Main Article Content

Abstract

This research aims to improve the activities and results of learning mathematics using the discovery learning model. This type of research is a classroom action research conducted in two cycles. Subjects of this study was grade III B SDIT Generasi Rabbani Bengukulu. The data collection instrument used student activity observation sheets and learning outcomes tests. The data analysis technique uses arithmetic mean and the percentage of learning completeness. The results showed: 1) Teacher activity in the first cycle obtained an average of 3.38 and in the second cycle an average of 3.81, 2) Student activity in the first cycle obtained an average of 3.13 and in the second cycle an average of 3.67, 3) Learning result in the first cycle were obtained an average of 71.43 with learning completeness 64.29 %, an increase in the second cycle obtained an average value of 76.79 with 82.14% completeness learning. The conclusion of this study that the use of the discovery learning model can increase the activity and learning result of class III B students of SDIT Generasi Rabbani, Bengkulu City.

Keywords

discovery learning activity learning result mathematics

Article Details

How to Cite
Karjiyati, V. (2020). Implementasi Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Siswa SD. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 13(2), 146–154. https://doi.org/10.33369/pgsd.13.2.146-154

References

  1. Abidin.Y, Mulyati. T, Yunansah. H. (2018). Srategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca dan menulis. Jakarta: Bumi Aksara.
  2. Depdiknas. (2006). Pedoman Penyusunan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan di Sekolah Dasar. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.
  3. Heruman. (2007). Model Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Bandung : PT Remaja Rosdakarya.
  4. Ilahi, M., T. (2012). Pembelajaran Discovery Strategy dan mental Vocational Skill. Yogyakarta: Diva Press.
  5. Musetyo, G. (20070. Pembelajaran Matematika SD. Jakarta: Universitas Terbuka.
  6. Karso, Suryadi. G., Musetyo. G., Tjandra, T., D., Widagdo, D., & Priyatna, N. (2011). Pendidikan Matematika II. Jakarta: Universitas Terbuka.
  7. Pakpahan. R. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Metode Discovery Learning pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD Untemungkur Kecamatan Kolang Kabupaten Tapanulin Tengah. School Education Journal PGSD FKIP Unimed, 1, (2).
  8. Purnawati, R., R. Meningkatkan Hasil Belajar Matemnatika Siswa SD kelas IV Menggunakan Model Pembelajaran Discovery Learning Berbasis Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Berkarakter FKIP UM Mataram, 1, (1).
  9. Syah. (2004). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  10. Sudjana, N. (2009). Penilaian Proses Hasil Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  11. Supriyanto, B. (2014). Penerapan Discovery Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VI B Mata Pelajaran Matematika Pokok Bahasan Keliling dan Luas Lingkaran di SDN Tanggul Wetan 02 Kecamatan Tanggul Kabupaten Jember. Pancaran Pendidikan, 3, (2).
  12. Trianto. (2009). Mendesaian Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Landasan, dan Implementasinya Pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Kencana 2010.
  13. Utama, L., V. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Materi Keliling dan Luas Bangun Datar Melalui Model Discovery Learning pada Siswa Kelas IVA Sekolah Dasar Ngaglik. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar, 7, (1).
  14. Winarni. E., W. (2012). Inovasi Pembelajaran IPA. Bengkulu: FKIP Unib Press.
  15. Winarni, E., S. (2011). Matematika Untuk PGSD. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.