Main Article Content

Abstract

This study aims to describe the effectiveness of implementing the Edmodo application and digital literacy for 5A semester students at the PGSD FKIP Study Program, Bengkulu University, for the Basic Concept of Dance. The research method used is action research conducted in 2 cycles. Data collection techniques are cognitive learning outcomes tests and digital literacy observations. Data analysis is using the classical absorption formula to analyze the effectiveness of learning and percentage techniques to analyze digital literacy. The results in this study were the classical absorption in cycle 1 was 73.75% and increased in cycle 2 by 85%. Digital literacy in cycle 1 is in the moderate category of 14.29%, good 63.64%, and very good 18.18%, increasing in cycle 2, namely 18.18% good category and 81.82% very good. Based on this, it can be concluded that the application of the Edmodo application is effective and can improve students' digital literacy.

Keywords

Edmodo application learning effectiveness digital literacy dance learning

Article Details

How to Cite
Hasnawati, H., Tarmizi, P., & Anggraini, D. (2022). Efektivitas Penerapan Aplikasi Edmodo Untuk Meningkatkan Literasi Digital Mahasiswa. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 15(1), 13–22. https://doi.org/10.33369/pgsd.15.1.13-22

References

  1. Anggraini, D. & Hasnawati. (2019). Pemanfaatan Youtube untuk Meningkatkan Apresiasi Mahasiswa terhadap Tari Nusantara pada Mata Kuliah Konsep Dasar Seni Tari Prodi PGSD FKIP Universitas Bengkulu. PINUS: Jurnal Pijar Nusantara. 4 (2) Hal. 110-120.
  2. Anshori, F., A. & Syam, S. (2019). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Edmodo terhadap Efektivitas Pembelajaran Mahasiswa Pendidikan Biologi. Jurnal Biogenerasi: Jurnal Pendidikan Biologi, 4(2).
  3. Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
  4. Astuti, S., W. (2018). Penerapan Media Jejaring Sosial Edmodo untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Dasar. Jurnal SAP, 3(2).
  5. Basori. (2013). Pemanfaatan Social Learning Network ”Edmodo” dalam Membantu Perkuliahan Teori Bodi Otomotif di Prodi PTM. Jurnal Ilmu Pengetahuan & Teknologi, 4(2), 99-105.
  6. Gushiken, B. (2013). Integrating edmodo into a high school service club: to promote interactive online communication. TCC Worldwide Online Conference.
  7. Hadi, F., R., & Rulviana, V. (2018). Analisis Proses Pembelajaran E-Learning berbasis Edmodo pada Mata Kuliah Geometri. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (JBPD), 2(1).
  8. Kurniawan, H. (2012). Upaya Peningkatan Fektivitas Pembelajaran Matematika Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Assisted Individualization (TAI) Pada Siswa Kelas V SD Negeri Sidomulyo Tahun Pelajaran 2011/2012. Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika. Yogyakarta: UNY.
  9. Mulyatiningsih, E. (2011). Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan.Yogyakarta: Alfabeta.
  10. Nopriadi. (2018). Efektivitas Edmodo sebagai Media Pembelajaran Di Perguruan Tinggi. CBIS Journal, 6(1).
  11. Rulviana, V. (2018). Implementasi Media Edmodo dalam Mata Kuliah Pengembangan Kurikulum Sekolah Dasar. Jurnal Refleksi Edukatika, 8(2).
  12. Stefany, S., Nurbani, & Badarrudin. (2017). Literasi Digital dan Pembukaan Diri: Studi Korelasi Penggunaan Media Sosial Pada Pelajar Remaja di Kota Medan. Sosioglobal: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Sosiologi. 2(1). 9-31.
  13. Trianto. (2011). Panduan Lengkap Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Prestasi Pustakaraya.
  14. Triyanto. (2009). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif dan Prograsif. Jakarta: Kencana