Main Article Content

Abstract

This study aims to find out about the ability or skills of class V students of elementary school 132 Rejang Lebong in servicing volleyball can be improved through the learning method of drill. In accordance with these problems, this study uses Classroom Action Researchw hich is carried out in two cycles and in that cycle there are planning, action, observation/reflection, and reflection. The sample/subject of this study were students at elementary school 132 Rejang Lebong, totaling 19 students. In the final test, collect data from cycle 1 and cycle 2 using the service skill test instrument for volleyball. From several inter-cycle test result obtained learning outcomes data from cycle 1 and cycle 2 there has been an increase of between 40% to 90%. Based on the result of data analysis and discussion it can be concluded that the drill and play approach can improve the ability to service volleyball at elementary school 132 Rejang Lebong. It is recommended that sports educators can implement the drill and play approach, as they are proven to able to improve service learning outcomes for volleyball.

Keywords

Service volleyball drill

Article Details

How to Cite
Taslim, Z. (2020). Meningkatkan Keterampilan Servis Atas Dalam Permainan Bola Voli dengan Pendekatan Pembelajaran Drill. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 13(2), 140–145. https://doi.org/10.33369/pgsd.13.2.140-145

References

  1. Alwijaya, M. E. (2018). Penerapan Metode Drill untuk Meningkatkan Hasil Belajar Passing Bawah Bola Voli Siswa Kelas VII.A SMP Negeri 2 Batukliang Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Ilmiah Mandala Education (Jime), 4, 172-184.
  2. Falid, C. & Hidayat, T. (2016). Pengaruh Latihan Drill Berpola Terhadap Peningkatan Keterampilan Underhand Pass Bolavoli (Studi pada Ekstrakurikuler Siswa Putra Bolavoli SMP N 3 Sidayu). Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan Universitas Negeri Surabaya, 04, 113-117.
  3. Iisam. (2017). Pengaruh Metode Mengajar Drill dan Metode Mengajar Konvensional dalam Meningkatkan Keterampilan Servis Atas pada Permainan Bola Voli Siswa SMPN 15 Kendari. Wakapendik, 1, 1-9.
  4. Iskandar & Yulianingsih. (2015). Peningkatan Keterampilan Passing Atas dalam Permainan Bola Voli Melalui Metode Bermain Siswa Kelas VIII SMP Negeri 3 Sungai Ambawang Kabupaten Kubu Raya. Jurnal Pendidikan Olahraga, 4, 157-169.
  5. Iskandar, M. I. (2017). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Passing Bawah Bola Voli Mini dengan Menggunakan Pendekatan Pembelajaran Drill pada Siswa Kelas V SD Negeri 1 Jungke Karanganyar Tahun Ajaran 2016 . Jurnal Ilmiah Spirit, 17, 15-23.
  6. Juniadi, A. & Redno, R. (2019). Upaya Meningkatkan Keterampilan Passing Atas Bola Voli dengan Menggunakan Permainan 3 On 3 pada Kelas VII. 4 di Smp Negeri 21 Kota Bengkulu. Multilateral: Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga, 18, 46-50.
  7. Lubis, A. E & M. Agus. 2017. Peningkatan hasil belajar passing atas pada permainan bola voli melalui variasi pembelajaran siswa SMP. Jurnal Pendidikan jasmani Indonesia, 13, 58-64.
  8. Muzaffar, Ahmad. (2015). Model Pembelajaran (Passing) Atas Bola Voli dengan Pola Pendekatan Bermain pada Pendidikan Jasmani. Jurnal Cerdas Sifa, 1, 46-54.
  9. Nugroho, A. J. 2015. Latihan Metode Drill untuk Meningkatkan Kemampuan Passing Atas Bola Voli Peserta Ekstrakurikuler Bola Voli di SD Negeri Genito Windusari Kabupaten Magelang. Universitas Negeri Yogyakarta.
  10. Wibowo, D. H. 2015. Pembelajaran Passing Atas Bola Voli Melalui Permainan Sasaran Tembak. Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreations, 4, 2040-2045.
  11. Wijaya. 1998. (SBM) Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.
  12. Yusmar, A. (2017). Upaya Peningkatan Teknik Permainan Bola Voli Melalui Modifikasi Permainan Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Kampar. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Universitas Riau, 1, 143-152