Main Article Content

Abstract

This study aims to determine the learning methods of the fourth grade students of SDN 097376 SIPPAN. The form of this researchis descriptive qualitative research. The subjects in this study were grade IV SDN 097376 SIPPAN. Data collection techniques in this study are observation techniques, interview techniques and documentation techniques. Based on the results of the study, it can be concluded that the way of achieving student learning is discipline of learning every night at home, repeating lessons at home for 1 hour and being able to discuss it again in the morning, reading and making interesting summaries of the subject matter so that it is easy to learn again, practice answering questions practice questions to deepen understanding, follow school lesson swell. Actively asking the teacher, practice concentration in following lessons.

 

Article Details

Author Biography

Rensister Sinurat, Unika Santo Thomas

PGSD FKIP Unika Santo Thomas,  Asisten Ahli
How to Cite
Sinurat, R., Tanjung, D. S., Anzelina, D., & Abi, A. R. (2021). Analisis Cara Belajar Siswa Berprestasi Kelas IV Di SDN 097376 Sippan. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 14(1), 28–37. https://doi.org/10.33369/pgsd.14.1.28-37

References

  1. Djaali. (2014). Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.
  2. Djamarah, S. B. (2012). Prestasi Belajar dan Kompetensi Guru. Surabaya: Usaha Nasional.
  3. Djamarah, S. B. (2012). Psikologi Belajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.
  4. Hamalik, O. (2016). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.
  5. Intan Pulungan, I. (2018). Ensiklopedia Pendidikan. Medan: Media Persada.
  6. Istirani, P. (2018). Ensiklopedia Pendidikan. Medan: Media Persada.
  7. Moleong. (2010). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT REMAJA ROSDAKARYA.
  8. Nuhcahyo, Y. E. (2014). Hubungan Cara Belajar dan Fasilitas Belajar di Rumah dengan Hasil Belajar Mata Diktat Sistem Rem siswa kelas IX Teknik Kendaraan Ringan SMK Negeri 2 Kebumen Jawa Tengah. Taman Vokasi, 1(2), 403-413.
  9. Purwanto, N. (2017). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  10. Rosmawati, E. D. (2012). Pengaruh Cara Belajar Siswa dan Penggunaan Media Pembelajaran Terhadap Prestasi Belajar Akutansi Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 2 Bantul Tahun Ajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Akutansi Indonesia, 10(2), 153-171.
  11. Rosyid, Z. A. (2019). Prestasi Belajar. Malang: Literasi Nusantara.
  12. Slameto. (2017). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.
  13. Salim, S. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Citapustaka Media.
  14. Widodo, J. P., & Fatihul, A. (2019). Analisis cara belajar siswa berprestasi dan tidak berprestasi dalam pembelajaran ips. Repository stkip pgri sidoarjo.
  15. Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
  16. Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D . Bandung: Alfabeta.
  17. Suryabrata, S. (2017). Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
  18. Susanti, L. (2019). Prestasi Belajar Akademik dan Non Akademik. Malang: CV. Literasi Nusantara Abadi.
  19. Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana. Syah, M. (2019). Psikologi Belajar. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
  20. Syah, M. (2016). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  21. Utami, K. T. (2016). Hubungan Antara Kemampuan Berhitung, Cara Belajar dan Perhatian Orang Tua dengan Prestasi Belajar Fisika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika , COMPTON, 3(2), 20-29