : PT RinekaCipta. ISBN 9789800000000
  32. Ariska, N.,Andi Maulana ,Wahyuni Ismail.,Perbandingan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Word Square Dengan Tipe Scramble Terhadap Hasil Belajar Biologi Kelas XI IPA SMA Negeri 16 Bulukumba. Jurnal Biotek. 2017 : 5 (2) :218-234.
  33. Sari, P.I., Perbandingan Penggunaan Model Pembelajaran Scramble Dan Probing Promting Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IX Pada Mata Pelajaran IPS Di SMP Negeri 6 Kota Jambi, ISTORIA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Sejarah Universitas Batanghari, 2018: 2(1): 114-127
  34. Desa, P.E.K., Asih Rosnaningsih, Iman Nurjaman., Perbedaan Metode Scramble Dengan Metode Word Square Terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Bahasa Inggris Materi Parts Of Human Body (Studi pada Siswa Kelas III SDIT At-Taufiq Kota Tangerang), Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara (JPDN), 2018: 3(2): 225-233.
  35. Lestari, I.A, Hermansyah Amir, Salastri Rohiat Hubungan Persepsi Siswa Kelas X MIPA Di SMA Negeri Sekota Bengkulu Tahun Ajaran 2016/2017 Tentang Variasi Gaya Mengajar Guru Dengan Hasil Belajar Kimia, Alotrop, 2017: 1(2): 113-116.
  36. Yunita, A., Salastri Rohiat, Hermansyah Amir , Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Mata Pelajaran Kimia Pada Siswa Kelas XI IPA SMAN 1 Kepahiang , Alotrop, 2018: 2(1): 33-38.
  37. Rozikin, S., Hermansyah Amir, Salastri Rohiat, Hubungan Minat Belajar Siswa Dengan Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Kimia Di SMA Negeri 1 Tebat Karai Dan SMA Negeri 1 Kabupaten Kepahiang,Alotrop, 2018: 2(1): 78-81.
  38. Sudarmi., Burhanuddin., Keefektifan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble dalam Keterampilan Menulis Kalimat Bahasa Jerman Siswa Kelas XI SMA Negeri 11 Makassar , Eralingua : Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra , 2017: 1 (1): 72-79.
  39. Pasani, C.F., Elli Kusumawati, Delya Imanisa, Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Membina Karakter Tanggung Jawab Dan Disiplin Siswa, EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 2018: 6 (2): 178 – 188.