Main Article Content

Abstract

This study aims to determine the effect of Powtoon-based social studies learning media on the learning interest of fourth-grade students at Jenggot Elementary School, Krembung, Sidoarjo. The type of this research is Pre-Experimental Design which uses One Group Pretest-Posttest Design research design. The sample in this study were 18 students in class fourth-graders at Jenggot Elementary School, Krembung, Sidoarjo. The data collection technique used in this research is a questionnaire/questionnaire. Data on student interest in learning shows the average value (mean) of the pretest is 42.61 while the average value (mean) of the posttest is 70.44. While the tcount value is 10.820 and the ttable value is 2.11991 with a significance value of 0.000 < 0.05. Student interest in learning data shows that tcount 10,820 > ttable 2.11991, this indicates that there is a significant or real difference between pretest learning interest and posttest learning interest, so Ha is accepted or Powtoon-based social studies learning media has a significant effect on fourth-grade students' learning interest, Jenggot Elementary School, Krembung, Sidoarjo.

Article Details

How to Cite
Prianti, N. P. D., & Rezania, V. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran IPS Berbasis Powtoon Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas IV SDN Jenggot Krembung Sidoarjo. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 15(1), 1–12. https://doi.org/10.33369/pgsd.15.1.1-12

References

  1. Ariyanto, R., Kantun, S., & Sukidin, S. (2018). Penggunaan Media Powtoon Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Siswa Pada Kompetensi Dasar Mendeskripsikan Pelaku-Pelaku Ekonomi Dalam Sistem Perekonomian Indonesia. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 12(1), 122. https://doi.org/10.19184/jpe.v12i1.7622
  2. Asyifa, S. M. (2018). Pengembangan Video Pembelajaran untuk Mengembangkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah, 1-7.
  3. Etimar. (2017). Pengaruh Variasi Media Video Terhadap Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6 (4), 2-8.
  4. Kartini, K. S., & Putra, I. N. T. A. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Redoks : Jurnal Pendidikan Kimia Dan Ilmu Kimia, 3(2), 8–12. https://doi.org/10.33627/re.v3i2.417
  5. Mayssara A. Abo Hassanin Supervised, A. (2014). Penggunaan Media Pembelajaran Video Animasi Powtoon Siswa SMA Al-Azhar 3 Bandar Lampung. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents.
  6. Raihanati, L., Jamaludin, U., & Taufik, M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Audio Visual Powtoon Berbasis Kontekstual Pada Mata Pelajaran Ips Kelas Iv. Attadib: Journal of Elementary Education, 4(2), 1. https://doi.org/10.32507/attadib.v4i2.823
  7. Rustini, H. T. (2009). Penerapan Model Inkuiri dalam Meningkatkan Pembelajaran IPS SD Kelas IV Sekolah Dasar. EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 1(1). https://doi.org/10.17509/eh.v1i1.2721
  8. Samodra, Suhartono, dan Stevanus. (2009). Multimedia Pembelajaran Reproduksi Manusia. Jurnal Teknologi Informasi Vol.5 No.2 Oktober 2009. ISSN 1414-9999.
  9. Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung. Alfabeta.
  10. Sunami, M. A., & Aslam, A. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Zoom Meeting terhadap Minat dan Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1940–1945. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1129
  11. Surahman, Ritman Ishak Paudi, dan D. T. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPA Pokok Bahasan Makhluk Hidup Dan Proses Kehidupan Melalui Media Gambar Kontekstual Pada Siswa Kelas II SD Alkhairaat Towera. Jurnal Kreatif Tadulako, 3(4), 91–107.
  12. Suryani, N., Setiawan, A., & Putria, A., (2018). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
  13. Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
  14. Widarjono, A. (2015). Statistika Terapan Dengan Excel & SPSS. Yogyakarta: UPP STIM YKPN, 121.
  15. Wisada, P. D., Sudarma, I. K., & Yuda S, A. I. W. I. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran Berorientasi Pendidikan Karakter. Journal of Education Technology, 3(3), 140. https://doi.org/10.23887/jet.v3i3.21735
  16. Yulia, D., & Ervinalisa, N. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Powtoon Pada Mata Pelajaran Sejarah Indonesia Dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Siswa Iis Kelas X Di Sma Negeri 17 Batam Tahun Pelajaran 2017/2018. HISTORIA: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah, 2(1), 15–24. https://doi.org/10.33373/his.v2i1.1583