Main Article Content

Abstract

This study aims to compare student learning motivation in online and face-to-face social studies learning and explore strategies that can increase student motivation in these subjects. This study uses the literature review method by analyzing past and recent research findings that are relevant to the research topic. The results showed that there was no significant difference in learning motivation between students in online and face-to-face social studies learning. However, there are several strategies that can be implemented to increase student motivation, such as facilitating interaction between students and teachers, providing positive feedback, and creating interesting and relevant learning materials. The recommendation from this study is for teachers to apply these strategies in social studies learning to increase students' learning motivation.

Keywords

Learning Motivation Online Learning Face-to-Face Learning Social Studies, Strategy Motivasi Belajar Belajar Online Belajar Tatap Muka IPS Strategi

Article Details

How to Cite
Syarifuddin, S., Aisyah, S., & Triana, Y. (2023). Perbedaan Motivasi Belajar Siswa pada Pembelajaran IPS Secara Daring dan Tatap Muka. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 16(1), 61–67. https://doi.org/10.33369/pgsd.16.1.61-67

References

  1. Agustiningtyas, P., & Surjanti, J. (2021). Peranan teman sebaya dan kebiasaan belajar terhadap hasil belajar melalui motivasi belajar di masa Covid-19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 794–805.
  2. Arista, M., Sadjiarto, A., & Santoso, T. N. B. (2022). Pengaruh Motivasi belajar dan teman sebaya terhadap kemandirian belajar pelajaran ekonomi pada pembelajaran daring di masa pandemi. Jurnal Basicedu, 6(4), 7334–7344.
  3. Azizah, H. N., & Afghohani, A. (2022). Studi komparasi pembelajaran daring dan pembelajaran tatap muka terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan, 31(1), 75–82.
  4. Budihartono, E., Nugraha, P. P., & Kurniawan, S. D. (2021). Peningkatan softskill siswa melalui implementasi iot berbasis arduino bagi SMK Muhammadiyah 1 Kota Tegal. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 5(5), 2259–2265.
  5. Fajariah, I., Amiruddin, M. D. J., Pratiwi, N. I., & Mahtari, S. (2023). Perbandingan motivasi belajar mahasiswa dalam pembelajaran daring dan luring. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 13(1), 257–263.
  6. Fardani, A. T. (2020). Penggunaan Teknologi virtual reality untuk sekolah menengah pertama pada tahun 2010-2020. E-Tech: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 8(1).
  7. Hariyati, T., Jekti, D. S. D., & Andayani, Y. (2015). Pengaruh ekstrak etanol daun jambu air (Syzygium aqueum) terhadap bakteri isolat klinis. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 1(2).
  8. HARTINA, L. (2021). Upaya meningkatkan sikap peduli lingkungan siswa melalui program adiwiyata di SMP Negeri 31 Palembang. Universitas Islam Negeri (UIN) Raden Fatah Palembang.
  9. Khoiroh, N. (2017). Pengaruh model pembelajaran blended learning dan motivasi belajar terhadap hasil belajar siswa kelas VIII SMPN 1 Gumukmas. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 10(2), 97–110.
  10. Lukmi, N. (2022). Implementasi SKB 4 Menteri Tentang panduan penyelenggaraan pembelajaran pada semester genap tahun ajaran dan tahun akademik 2020/2021 di masa pandemi covid-19 (Studi Di SMA Negeri 1 Brang Rea). Universitas Mataram.
  11. Makmum, A. S. (2003). Karakteristik perilaku dan kepribadian pada masa remaja. Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 2(2), 17–23.
  12. Malahati, F., & Maemonah, M. (2022). Analisis hambatan belajar tatap muka terbatas selama masa pandemi mata pelajaran Matematika operasi hitung pembagian kelas IV A di SD Negeri Mejing 2 Ambarketawang Gamping. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 13(1), 63–77.
  13. Mardani, N. K., Atmadja, N. B., & Suastika, I. N. (2021). Pengaruh model pembelajaran problem based learning (PBL) terhadap motivasi dan hasil belajar IPS. Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, 5(1), 55–65.
  14. Natalia, S. G., & Kristin, F. (2021). Efektivitas penggunaan media pembelajaran google classroom sebagai bentuk peningkatan kualitas hasil pembelajaran IPS Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5043–5049.
  15. Purba, N. P., Kelvin, J., Widiarti, R., & Syaidah, N. (2012). Inner water characteristics of Anambas Island, Riau Province-Indonesia. International Journal of Science and Research, 3(6), 2319–7064.
  16. Putra, Y. P. (2018). Penggunaan model pembelajaran creative problem solving untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif dan motivasi belajar matematika siswa. JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika), 4(2), 71–78.
  17. Putro, H. P. N., & Alviawati, Eva, S. (2021). Risk reduction in schools in disaster-pried areas in wetland environment, Banjar District. Jurnal Socius, 10(1), 96–105.
  18. Riyanti, A., & Anggaini, M. (2021). Motivasi belajar siswa pada pembelajaran bahasa indonesia secara daring di SMP. Jurnal Education And Development,. Jurnal Education And Development, 9(3), 521–529.
  19. Rosnaeni, R. (2021). Karakteristik dan asesmen pembelajaran abad 21. Jurnal Basicedu, 5(5), 4334–4339.
  20. Saptono, Y. J. (2016). Motivasi dan keberhasilan belajar siswa. REGULA FIDEI: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 1(1), 181–204.
  21. Sujiantari, N. K., Sujana, I. N., & Zukhri, A. (2016). Pengaruh reward dan punishment terhadap motivasi belajar siswa dalam pembelajaran IPS (Studi pada SMP Negeri 1 Singaraja kelas VIII tahun ajaran 2015/2016). Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 7(2).
  22. Supono, T., & Tambunan, W. (2021). Kesiapan penerapan protokol kesehatan di lingkungan Sekolah Dasar Pangudi Luhur Jakarta Selatan. Jurnal Manajemen Pendidikan, 10(2), 57–65.
  23. Suryani, L., & Hamdu, G. (2021). Education for sustainable development in science national exam questions of elementary school. ASEAN Journal of Science and Engineering Education, 1(1), 1–6.
  24. Susanto, C., Idulfilastri, R. M., & Zamralita, Z. (2021). Gambaran motivasi belajar bahasa mandarin pada siswa SMA selama pandemi covid-19. Prosiding Serina. Prosiding Serina, 1(1), 261–268.
  25. Syarifuddin, S., Aisyah, S., & Triana, Y. (2022). Meningkatan motivasi belajar peserta didik pada pembelajaran tatap muka usai belajar online akibat pandemi covid-19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 278–288.
  26. Tasbihah, N. L., & Suprijono, A. (2021). Pengaruh pembelajaran daring berbasis media virtual tour to museum terhadap motivasi siswa belajar IPS di kelas VIII SMPN 1 Gresik. Dialektika Pendidikan Ips, 1(1), 16–25.
  27. Umairah, P., & Zulfah, Z. (2020). Peningkatan motivasi belajar menggunakan google classroom ditengah pandemi covid-19 pada peserta didik kelas XI IPS 4 SMAN 1 Bangkinang Kota. Journal On Education, 2(3), 275–285.