Main Article Content

Abstract

This study aims to analyze the relationship of Contextual Teaching and Learning (CTL) implementation with students' learning outcomes in X class MIA SMA Negeri 8 Kota Bengkulu at 2017/2018 Academic year. This type of research is correlational research. The population in this research is class X MIA SMA Negeri 8 Kota Bengkulu 2017/2018 Academic year and research using total sampling technique where all population used also become sample of research with total 166 students. Data collection techniques in this study using questionnaires, observation sheets and students' chemistry learning results. Data analysis using Pearson correlational analysis and validation test, reliability, normality, linearity (with F test) , and hypothesis test. Based on the results of data analysis that has been done, obtained general conclusion of a positive relationship between the application of Contextual Teaching and Learning (CTL) with the results of students learningoutcomes in X class MIA SMA Negeri 8 Kota Bengkulu at 2017/2018 Academic year, indicated by the value rhitung obtained greater than the value of tabell r (0.704> 0.1281) with the level of correlation into the category of strong / high, it means there is a positive and strong relationship between the application of Contextual Teaching and Learning with student learning outcomesin X class MIA SMA Negeri 8 Kota Bengkulu at 2017/2018 Academic year.

Article Details

How to Cite
Andiko, P. T., Rohiat, S., & Elvinawati, E. (2019). HUBUNGAN IMPLEMENTASI CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) DENGAN HASIL BELAJAR SISWA MATA PELAJARAN KIMIA DI KELAS X MIA SMA NEGERI 8 KOTA BENGKULU. ALOTROP, 3(1). https://doi.org/10.33369/atp.v3i1.9041

References

  1. Clorawati,A.R., Salastri Rohiat, Hermansyah Amir., Implementasi Kurikulum 2013 Bagi Guru Kimia Di SMA Negeri Sekota Bengkulu, Alotrop, 2017 :1(2): 132-135.
  2. Sanjaya, W., 2011. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan ,.Jakarta : Kencana, ISBN 9793925736.
  3. Ginting, S.M., Hermansyah Amir., Penerapan Model Pembelajaran Somatis, Auditori, Visual dan Intelektual (SAVI) Berbantuan Media Komputer Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Kimia Fisik II, Exacta,2012:10(1): 98-105.
  4. Agustin,R., Z.A.,I. Supardi., Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Melatihkan Kemampuan Ketrampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas XI SMAN 1 Kalianget, Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika(JPF),2014: 3(2):14-19.
  5. Wiwit., Hermansyah.Amir, Dody Dori Putra, Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT dengan dan Tanpa Media Penggunaan Media Animasi Terhadap Hasil Belajar Kimia SiswaSMA Negeri 9 Kota Bengkuly. Exacta, 2012: X (1) : 71-78
  6. Arifin, Zainal. 2011. Konsep dan Model Pengembangan Kurikulum. Bandung : PT Remaja Rosdakarya. ISBN 978 – 979 – 692 – 047 – 1
  7. Nurmadiah, Kurikulum Pendidikan Islam, Jurnal Al-Afkar, 2014: 3(2): 41-54
  8. Elvinawati., Sumpono., Hermansyah Amir., Lessons Study Pada Mata Kuliah Kimia Sekolah I Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pembelajaran Dan Pembangunan Karakter (Character Building), Exacta, 2012: 10(2): 156-159.
  9. Buhungo, R.A., Implementasi Dan Pengembangan Kurikulum 2013 Pada Madrasah Aliyah, Tadbir Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2015: 3(1): 105 - 113.
  10. Winda , N, Implementasi Kurikulum 2013 Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi, Stilistika: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 2016: 1(1): 87-94.
  11. Kadir, A., Konsep Pembelajaran Kontekstual Di Sekolah, Dinamika Ilmu, , 2013: 13(3): 17-38.
  12. Matalang, U.K.A., I NyomanMurdiana, Mustamin, Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas III SDN Pembina Liang Pada Pokok Bahasa Luas Segitiga Melalui PendekatanKontekstual, Jurnal Kreatif Tadulako Online, 2014: 2 (2): 182-190.
  13. Wahyuni, N.D, Amrul Bahar, Dewi Handayani, Perbandingan Hasil Belajar Kimia Model Pembelajaran Problem Based Learning Dan Think Talk Write ,Alotrop, 2017: 1(2) : 144-147.
  14. Gafur, A., Penerapan Konsep Dan Prinsip Pembelajaran Kontekstual (Contextual Teaching And Learning ) Dan Desain Pesan Dalam Pengembangan Pembelajaran Dan Bahan Ajar , Cakrawala Pendidikan, , 2003 : 22(3): 273-289.
  15. Oviyanti, F., Inovasi Pembelajaran PAI Dengan Pengembangan Model Constructivism Pada Jenjang Pendidikan Dasar Dan Menengah,TA’DIB, 2013: 18 (1): 107-134.
  16. Wasis, Contextual Teaching And Learning (CTL) Dalam Pembelajaran Sains-Fisika SMP, Cakrawala Pendidikan, 2006 : 25(1): 1-16.
  17. Nababan, L.M., Zulkifli Matondang, Pengaruh Penerapan Strategi Pembelajaran Kontekstual (Contextual Teaching and Learning ) Terhadap Hasil Belajar Ilmu Bahan Bangunan Siswa Kelas X Program Keahlian Konstruksi Batu Beton SMK Negeri 1 Lintongnihuta , Jurnal Educational Building, 2015: 1(2): 185-195,
  18. Hamruni.,Konsep Dasar Dan Implementasi Pembelajaran Kontekstual, Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2015: 12 (2): 177-187.
  19. Agustina, D.A., Model Pembelajaran Untuk Mengenalkan Kewirausahaan Pada Siswa Sekolah Dasar Kelas Rendah, Bangun Rekaprima, 2017 : 3(2) : 43-56.
  20. Pramono, N.W.E., Pembelajaran Kontekstual dalam Membangkitkan Kepemimpinan transformative, Jurnal Penelitian, 2015 :9 (2): 233-254.
  21. Hutabarat,A.D., Penerapan Pendekatan Kontekstual Menggunakan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKN Siswa Kelas IV SD Negeri 084085 Sibolga , Jurnal LPPM UGN, 2017 : 7 (3): 28-37.
  22. Sudibyo,T., Penerapan Metode Pembelajaran Kontekstual Berwawasan Sets Dalam Meningkatkan Peran Serta Dan Prestasi Belajar Ekonomi Siswa Kelas X2 SMA Negeri Karangpandan Tahun Pelajaran 2015/2016, Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 2016: 26 (2): 24-36.
  23. Zulaiha,S., Pendekatan Contextual Teaching And Learning (CTL) Dan Implementasinya Dalam Rencana Pembelajaran PAI MI, Belajea : Jurnal Pendidikan Islam, 2016: 1(1): 41-60.
  24. Sihono, T., Contextual Teaching And Learning (CTL) Sebagai Model Pembelajaran Ekonomi Dalam KBK, Jurnal Ekonomi & Pendidikan, 2004: 1(1): 63-83.
  25. Hasnawati, Pendekatan Contextual Teaching and Learning Hubungannya Dengan Evaluasi Pembelajaran ,Jurnal Ekonomi & Pendidikan, 2006:3 (1): 53-62.
  26. Witarto, Joko Widodo, Wasino, Pengembangan Bahan Ajar Pokok Bahasan Perencanaan Usaha Berbasis Contextual Teaching And Learning, Journal of Educational Social Studies (JESS), 2013 : 2 (1): 53-58.
  27. Pukjiwati ,Upaya Meningkatkan Aktivitas Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pecahan Dengan Pendekatan Contextual Teaching And Learning Kelas IV SDN Sumur 03, Jurnal Refleksi Edukatika, 2017: 7 (2): 85-94.
  28. Arikunto, Suharsini., 2010, Prosedur Penelitian : Suatu Pendekatan Praktik (Edisi Revisi 2010 Cetakan 14) Jakarta : PT RinekaCipta. ISBN 9789800000000
  29. Puspitaningrum,D.K.T.,LindaPurnamasari, Analisis Prediktor Delisting Terbaik (Perbandingan Antara Model Zmijewski, Model Altman, Model Springate), Jurnal Buletin Studi Ekonomi, 2016: 21(1): 38-47.
  30. Husain, F.A., Survei Permainan Tradisional Dalam Pembelajaran Penjasorkes Pada Siswa Di Sekolah Dasar Sekecamatan Brangsong Kabupaten Kendal, Active , Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreations, 2014: 3(11): 1389-1395.
  31. Sudirtha, I.G., Pengembangan Instrumen Asesmen Kinerja Dasar Tata Rias ,JPTK, Undiksha,2 014 : 11 (2) : 63 – 74.
  32. Putra, Z.F.S., Mohammad Sholeh ,Naniek Widyastuti, Analisis Kualitas Layanan Website BTKP-DIY Menggunakan Metode WEBQUAL 4.0, Jurnal Jarkom, 2014 : 1 (2) : 174-184.
  33. Sholihin , I.N., Mustafid , Diah Safitri, Analisis Faktor Konfirmatori Strategi Positioning Pasar Modern Indomaret (StudiKasus Wilayah Tembalang Kota Semarang), Jurnal Gaussian, 2014: 3 (3): 431 – 440.
  34. Aristianto ,H., Musyawari Waluyo, Setya Rahayu, Kontribusi VO2 Maks , Panjang Tungkai Dan Power Otot Tungkai Terhadap Hasil Lari Sprint 100 Meter, , Journal of Sport Sciences and Fitness (JSSF), 2013: 2 (2): 40-46.
  35. Rosyadi, I., Keefektifan Model Pembelajaran Course Review Horay Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar PKN, Journal of Elementary Education (JEE), 2013: 2 (2): 45-50.