Main Article Content

Abstract

This study aims to determine the relationship between parental social support and learning motivation of elementary school students. This research was correlational research with a quantitative approach. The population in this study were students of SDK St. Ursula, amounting to 435 people and the sample were 80 students in 5 and 6 grades with a purposive sampling technique. The data collection method used a questionnaire with the measuring instrument that consisted of the scale of parents' social support and the scale of student learning motivation. Data analysis was carried out by using product moment correlation which was calculated using SPSS version 26. The results showed the r value of 0.624, which means that there is a significant positive relationship between parents' social support and student learning motivation at SDK St. Ursula where the higher the parents 'social support, the higher the learning motivation of elementary school students, and conversely the lower the parents' social support, the lower the learning motivation of elementary school students.

Article Details

Author Biography

Maria Finsensia Ansel, Universitas Flores

Universitas Flores Akreditasi B
How to Cite
Ansel, M. F., & Arafat, S. (2021). Hubungan Antara Dukungan Sosial Orang Tua dengan Motivasi Belajar Siswa SDK St. Ursula Ende. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 14(1), 19–27. https://doi.org/10.33369/pgsd.14.1.19-27

References

  1. Astuti, Apri and Budiyani, Kondag. (2010). Hubungan Antara Dukungan Sosial Yang
  2. Diterima Dengan Kebermaknaan Hidup Pada Odha (Orang Dengan
  3. Hiv/Aids). Insight Jurnal Ilmiah Psikologi, 8(2). ISSN 1693-2552
  4. Arifudin. (2009). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: CV Pustaka Setia.
  5. Dhitaningrum, M., & Izzati, U. A. (2013). Hubungan antara persepsi mengenai
  6. dukungan sosial orang tua dengan motivasi belajar siswa SMA Negeri
  7. Gondang Kabupaten Tulungagung. Jurnal Penelitian Psikologi, 1(2).
  8. Emeralda, N.G & Kristiana, F.I. (2017). Hubungan Antara Dukungan Sosial Orang
  9. Tua Dengan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal
  10. Empati, 7(3), 154-159.
  11. Gunarsa, S. D. (2004). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Jakarta: Gunung
  12. Mulia.
  13. Listiyani. (2019). Hubungan Antara Dukungan Sosial Orang Tua Dengan
  14. Kepercayaan Diri. Journal for Lesson and Learning Studies, 2(1), 10-20.
  15. Maslihah, S. (2011). Studi tentang Hubungan Dukungan Sosial, Penyesuaian Sosial
  16. di Lingkungan Sekolah dan Prestasi Akademik Siswa SMPIT Assyfa Boarding
  17. School Subang Jawa Barat. Jurnal Psikologi Undip, 10(2), 103-114.
  18. Nurmalasari, Y. & Putri, E.D. (2015). Dukungan Sosial dan Harga Diri Pada Remaja
  19. Penderita Lupus. Jurnal Psikologi, 8(1), 46-51.
  20. Prasetyo, B.K & Rahmasari, D. 2016. Hubungan Antara Dukungan Sosial Keluarga
  21. Dengan Motivasi Belajar Pada Siswa. Jurnal Penelitian Psikologi, 7(1), 1-9.
  22. Pontoh, Z. dan Farid, M. (2015). Hubungan Antara Religiulitas dan Dukungan Sosial
  23. dengan Kebahagiaan Pelaku Konversi Agama. Persona, Jurnal Psikologi
  24. Indonesia, 4(1), 100-110.
  25. Sani, N. D., Fandizal, M., & Astuti, Y. (2020). Hubungan Dukungan Sosial Orang
  26. Tua Dengan Motivasi Belajar Mahasiswa Keperawatan. Jurnal Keperawatan
  27. Widya Gantari Indonesia 4(2), 110-114.
  28. Sardiman, A. M. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Raja
  29. Grafindo Persada.
  30. Suciani, D. & Rozali, Y. A. (2014). Hubungan Dukungan Sosial Dengan Motivasi
  31. Belajar Pada Mahasiswa Universitas Esa Unggul. Jurnal Psikologi, 12(2), 43-
  32. Sudjana, N. (2005). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja
  33. Rosdakarya.
  34. Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung:
  35. Alfabeta.
  36. Surat Edaran Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 4 Tahun 2020 tentang
  37. Pelaksanaan kebijakan pendidikan dalam Masa Darurat Penyebaran Corona
  38. Virus Disease (Covid-19).
  39. Uno, H. B. (2012). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
  40. Winkel, W. S. (2014). Psikologi Pengajaran. Jakarta: Grasindor.