Main Article Content

Abstract

The purpose of this research was to measure differences chemistry learning motivation of tenth grade students class at major (MIPA) and cross-major (IPS) courses in MAN 2 Bengkulu city. The population in this research is 260 students from 8 classes consisting of four MIPA classes and four IPS classes and also become sample in this research. The type of this research is quantitative descriptive that aims to provide a description of the variables of learning chemistry motivation in the class of major (MIPA) and cross-major (IPS) and emphasize the analysis on data figures obtained by statistical methods. Chemical learning motivation data obtained from the results of a questionnaire motivation to learn chemistry. Questionnaire of motivation to learn chemistry consists of 61 items that validity tested by using SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) program to obtain 54 valid items and 7 invalid items and tested reliability with Cronbach's Alpha value of 0.897 and this questionnaire is stated reliable. The research questionnaires were analyzed using normality test, homogeneity test and hypothesis test. The average value of students' learning motivation of major (MIPA) and cross-major (IPS) in chemistry subjects was 197.19 and 189.71 in the good category. The hypothesis testing by using the test T 0.05 at significant level, then it was gained value namely 2.8027 > 1.6508. The results showed that there is a significant difference between major courses and cross-major courses in the chemistry learning motivation of tenth grade students. Motivation to learn chemistry in the major courses better than cross-major courses.

Article Details

How to Cite
Haster, E., Rohiat, S., & Sumpono, S. (2019). Studi Komparasi Motivasi Belajar Kimia Siswa Kelas X Program Peminatan dan Lintas Minat di MAN 2 Kota Bengkulu. ALOTROP, 3(1). https://doi.org/10.33369/atp.v3i1.9039

References

  1. Nanuru,R.F., Progresivisme Pendidikan dan Relevansinya di Indonesia, Jurnal UNIERA , 2013: 2 (2) : 132-143.
  2. Maimunah, Sumber Daya Pendukung
  3. Keberhasilan Pelaksanaan Kurikulum, Jurnal AL-AFKAR, 2014: 3(2): 5-15.
  4. Clorawati,A.R., Salastri Rohiat, Hermansyah Amir., Implementasi Kurikulum 2013 Bagi Guru Kimia Di SMA Negeri Sekota Bengkulu, Alotrop, 2017 :1(2): 132-135.
  5. Achadah, A., Implementasi Kurikulum 2013 Dalam Upaya Pembentukan Karakter Religius Siswa, AL-WIJDÁN: Journal of Islamic Education Studies, 2018: 3(1): 103-117.
  6. Saragi,M.P.D., Mega Iswari, Mudjiran, Kontribusi Konsep Diri Dan Dukungan Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Siswa Dan Implikasinya Dalam Pelayanan Bimbingan Dan Konseling, Konselor, 2016: 5(1): 1-14.
  7. Amir,H., Korelasi Pengaruh Faktor Efikasi Diri Dan Manajemen Diri Terhadap Motivasi Berprestasi Pada Mahasiswa Pendidikan Kimia Universitas Bengkulu, Manajer Pendidikan, 2016: 10(4): 336-342.
  8. Suprihatin, S., Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa , Jurnal Promosi Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, 2015: 3(1): 73-82
  9. Oktiani, I., Kreativitas Guru dalam Memotivasi Belajar Peserta Didik, Jurnal Kependidikan, 2017: 5(2): 216-232.
  10. Kadji, Y., Tentang Teori Motivasi , Jurnal INOVASI, 2012: 9 (1): 1-15.
  11. Manizar, E., Peran Guru Sebagai Motivator Dalam Belajar, Tadrib , 2015: 1(2): 171-188.
  12. Rumbewas, S.S., Beatus M. Laka, Naftali Meokbun, Peran Orang Tua Dalam Miningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik di SD Negeri Saribi , Jurnal EduMatSains, 2018: 2 (2) : 201-212.
  13. Maulida, S.R., Dhini Rama Dhania, Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dan Dukungan Orang Tua Dengan Motivasi Berwirausaha Pada Siswa SMK, Jurnal Psikologi Undip, 2012: 11(2): 1-9.
  14. Daris, S., Motivasi Belajar Pada Anak Jalanan Yang Memutuskan Untuk Tetap Bersekolah, Studi Kasus pada Anak Jalanan di Kota Samarinda, PSIKOBORNEO, 2017 : 5 (1) : 68 - 82
  15. Purnama, I., Nurhaidah, M. Insya Musa, Mislinawati, Kendala Guru Memotivasi Siswa Dalam Proses Pembelajaran Di SD Negeri 46 Banda Aceh , Jurnal Pesona Dasar, 2018: 6(1): 63-78.
  16. Farid, M.M., Pengaruh Motivasi Belajar , Gaya Belajar , Dan Lingkungan Belajar Pada Hasil Belajar Ekonomi Di SMA Negeri 1 Wringinanom Gresik, Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 2014: 2 (2): 142-156.
  17. Hasgimianti, Ramtia Darma Putri, Raja Rahima, Motivasi Belajar Siswa Yang Berlatar Belakang Budaya Melayu Dan Jawa, Educational Guidance and Counseling Development Jounal, 2018: 1(1): 52 – 69.
  18. Putri, R.E., Indra Ibrahim, Dina Sukma, Hubungan Motivasi Dengan Kegiatan Perkuliahan Mahasiswa Jurusan Bimbingan Dan Konseling, KONSELOR Jurnal Ilmiah Konseling, 2013: 2(1): 1-7.
  19. Handayani, R.D., Analisis Motivasi Intrinsik Dan Ekstrinsik Mahasiswa Calon Guru Fisika Jurnal Kependidikan, 2017: 1(2): 320-333.
  20. Aspian, Menumbuhkan Motivasi Belajar dalam Rangka Perbaikan Hasil Belajar Peserta Didik Shautut Tarbiyah, 2018: 24(38): 1-18.
  21. Eriany, P., Lucia Hernawati, Haryo Goeritno, Studi Deskriptif Mengenai Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Mengikuti Kegiatan Bimbingan Belajar Pada Siswa SMP Di Semarang, Psikodimensia , 2014: 13 (1): 115 - 130
  22. Tampubolon, M., Upaya Guru Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa, Sabilarrasyad , 2016: 1(1): 100-118.
  23. Hamdu, G., Lisa Agustina, Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar IPA Di Sekolah Dasar (Studi Kasus terhadap Siswa Kelas IV SDN Tarumanagara Kecamatan Tawang Kota Tasikmalaya) Jurnal Penelitian Pendidikan , 2011: 12 (1): 90-96.
  24. Samben, S., Pengaruh Minat Dan Kebiasaan Belajar Terhadap Prestasi Belajar , Jurnal Eklektika , 2014, 2 (1): 60-66.
  25. Saptono, J.J., Motivasi dan Keberhasilan Belajar Siswa, Regula Fidei, 2016: 1(1): 189 – 212.
  26. Heriawan, H., Iwa Kuntadi, Haryadi, Kontribusi Persepsi Siswa Mengenai Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Produktif , Journal of Mechanical Engineering Education, 2014: 1(1): 74-83.
  27. Mawarsih, S.E., Susilaningsih, Nurhasan Hamidi, Pengaruh Perhatian Orang Tua dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Siswa SMA Negeri Jumapolo, JUPE UNS, 2013: 1(3): 1 -13.
  28. Manzilatusifa, U., Pemberian Motivasi Guru Dalam Pembelajaran , Educare , 2007: 5 (1): 67-73.
  29. Hidayat, M.Y., Hubungan Kebutuhan Penghargaan (Esteem Needs) Dengan Kreatifitas Belajar Fisika , Auladuna, 2015: 2 (1): 65-72
  30. Febianti, Y.N., Peningkatan Motivasi Belajar Dengan Pemberian Reward And Punishment Yang Positif , Jurnal Edunomic , 2018: 6 (2): 93-102.
  31. Elvinawati., Sumpono., Hermansyah Amir., Lessons Study Pada Mata Kuliah Kimia Sekolah I Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pembelajaran Dan Pembangunan Karakter (Character Building), Exacta, 2012: 10(2): 156-159.
  32. Ginting, S.M., Hermansyah Amir., Penerapan Model Pembelajaran Somatis, Auditori, Visual danIntelektual (SAVI) Berbantuan Media Komputer Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Kimia Fisik II, Exacta,2012:10(1): 98-105.
  33. Emda, A., Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran, Lantanida Journal, , 2017: 5(2): 193-196.
  34. Asvio,N., Hubungan Lingkungan Belajar Dan Motivasi Belajar Dengan Minat Belajar Mahasiswa Semester III Program Studi Diploma III Kebidanan STIKES Prima Nusantara Bukittinggi, Jurnal al-
  35. Fikrah, 2015: 3(1): 95-108.