Main Article Content

Abstract

The main objective of this research is to develop a high jump tool for senior high schools. This research was carried out at SMA Kristen Imenuel Medan Medan and will be held from August 6 to September 7 2022. The type of research used is Research and Development, with small group trial media experts reaching 88% in the valid category, media experts learning in small group trials reached 82% in the valid category, athletic experts in small group trials reached 87% in the valid category, and small group trials of 10 students reached 80% in the valid category, then large group trials of media experts reached 95%. In the valid category, the large group trial of learning media reached 90% in the valid category, the large group trial of athletic experts reached 95% in the valid category, and the large group trial of 30 SMA Kristen Immanuel Medan students reached 85% in the valid category. On the basis of the data obtained, the development of a high jump tool is declared valid or suitable for use as a medium for high jump learning in senior high schools.

Keywords

Athletics High Jump Learning Media

Article Details

How to Cite
Rhoni Adi Arthama Hutagalung, Adi, H., & Dewi, R. (2023). Development of a High Jump Apparatus in High School. Kinestetik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Jasmani, 7(2), 363–368. https://doi.org/10.33369/jk.v7i2.26643

References

  1. Sinulingga, A. & Nugraha, T. (2013). Penerapan pendekatan ilmiah pada pelajaran pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan dan dampaknya pada siswa SMA Negeri 15 Medan. Pedagogik Olahraga, 53(9), 1689–1699.
  2. Anita, R. (2013). Meningkatkan Kemampuan Lompat Tinggi Gaya Straddle Menggunakan Balok Berjenjang Bagi Siswa Kelas V Sd Negeri 2 Kertanegara Kecamatan Kertanegara Kabupaten Purbalingga Tahun 2013. ACTIVE: Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreation, 2(11).
  3. Anas, J. (2015). Survei Tingkat Kemajuan Pendidikan Jasmani, Olahraga, Dan Kesehatan Di Sma,Smk, Dan Ma Negeri Se-Kabupaten Gresik.(Online), Volume 03 Nomor 03(https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikanjasmani/article/view/14367/13050 di askes 5 juni 2022).
  4. Arif, S (2014). Media pendidikan : pengertian, pengembangan dan pemanfaatannyaDepok:PT. Raja Grafindo Persada
  5. Ardian A. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Buletin Dalam Bentuk Buku Saku Untuk Pembelajaran Ipa Terpadu.(Online) Volume 5 Nomor 6.(http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/albiruni/article/view/100/91 di akses 6 juni 2022)
  6. Anwar, S., Maliki, M., & Sari, R. (2022). Kurikulum dan Pendidikan. Jurnal Pendidikan, 10(2), 278–285.
  7. Borg, W.R. & Gall, M.D. (1983). Educational Research An Introduction. New York & London: Longman Inc.
  8. Ikbal M, Y. (2021). Pengaruh Modifikasi Media Karet Gelang dalam Pembelajaran Atletik Nomor Lompat Tinggi Gaya Gunting pada Masa Pandemi Covid 19,(online), Vol. 7, No. 5 (https://jurnal.peneliti.net/index.php/JIWP, diakses 1 juni 2022).
  9. Harahap A, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Bola Basket Berbasis Adobe Flash (Online). Volume 8 Nomor Prodi Pendidikan Olahraga Pascasarjana, Universitas Negeri Medan, Indonesia
  10. Imran, A & Rahma, D, (2021). Peningkatan Kualitas Perancangan Media Pembelajaran PJOK Berbasis Multimedia Di Era Pandemi Covid 19 Pada MGMP Kabupaten Serdang Bedagai. Program Kemitraan Masyaratkat.Fakultas IlmuKeolahragaan.Universitas Negeri Medan.Medan (https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=id&user=W5pNIwIAAAAJ&cstart=20&pagesize 0&citation_for_view=W5pNIwIAAAAJ:zA6iFVUQeVQC diakses pada 05 juni 2022).
  11. Khozin A. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Lompat Tinggi Gaya Straddle Dengan Penggunaan Modifikasi Alat Bantu Pembelajaran Pada Siswa Kelas XI SMA Negeri Kedunggalar Tahun Ajaran 2020/2021.(Online), Volume 1 Nomor 1,(http://ejournal.stkipmodernngawi.ac.id/index.php/JAS/article/view/331 di akses 1 juni 2022).
  12. Lumban A.(2021). Pengembangan media alat bantu passing atas bola voli pad mahasiswa FIK Unimed Tahun 2021.Universitas Negeri Medan. Medan: Jurusan Pendidikan Olahraga.
  13. Munir. (2010). Kurikulum Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Bandung: Alfabeta.
  14. Nurul, A, M.(2020).Pengembangan Media Pembelajaran IPA berbasis Information Communication and Technology (ICT. Vol.7,No.4.Dalam Jurnal Universitas Pendidikan. Tasikmalaya
  15. Risa, A. (2013). Meningkatkan Kemampuan Lompat Tinggi Gaya Straddle Menggunakan Balok Berjenjang Bagi Siswa Kelas V Sd Negeri 2 Kertanegara Kecamatan Kertanegara Kabupaten Purbalingga Tahun 2013.(Online),Volume 2 Nomor 11(https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/peshr/article/download/2469/2267 diakses 1 juni 2022).
  16. Pahliiwandari, R. (2016). Penerapan teori pembelajaran kognitif dalam pembelajaran pendidikan jasmani dan kesehatan. Jurnal Pendidikan, 5(2), 154–164.
  17. Supandi, G. (2019). Penerapan Media Tali Karet Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Dalam Pembelajaran Lompat Tinggi Gaya Gunting Siswa Sma Negeri 1 Menukung, (Online), Volume 6, Nomor 2, (http://jurnalstkipmelawi.ac.id/index.php/JPJKR/article/view/259,di akses 1 juni,2022).
  18. Sinaga, B. (2021). Pedoman Penulisan Tesis Serta Payung Dan Roadmap Penelitian.Pascasarjana.Medan:Universitas Negeri Medan
  19. Bangun, S, Y (2016). Peran Pendidikan Jasmani Dan Olahraga
  20. Pada Lembaga Pendidikan Di Indonesia.(Online),Volume 6 Nomor 3 (https://ojs.unm.ac.id/pubpend/article/view/2270 di akses 6 juni 2022)
  21. Sandi,R.(2016).Modifikasi Media Pembelajaran Pendidikan Jasmani Di Smp Menyuke Kabupaten Landak.Vol 5 Nomor 5. Dalam Jurnal Pendidikan Jasmani Kesehatan Dan Rekreasi. FKIP UNTA
  22. Sugiyono. (2014). Statistika untuk penelitian.Bandung : Alfabeta
  23. Sudjana, N. (2002). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo
  24. Tiara, D, Muhammad A ,R.S. (2016). Media Pembelajaran. In Laboratorium Penelitian dan Pengembangan FARMAKA TROPIS Fakultas Farmasi Universitas Mulawarman, Samarinda, Kalimantan Timur (Issue April). Unimed,
  25. Yeni.(2013).Upaya Meningkatkan Pembelajaran Lompat Tinggi Gaya Straddle Melalui Modifikasi Media Karet Pada Siswa Kelas Xi SMA.Penjaskesrek.FKIP Universitas Tanjungpura Pontianak.