Main Article Content

Abstract

At SD Negeri 10 Kepahiang, there are still teachers who haven’t implemented innovative learning, still became the center of the class, and students were too passive. The learning outcomes became mimimum. Because action is needed to improve the quality of learning, and Course Review Hooray might be the answer. The purpose of this study was to improve teaching skills, increase student activity, and improve learning competencies in Social Science. The study was divided into three cycles, each cycle divided into planning, implementing, observing and reflecting. The results in Cycle I, the student learning outcomes obtained a 44% completeness. In Cycle II, the learning outcomes increased with a completeness of 67%. In Cycle III, the average value of student learning outcomes obtained a completeness of 93%. Thus, conclusion can be drawn, by using the Course Review Hooray Cooperative Learning Model the quality of Social Science has increased impressively.

Article Details

How to Cite
Supriogi, S. (2020). Meningkatkan Kualitas Pembelajaran IPS dengan Model Kooperatif Course Review Hooray di SD Negeri 10 Kepahiang. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 13(2), 169–181. https://doi.org/10.33369/pgsd.13.2.169-181

References

  1. Anni, C. T. (2006). Psikologi Belajar. Semarang: UPT MKK UNNES.
  2. Aksiwi, R., D., D. & Endra, M., S. (2014). Implementasi Metode Pembelajaran Course Review Horay untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Jurnal Penyesuian. Jurnal Pendidikan Akutansi Indonesia, XII, 1, 36-47.
  3. Anggraeni, D. (20110. Peningkatan Kualitas Pembelajaran IPS Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Course Review Horay pada Siswa Kelas IV SD Negeri Sekaran 01 Semarang. Jurnal Kependidikan Dasar KREATIF, 1(2), 194-205.
  4. Aqib, Z. (2008). Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Yrama Widya.
  5. Djamarah, S., B. (2005). Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Renika Cipta.
  6. Gulo, W. (2002). Metodologi Penelitian. Jakarta: PT. Gramedia Widiasarana Indonesia.
  7. Hidayati, M. & Anwar, S. (2008). Pengembangan Pendidikan IPS SD. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional.
  8. Mulyasa, E. (2009). Menjadi Guru Yang Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
  9. Pebriansyah, PBN. (2009). Upaya Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Kelas VIIIA SMPN 1 Ngawen pada Mata Pelajaran IPS Materi Sejarah melalui Penerapan Model Pembelajaran Course Review Hooray Tahun Pelajaran 2008-2009. Semarang: FIS UNNES.
  10. Poerwati, E. (2008). Assesmen Pembelajaran. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional.
  11. Slavin, R., E. (2010). Cooperative Learning Teori, Reset dan Praktik. Bandung: Nusamedi.
  12. Solihatin & Raharjo. (2007). Cooperative Learning (Analisis Pembelajaran IPS). Jakarta: Bumi Aksara.
  13. Subyantoro. (2009). Penelitian Tindakan Kelas. Semarang. Universitas Diponegoro