Analisis Cara Belajar Siswa Berprestasi Kelas IV Di SDN 097376 Sippan

Rensister Sinurat(1), Darinda Sofia Tanjung(2), Dewi Anzelina(3), Antonius Remigius Abi(4),
(1) Unika Santo Thomas, Indonesia
(2) Unika Santo Thomas Medan, Indonesia
(3) Unika Santo Thomas Medan, Indonesia
(4) Unika Santo Thomas Medan, Indonesia

Abstract


This study aims to determine the learning methods of the fourth grade students of SDN 097376 SIPPAN. The form of this researchis descriptive qualitative research. The subjects in this study were grade IV SDN 097376 SIPPAN. Data collection techniques in this study are observation techniques, interview techniques and documentation techniques. Based on the results of the study, it can be concluded that the way of achieving student learning is discipline of learning every night at home, repeating lessons at home for 1 hour and being able to discuss it again in the morning, reading and making interesting summaries of the subject matter so that it is easy to learn again, practice answering questions practice questions to deepen understanding, follow school lesson swell. Actively asking the teacher, practice concentration in following lessons.

 


Keywords


Learning Method; Achievement

References


Djaali. (2014). Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Djamarah, S. B. (2012). Prestasi Belajar dan Kompetensi Guru. Surabaya: Usaha Nasional.

Djamarah, S. B. (2012). Psikologi Belajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Hamalik, O. (2016). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Intan Pulungan, I. (2018). Ensiklopedia Pendidikan. Medan: Media Persada.

Istirani, P. (2018). Ensiklopedia Pendidikan. Medan: Media Persada.

Moleong. (2010). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT REMAJA ROSDAKARYA.

Nuhcahyo, Y. E. (2014). Hubungan Cara Belajar dan Fasilitas Belajar di Rumah dengan Hasil Belajar Mata Diktat Sistem Rem siswa kelas IX Teknik Kendaraan Ringan SMK Negeri 2 Kebumen Jawa Tengah. Taman Vokasi, 1(2), 403-413.

Purwanto, N. (2017). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Rosmawati, E. D. (2012). Pengaruh Cara Belajar Siswa dan Penggunaan Media Pembelajaran Terhadap Prestasi Belajar Akutansi Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 2 Bantul Tahun Ajaran 2011/2012. Jurnal Pendidikan Akutansi Indonesia, 10(2), 153-171.

Rosyid, Z. A. (2019). Prestasi Belajar. Malang: Literasi Nusantara.

Slameto. (2017). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Salim, S. (2010). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Citapustaka Media.

Widodo, J. P., & Fatihul, A. (2019). Analisis cara belajar siswa berprestasi dan tidak berprestasi dalam pembelajaran ips. Repository stkip pgri sidoarjo.

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D . Bandung: Alfabeta.

Suryabrata, S. (2017). Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Susanti, L. (2019). Prestasi Belajar Akademik dan Non Akademik. Malang: CV. Literasi Nusantara Abadi.

Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana. Syah, M. (2019). Psikologi Belajar. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.

Syah, M. (2016). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Utami, K. T. (2016). Hubungan Antara Kemampuan Berhitung, Cara Belajar dan Perhatian Orang Tua dengan Prestasi Belajar Fisika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika , COMPTON, 3(2), 20-29




DOI: https://doi.org/10.33369/pgsd.14.1.28-37

Article Metrics

 Abstract Views : 0 times
 PDF (Bahasa Indonesia) Downloaded : 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Rensister Sinurat, Darinda Sofia Tanjung, Dewi Anzelina, Antonius Remigius Abi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Jurnal PGSD indexed by :

  

Jurnal PGSD

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
JIP FKIP Universitas Bengkulu
Jl. WR. Supratman
BENGKULU - INDONESIA
e-mail : pgsd.fkip@unib.ac.id

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Publisher UNIB Press

Locations :