Main Article Content

Abstract

This research is a quasi-experimental research. This study aims to determine the effect of the Problem Based Learning model on the learning outcomes of the proud sub-theme of the area where I live. This research was conducted at the Cimanggis 02 Public Elementary School, Bogor district, Class IV A, and IV B from May to even semesters. The N-Gain calculation of the Problem Based Learning models is 70 with high criteria and 83% completeness oh learning outcomes, the N-Gain value of the conventional model is 37 with medium criteria and 70% completeness of learning outcomes. The results of hypothesis testing state that H0 is rejected and Ha is accepted, because the calculation results are tcount (5,8718) > ttable (2,00172). Based on the results of the study, it was concluded that there was an influence from the use of the Problem Based Learning model on the learning outcomes of the proud sub-theme of the area where I live. A very effective learning model to be used in the sub-theme of being proud of the area where I live is the Problem Based Learning model.

Keywords

Problem Based Learning learning outcomes

Article Details

How to Cite
Amalia, I., Muhajang, T., & Hikmah, N. (2023). Pengaruh Penerapan Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Subtema Bangga Terhadap Daerah Tempat Tinggalku. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 16(1), 21–29. https://doi.org/10.33369/pgsd.16.1.21-29

References

  1. Agustina, M. (2018). Problem base learning (PBL) : suatu model pembelajaran untuk mengembangkan cara berpikir kreatif siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 10(2), 164–173.
  2. Anjani, D., & Roni Hamdani, A. (2018). Penggunaan model discovery learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas IV pada subtema kebersamaan dalam keberagaman. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 4(2), 243–278. https://doi.org/10.36989/didaktik.v4i2.74
  3. Arifin, Z. (2016). Evaluasi Pembelajaran. PT Remaja Rosdakarya Offset.
  4. Asminah. (2018). Meningkatkan hasil belajar mata pelajaran sejarah melalui model pembelajaran discovery learning menggunakan kartu pembelajaran kelas XII IPS 5 SMA Negeri 2 Bangkinang kota tahun ajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2(2), 259. https://doi.org/10.31004/jpt.v2i2.673
  5. Asrifah, S., & Arif, A. (2020). Pengaruh model pembelajaran problem based learning terhadap hasil belajar pendidikan pancasila dan kewarganegaraan siswa kelas V SDN Pondok Pinang 05. 16(30), 183–193.
  6. Asriningtyas, A. N., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penerapan model pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis dan hasil belajar Matematika siswa kelas 5 SD. Jurnal Basicedu, 2(2), 5–10. https://doi.org/10.31004/basicedu.v2i2.137
  7. Eismawati, E., Koeswanti, H. D., & Radia, E. H. (2019). Peningkatan hasil belajar Matematika melalui model pembelajaran problem based learning ( PBL ) siswa kelas 4 SD. Jurnal Mercumatika: Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika,3(2), 71–78.
  8. Fauhah, H., & Brillian, R. (2021). Analisis model pembelajaran make a match terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran, 9(2), 321–334. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpap/article/view/10080
  9. Hamalik, O. (2017). Kurikulum dan Pembelajaran. PT Bumi Aksara.
  10. Hapnita, W., Abdullah, R., Gusmareta, Y., & Rizal, F. (2018). Faktor internal dan eksternal yang dominan siswa kelas XI teknik gambar bangunan SMK n 1 Padang tahun 2016 / 2017. Cived Jurusan Teknik Sipil, 5(1), 2302–3341.
  11. Helyandari, B. H., Sahidu, H., & Hikmawati. (2020). Pengaruh model problem based learning terhadap hasil belajar fisika peserta didik MA Darul Hikmah Darek tahun pelajaran 2019/2020. jurnal fisika dan pendidikan fisika, 5(1), 10–17.
  12. Ibrahim. (2017). Perpaduan model pembelajaran aktif konvensional (ceramah) dengan cooperatif (make-a match) untuk meningkatkan hasil belajar pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial, Sains, Dan Humaniora, 3(2), 199–212.
  13. Masrinah, E. N., Aripin, I., & Gaffar, A. A. (2019). Problem based learning ( PBL ) untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis. Seminar Nasional Pendidikan, FKIP UNMA, 924–932.
  14. Nofziarni, A., Fitria, Y., & Bentri, A. (2019). Pengaruh penggunaan model problem based learning (PBL) terhadap hasil belajar siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(4), 2016–2024.
  15. Nuraini, F. (2017). Penggunaan model problem based learning (PBL) untuk meningkatkan hasil belajar IPA siswa kelas 5 SD. E-Jurnalmitrapendidikan, 1(4), 369–379.
  16. Rahmadani, H. (2017). Pengaruh penerapan model pembelajaran problem based learning terhadap pemahaman konsep siswa. Jurnal Sekolah Dasar, 2(1), 1–9.
  17. Raresik, K. A., Dibia, I. K., & Widiana, I. W. (2016). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi hasil belajar Bahasa Indonesia pada siswa kelas V SD gugus VI. E-Journal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 4(2), 1–11.
  18. Ratnawulan, E., & H.A.Rusdiana. (2015). Evaluasi Pembelajaran (pp. 1–312).
  19. Rusman. (2015). Pembelajaran Tematik Terpadu Teori, Praktik dan Penilaian. PT Raja Grafindo Persada.
  20. Sahimin, Nasution, W. N., & Sahputra, E. (2017). Pengaruh model pembelajaran dan gaya belajar terhadap hasil belajar PAI siswa kelas VII SMP Negeri 1 Kabanjahe Kabupaten Karo. Edu Riligia, 1(2), 152–164.
  21. Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. ALFABETA.
  22. Supardi. (2015). Penilaian Autentik Pembelajaran afektif, Kognitif, dan Psikomotor (Konsep dan aplikasi). PT Raja Grafindo Persada.
  23. Surya, Y. F. (2017). Penerapan model pembelajaran problem based learning untuk meningkatkan hasil belajar Matematika siswa kelas IV SDN 016 Langgini Kabupaten Kampar. Journal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 38–53.
  24. Tyas, R. (2017). Kesulitan penerapan problem based learning dalam pembelajaran Matematika. Tecnoscienza, 2(1), 44–52.
  25. Yulianti, E., & Gunawan, I. (2019). Model pembelajaran problem based learning (PBL): efeknya terhadap pemahaman konsep dan berpikir kritis. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 2(3), 399–408. https://doi.org/10.24042/ijsme.v2i3.4366