Main Article Content

Abstract

This study aims to design an electric bell and determine the kinesthetic improvement ability of visually impaired people after using the Dewey Decimal Classification (DDC) listicv bell as an information guide. When a visitor wants to know the braille book, title, location, and classification of Dewey (DDC) then it is necessary to press the DDC bell and it will ring. People with visually impaired disabilities were the subjects of this study, and ten people as the object. Data collection using Tests, interviews, and documentation  is used to collect data. The method used quantitative experiments. In addition, descriptive analysis showed that the average pre-test score was 25.87 and the average post-test score was 21.05. so Ha is accepted and Ho is rejected. The results of the study stated that the use of the Dewey electric bell (DDC) by the Bengkulu Provincial Library and Archives Service affected the kinesthetic ability of movement, visual and  motor  recognition of book classifications for the visually impaired.

Keywords

Classification Dewey Decimal Electric Bell Visually Impaired Persons

Article Details

How to Cite
Haris Farhan, Fransiska Timoria Samosir, & Aang Gunaidi. (2023). Design Electric Bells to Improve Kinesthetic Intelligence for the View Image in the Library and Archive Department of Bengkulu Province. Kinestetik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani, 7(3), 805–812. https://doi.org/10.33369/jk.v7i3.26046

References

  1. Akhmad, K. A. (2015). Pemanfaatan Media Sosial bagi Pengembangan Pemasaran UMKM (Studi Deskriptif Kualitatif pada Distro di Kota Surakarta). DutaCom Journal, 9(1), 43–54. http://journal.stmikdb.ac.id/index.php/dutacom/article/view/17
  2. Ardhi , W. (2012). Seluk Beluk Tunanetra dan Strategi Pembelajarannya (1st ed., Vol. 1). JAVALITERA.
  3. Deni A. (2015). Pengaruh Metode Demonstrasi Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Dalam Materi Bangun Ruang Di Kelas V SD Negeri Toyomerto 1. http://repovos.int-upi.edu/19495/
  4. Gianyar. (2016). media sosial sebagai alat bantu penyampaian informasi. 1, 11–44.
  5. Direktorat Bina Pelayanan. (2014). Perencanaan Manajemen Sumber Daya Manusia. Penerbit Deepublish, 3(1), 137.
  6. Dozier, C., Monson, M., Correa-Torres, S. M., Cobb, C., Rittner, L., & Saad, Z. (2011). A meta-analysis of educational applications of low vision research technical report the authors wish to acknowledge the collaborative contributions of.
  7. Darminto, A. O. (2017). Analisis Minat Belajar Penjas Terhadap Kemampuan Bermain Sepakbola Pada Siswa PUTERA SMA Negeri 1 Lamuru Kabupaten Bone. Jurnal Genta Media, VIII(1).
  8. Fatmawati, E. (2015). Technology Acceptance Model (TAM) untuk Menganalisis Sistem Informasi Perpustakaan. Iqra’: Jurnal Perpustakaan Dan Informasi, 9(1), 1–13. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/iqra/article/view/66.
  9. Ganyang, M. T. (2014). Manajemen Sumber Daya Manusia Konsep dan Realita. 1950210091, 1.
  10. Widodo. (2018). Mengklasifikasi dan Menentukan Tajuk Subjek Bahan Perpustakaan. Pustakawan Madya UPT Perpustakaan Universitas Sebelas Maret, 1–13. https://library.uns.ac.id/wp-content/uploads/2016/04/KLASIFIKASI.pdf
  11. Harwanto, B. (2015). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran dan Persepsi Kinestetik Terhadap Hasil Belajar Ketepatan Shooting Dalam Permainan Sepakbola.
  12. Haryanti, W. T. (2019). Perpustakaan Berbasis Inklusi Sosial. 2(3). https://doi.org/10.32734/lwsa.v2i2.728
  13. Hutasoit, H. R. (2014). Perpustakaan dan Penyebaran Informasi. 08(02), 177–184.
  14. Indrawati. (2018). Strategi komunikasi eksternal untuk menunjang citra lembaga. An Oak Spring Sylva, 7(1), xxvii–xxviii. https://doi.org/10.2307/j.ctvckq9v8.7.
  15. Muhtadi, A. (2006). pemanfaatan teknologi informasi untuk meningkatkan kualitas dan efektifitas pendidikan (p. 13).
  16. Nopiyanto, Y. E., Pujianto, D., & Bengkulu, U. (2022). Proses Pembelajaran Penjas Adaptif di Sekolah Luar Biasa Kota Bengkulu. Jurnal Education and Development, 10(2), 28–34.
  17. Nurhayati, A. (2018). Perkembangan Perpustakaan dalam Pemenuhan Kebutuhan Informasi Masyarakat. Jurnal Perpustakaan, 9(1), 21–32.
  18. Permata, F. A. (2015). Penerapan Metode Visual Auditori Kinestetik Taktil (VAKT) Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Anak Tunarungu Kelas VI Di SLB Negeri Surakarta Tahun Pelajaran 2014/2015.
  19. Rahman, M. M. (2015). Mengaktifkan perpustakaan sekolah. LIBRARIA: Jurnal Perpustakaan, 3(2), 181-199.
  20. Roa, P., & Teegen, H. (2001). Human Resource Issues : US-Mexico Joint Ventures. Iberoamerican Academy of Management, 10–12. http://www.usmcoc.org/pdf/US Mex JointVentures.pdf
  21. Saleh, A. R., & Komalasari, R. (2014). Pengertian Perpustakaan dan Dasar-Dasar Manajemen Perpustakaan. Manajemen Perpustakaan, 45.
  22. Surachman, A. (2005). Pengelolaan Perpustakaan Khusus.
  23. Suwanti. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Visualization Auditory Kinestetic (VAK) Dapat Meningkatkan Kreativitas Guru Dalam Mengelola Perpustakaan Sebagai Sumber Belajar Di SDN Banjarbanggi 1 Kecamatan Pitu Kabupaten Ngawi Tahun 2021/2022. Jurnal Revolusi Pendidikan, V(3), 41–47.
  24. Umar, T. (2013). Perpustakaan sekolah dalam menanamkan budaya membaca. Khizanah al-Hikmah: Jurnal Ilmu Perpustakaan, Informasi, dan Kearsipan, 1(2), 123-130.
  25. Yusuf, S. A., & Khasanah, U. (2003). Kajian Literatur dan Teori Sosial dalam Penelitian. American Journal of Medical Quality, 18(5), 220–222. https://doi.org/10.1177/106286060301800507.