Main Article Content

Abstract

Teaching and learning activities need to support learning, namely learning media. Learning media is a tool to convey subject matter to students. The purpose of this study is (1) Knowing the feasibility of learning mediascrapbook in the thematic learning of first grade elementary school (2) Knowing the suitability of scrapbook media to increase interest in learning of first grade elementary school students. The type of research used is development research or research and development (R&D) with the Borg and Gall development model. The subjects of this study were the first grade students of Brongkal State Elementary School, which amounted to 22 students. The data collection technique used is a questionnaire. The data analysis technique for media feasibility uses quantitative descriptive and interest in learning uses the paired sample t test t test.

Article Details

How to Cite
Cholifah, T. N., & Fauziah, W. N. (2021). Pengembangan Media Scrapbook Pada Pembelajaran Tematik Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas I Sekolah Dasar. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 14(2), 185–194. https://doi.org/10.33369/pgsd.14.2.185-194

References

  1. Agustika, J., L. (2019). Pengambangan Media Pembelajaran Scrapbook Pada Muatan Pembelajaran IPS Siswa Kelas IV SDN Jatisari Mijen Kota Semarang (Skripsi). Semarang: Universitas Negeri Semarang.
  2. Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
  3. Depdiknas. (2003). Undang-undang No. 20 tahun 2003. Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.
  4. Dewi, T.K., dan Yuliana, R. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Materi Karangan Deskripsi Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas III Sekolah Dasar. Kudus: Universitas Muria Kudus.
  5. Djamarah, S.B. (2011). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
  6. Fernandes, J. (2017). Penerapan Pembelajaran Tematik Kelas Rendah SD N 1
  7. Blunyahan, Sewon, Bantul, Yogyakarta. BASIC EDUCATION, 6(9).
  8. Kemendikbud. (2003). Undang-undang No, 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
  9. Mulyatiningsih, E. (2011). Riset Terapan Bidang Pendidikan & Teknik. Yogyakarta: UNY Press.
  10. Muthoharoh, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Kartu Domino Pada Materi Hebatnya Cita-Citaku Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar (Skripsi). Malang: UNIRA Malang.
  11. Majid, A. (2014). Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: Remaja Rosdakarya.
  12. Novitasari. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Scrapbook Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran SKI Kelas V MI Al-Hayatul Islamiyah Malang (Skripsi). Malang: UIN Malang.
  13. Purwanto, N. (2002). Ilmu Pendidikan Teoritis dan Praktis. Bandung: Remaja Karya.
  14. Saud, U., S. (2009). Inovasi Pendidikan. Bandung: Alpabeta.
  15. Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
  16. Trianto. (2011). Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik, (Konsep, Landasan Teori, dan Implementasinya. Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.