Main Article Content

Abstract

The aims of this research are a) To increase student learning activities in learning theme 6 caring for animals and plants, sub theme 6 learning 4 class 2 SDN Merjosari 04 Malang City and b) To improve student learning outcomes. The subjects of this study were all 2nd grade students totaling 28 children. Teaching media that can support the ongoing learning activities are interactive multimedia CD. This research is classroom action research (CAR) which was carried out in two cycles, each cycle consisting of one meeting. The cycle consists of four stages of research, namely planning, implementation, observation and reflection. The implementation of this research is successful if at least 75% of students get a score of 70. The results of the implementation of this research are: (1) The average score of student learning activities in the first cycle is 6.0 in the medium category, and the average score student activity in the second cycle is 10.9 with a high category. while (2) the mastery of student learning outcomes classically in the implementation of the first cycle, namely 78.57% of students who scored above 70 and in the implementation of the second cycle 96.43% of students scored above 70.

Article Details

How to Cite
Sugiharto, F. B., Mirayanti, M., & Iten, F. (2022). Implementasi Multimedia CD Interaktif Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Tema 6 Kelas II SDN Merjosari 04 Kota Malang. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 15(1), 39–48. https://doi.org/10.33369/pgsd.15.1.39-48

References

  1. Agustin, R., Nurmalia, & Noviardila, I. (2021). Peranan Media Interaktif Animasi Terhadap Minat Belajar Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas IV SD Negeri 019 Tanjung Sawit Kecamatan Tapung Kabupaten Kampar Pembelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (Jpk), 3(1), 71–79.
  2. Anwar, M. F., & Rozhana, K. M. (2020). Pembelajaran Group Investigation dan Talking Chips untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 4(2), 107–113.
  3. Ardiani, O. D., & Ahmadi, F. (2019). Keefektifan Multimedia Pembelajaran Berbasis Game Terhadap Hasil Belajar Ipa. Joyful Learning Journal, 8(4), 224–229.
  4. Ariesta, E., Azhar, A., & Budi, S. (2022). PENGARUH MEDIA CD INTERAKTIF TERHADAP DAN PERHATIAN ANAK DI KELAS DI TK MUTIARA HARAPAN ISLAMIC , PONDOK AREN ,. 18(1), 80–96.
  5. Astuti, T. I., Idrus, I., & Yennita, Y. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Materi Biologi Siswa Smp. Diklabio: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Biologi, 2(1), 5–9.
  6. Chusnil, I. (2012). PEMANFAATAN MEDIA CD INTERAKTIF DALAM PEMBELAJARAN BERBICARA BAHASA ARAB KELAS VIII A MTs N KENDAL TAHUN AJARAN 2011 / 2012 Chusnil Ibad Abstrak Perkembangan media dan komunikasi Guru dalam proses belajar mengajar telah merubah tata cara manusia bersikap. Journal of Arabic Learning and Teaching, 1(1), 1–13.
  7. Hakim, A. R., & Windayana, H. (2016). Pengaruh penggunaan multimedia interaktif meningkatkan hasil belajar siswa SD. EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 4(2), 1–13.
  8. Harefa, D., Sarumaha, M., Gee, E., Nduru, M., Telaumbanua, T., Marsa, L. D., Selatan, N., & Sitoli, G. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Model. 1, 1–14.
  9. Hayumuti, Herawati Susilo, S. M. (2016). Penggunaan Multimedia CD Interaktif Dalam Peningkatan Aktivitas Dan Hasil. Jurnal Pendidikan, 1, 1437–1441.
  10. Indria, J. (n.d.). CD INTERAKTIF SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BERBAHASA BAGI.
  11. Kuswandi, D. (2017). Peran Multimedia Interaktif Dalam. 34–41.
  12. Kusuma, Y. A., Subiki, S., & Supriadi, B. (2021). Penerapan Model Cooperative Learning Tipe STAD Disertai Media CD Interaktif dalam Pembelajaran FIsika di SMP. Jurnal Pembelajaran Fisika, 1(2), 224-230.
  13. Nalinda, H., Jurusan, S., Guru, P., & Dasar, S. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Pbl Pada Muatan Pelajaran Ipa Kelas Iv. Jlj, 7(1), 25–31. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jlj
  14. Natal, S. M. (2019). PENGEMBANGAN MEDIA CD INTERAKTIF PADA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DAN BUDI PEKERTI KELAS IV ( EMPAT ) DI SEKOLAH DASAR. 113–118.
  15. Pendidikan, J., Fip, D., & Email, U. (2021). Pelatihan dan pendampingan penyusunan perangkat pembelajaran menggunakan pendekatan tpack. 453–461.
  16. Qistina, M., Hermita, N., Alpusari, M., Noviana, E., Antosa, Z., Witri, G., Munjiatun, M., & Indarni, A. (2019). Improving Science Learning Outcomes of Elementary Students by Using Interactive Multimedia on Human Order Materials. Journal of Physics: Conference Series, 1351(1).
  17. Romadhoni, I., Mahardika, I., & Harijanto, A. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Disertai Media Cd Interaktif Terhadap Hasil Belajar Dan Aktivitas Belajar Siswa Pada Pembelajaran Fisika Sma Di Kabupaten Bondowoso. Jurnal Pembelajaran Fisika Universitas Jember, 5(4), 116889.
  18. Saftari, M. (2003). PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN MULTIMEDIA CD INTERAKTIF UNTUK. 20.
  19. Sari Mei Saputri, A. E. (2018). Joyful Learning Journal. Unnes.Ac.Id, 7(3), 29–38.
  20. Sari, P. P., & Ardianti, D. (2021). Implementation of Problem Based Learning ( PBL ) on Interactive Learning Media. 2, 24–30.
  21. Wahyudi, I., & Neviyarni, N. (2021). Analisis Terhadap Perhatian Dan Belajar Perseptual Dalam Aktivitas Belajar Siswa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 124–134.
  22. Wijaya, I., & Tanjung, F. (2017). Perancangan dan Pembuatan Media Pembelajaran CD Interaktif Berbasis Macromedia Director MX pada Mata Pelajaran Pemrograman Web Dinamis. Jurnal Pendidikan Dan Teknologi Informasi, 4(2), 207–219.
  23. Wulandari, R., Herawati, S., & Kuswandi, D. (2017). Penggunaan multimedia interaktif bermuatan game edukasi untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa sekolah dasar. The Journal of Organic Chemistry, 74(7), 2750–2754.
  24. Widayanti, L. (2014). Peningkatan Aktivitas Belajar dan Hasil Belajar Siswa dengan Metode Problem Based Learning pada Siswa Kelas VIIA MTs Negeri Donomulyo Kulon Progo Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Fisika Indonesia, 17(49), 32–35.
  25. Wulandari (2021). Pelatihan dan pendampingan penyusunan perangkat pembelajaran menggunakan pendekatan tpack. 453–461.
  26. Widayanti, L. (2014). Peningkatan Aktivitas Belajar dan Hasil Belajar Siswa dengan Metode Problem Based Learning pada Siswa Kelas VIIA MTs Negeri Donomulyo Kulon Progo Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Fisika Indonesia, 17(49), 32–35.