Main Article Content

Abstract

This research is Classroom Action Research (CAR). The aim of the research is to improve Mathematics learning outcomes regarding Addition of Two Numbers using Saving Techniques for grade II students at SD Negeri 2 Merauke for the 2022/2023 academic year by using the Addition Board (Pajum) teaching aid until they reach the Minimum Completeness Criteria (MCC). The research is said to be successful if all students have reached the MCC 65.  The results of the research show that there has been an increase, that Pajum teaching aids make learning material more interesting and simple. So it shows that there was an increase in the percentage of learning outcomes in Mathematics subjects before the action of 12 (43%) students who completed the first cycle, there was an increase to 18 (64%) students and after the second cycle it increased to 28 (100%) students who completed it.  In accordance with the aim of this research, namely the use of Pajum teaching aids can improve learning outcomes about Adding Two Numbers with Saving Techniques for grade II SD Negeri 2 Merauke for the 2022/2023 Academic Year until they reach the MCC.

Keywords

Pajum Learning Results Addition of Two Numbers Using Storing Techniques

Article Details

How to Cite
Mariyanto, W., Tembang, Y., Betaubun, M., Madjid, S., & Niatun, A. (2023). Penggunaan Pajum Pada Siswa Kelas II SD Negeri Merauke Materi Penjumlahan dengan Teknik Menyimpan. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 16(2), 148–156. https://doi.org/10.33369/pgsd.16.2.148-156

References

  1. Firmansyah, H. d. (2021). Belajar dan Pembelajaran (Konsep Dasar dan Teori). Dalam H. d. Firmansyah, Belajar dan Pembelajaran (Konsep Dasar dan Teori). Jawa Tengah: Lakeisha.
  2. Laka, M. F. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Tentang FPB dan KPK Menggunakan Alat Peraga Botung Pada Siswa Kelas IV SD Inpres Semangga 1 Merauke Tahun Ajaran 2018/2019. Jayapura: Universitas Cenderawasih.
  3. N, K. (2017). Efektifitas Alat Peraga Konkrit Terhadap Peningkatan Visual Thingking Siswa, . The Original Research Of Mathematics, 66.
  4. Nababan, A. E. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD Negeri 14 Rantau Utara Tahun Ajaran 2022/2023. UNIVERSITAS QUALITY: Doctoral dissertation.
  5. Nabila, N. (2021). Konsep Pembelajaran Matematika SD Berdasarkan Teori Kognitif Jean Piaget. JKPD (Jurnal Kajian Pendidikan Dasar), 6(1): 69-79.
  6. Priansa, D. J. (2017). Pengembangan Strategi dan Model Pembelajaran. Dalam D. J. Priansa, Pengembangan Strategi dan Model Pembelajaran. Bandung: CV Pustaka Setia.
  7. Primayana, K. H. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kontekstual Berbasis Lingkungan Terhadap Hasil Belajar Ipa Ditinjau Dari Minat Outdoor Pada Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia, 9(2), 72-79.
  8. Pusdiklat, P. (2003, November Kamis). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003. Sistem Pendidikan Nasional. 8 Juli 2003. Dipetik November Kamis, 2023, dari pusdiklat.perpusnas.go.id/regulasi/download/6.
  9. Rahmatun, N. (2020). Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Operasi Penjumlahan Teknik Menyimpan Dengan Alat Peraga Kantong Bilangan Pada Siswa Kelas II Di SDIP Darul Musthofa Petukangan Selatan Tahun Ajaran 2017/2018. Jakarta: Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.
  10. Simbolon, P. H. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran IPA Kelas IV SDN Nomor 14 Simbolon Purba. SEJ (School Education Journal), 8(2):122-124.
  11. Sipayung, R. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas V Sd Negeri 067246 Medan Tuntungan Tahun Pelajaran 2022/2023 . UNIVERSITAS QUALITY: Doctoral dissertation.
  12. Suardi, M. (2018). Belajar dan pembelajaran. Dalam M. Suardi, Belajar dan pembelajaran (hal. 10). Yogyakarta: Deepublish.
  13. Teni, N. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-ilmu Al-Quran, Hadist, Syari'ah dan Tarbiyah, 3(1):175.
  14. Utami, A. A. (2023). Efektivitas Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pengajaran, 2(2), 23-29.