Main Article Content

Abstract

The Covid-19 pandemic has had a significant impact on all sectors, one of which is the education sector, namely elementary schools. The impact of the pandemic has made student learning outcomes decline because many teachers only use WhatsApp as a online learning medium. For this reason, there must be different learning innovations during the pandemic to be able to improve student learning outcomes. This innovation can be in the form of using synchronous Blended Media and Asynchronous Media on the theme of the area where I live in class IV Mojoroto 4, Kediri City. This research is a classroom action research with 4 stages starting from planning, implementing, observing, and reflecting. This research instrument uses a test sheet given to students. The results in this study there was a significant increase in student learning outcomes in cycle 3, marked by 86% of students scoring above the KKM and 14% below the KKM. Therefore, it can be concluded that there is an increase in student learning outcomes towards the use of synchronous and asynchronous blended media.Abstractadalahringkasan isiartikelyangmemuatpoin-poin penting setiapkomponenartikel.

Article Details

How to Cite
Ripto Saputri, T. N., Permatasari, C., & Mukmin, B. A. (2021). Blended Media Sinkronus dan Asinkronus untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 14(2), 174–184. https://doi.org/10.33369/pgsd.14.2.174-184

References

  1. Adi, et. al. (2021). Dampak Positif dan Negatif Pembelajaran Jarak Jauh di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Pendidikan & Pembelajaran, 5(1), 43-48.
  2. Amadea, K., & Ayuningtyas, M. D. (2020). Perbandingan Efektivitas Pembelajaran Sinkronus dan Asinkronus Pada Materi Program Linear. Primatika : Jurnal Pendidikan Matematika, 9(20), 111-120.
  3. Asiyah, D. (2021). Pemanfaatan Aplikasi WhatsaAp sebagai Media dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar Negeri 116/X Lambur II Kabpaten Tanjung Jabung Timur. Skripsi. UIN Sulthan Thaha Saifuddin.
  4. Daheri, M.,et.al. (2020). Efektifitas WhatsaAp sebagai Media Pembelajaran Daring. Jurnal Basicedu, 4(4), 775-783.
  5. Fahmi, M. H. (2020). Komunikasi Synchronous Dan Asynchronous Dalam E-Learning Pada Masa Pandemic Covid-19. Jurnal Nomosleca, 6(2), 146-158.
  6. Keputusan Kepala Badan Nasional Penanggulangan Bencana Nomor 13 A Tahun 2020 Tentang Perpanjangan Status Keadaan Tertentu Darurat Bencana Wabah Penyakit Akibat Virus Corona Di Indonesia
  7. Khasanah, dkk. (2021). Efektifitas Media WhatsaAp Group Dalam Pembelajaran Daring. Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(1), 47-65.
  8. Kuntarto, dkk. (2021). Analisis Manfaat Penggunaan Aplikasi Zoom dalam Pembelajaran Daring bagi Guru dan Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 7(1), 2569-6461.
  9. Lestari, W. (2021). Pemanfaatan Whatsapp Sebagai Media Pembelajaran Dalam Jaringan Masa Pandemi Covid-19 Di Kelas VI Sekolah Dasar. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689-1699.
  10. Menteri Pendidikan dan Kebudayaan. 17 Maret 2020. Surat Edaran Menteri Pendidikan dan Kebudayaan nomor 36962/ MPK.A/HK2020.TentangPembelajaransecara daring dan BekerjadariRumahdalamRangkaPencegahanPenyebaran Corona Virus Disease (Covid-19)
  11. Santaria, R. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 terhadap Proses Pengajaran bagi Guru dan Siswa Pendahuluan. 3(2), 289–295.
  12. Utami, M. S. (2014). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Media Komputer Pada Materi Peninggalan Sejarah Hindu Budha di Indonesia Kelas V SDN Kepatihan 04 Kaliwates Jember Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Pancaran, 3(4), 175-182.
  13. Putria, Y.D.(2017).Penerapan Model Kooperaif Tipe TalkingStick Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Subtema Pelestarian Lingkungan (Penelitian Tindakan Kelas Terhadap Siswa Kelas V SdnMuararajeun Kota Bandung Tahun Ajaran 2016/2017). Skripsi(S1) thesis, FKIP UNPAS.
  14. Wahyuni, L. (2021). Penggunaan Aplikasi WhatsaAp dalam Pembelajaran Daring di Kelas IV A SDN 61 Bengkulu Selatan. Skripsi. IAIN Bengkulu.
  15. Widyasari, L.A. & Mohammad, A.R. (2021). Apakah Penerapan Blended Learning Dapat Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Jarak Jauh?. Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 854-864.