Main Article Content

Abstract

The objective of this study was to enhance students' proficiency in documenting interview outcomes through the application of outdoor study methods. The participants were 10 students selected from an elementary school in Kapanewon Samigaluh, Kulon Progo Regency, comprising 6 boys and 4 girls. The research utilized a classroom action research approach. The findings indicated a progressive improvement in students' ability to write down interview results in each cycle. During the initial cycle, students achieved an average score of 11.1 with a success rate of 50%, which falls within the category of "good" (category B). In the second cycle, the score increased to 13 with a success rate of 60%, still classifying as "good" (category B). The third cycle saw a further surge, with the average score reaching 15.7 and a success rate of 80%, placing it in the "very good" (SB) category. These results lead to the conclusion that employing outdoor study techniques contributes to the enhancement of students' writing skills in documenting interview results.

Keywords

writing skills interview results outdoor study writing skills outdoor study interview results

Article Details

How to Cite
Faudati, M., & Rochmiyati, S. (2023). Peningkatan Keterampilan Menulis Hasil Wawancara Peserta Didik Melalui Metode Outdoor Study . Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 16(2), 118–123. https://doi.org/10.33369/pgsd.16.2.118-123

References

  1. Aswan, N., Nurhayati, N., & Pammu, A. (2018). Analisis Kemampuan Menulis Karangan Deskripsi Dalam Bahasa Indonesia Melalui Media Gambar Seri Pada Peserta Didik Kelas Vii Smp N 18 Lau Kabupaten Maros. JURNAL ILMU BUDAYA, 6, 268. https://doi.org/10.34050/jib.v6i2. 4727
  2. Estiningtyas, A., Slamet, S. Y., Budiharto, D. T., Studi, P., Guru, P., Dasar, S., Maret, S., Slamet, J., No, R., & 449 Surakarta, I. (2021). Studi hubungan antara penguasaan diksi dan kemampuan berpikir logis dengan keterampilan menulis hasil wawancara peserta didik kelas IV SD. Didaktika Dwija Indria, 9(6). https://doi.org/10.20961/DDI.V9I6.52432
  3. Harefa, T. (2019). Penerapan Model Group Investigation Terhadap Kemampuan Menulis Hal-Hal Penting Dalam Wawancara Oleh Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 2(1), 192-202.
  4. Hilimi, H., Malabar, S., & Pulukadang, W. T. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Dan Kemampuan Awal Terhadap Hasil Belajar Menulis Laporan Hasil Wawancara Peserta didik Kelas IV SDN. Innovative: Journal Of Social, 3, 7121–7133. https://doi.org/ 10.31004/innovative.v3i2.1189
  5. Inggriyani, F., & Anisa Pebrianti, N. (2021). Analisis Kesulitan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 7(01), 1–22. https://doi.org/10.36989/didaktik.v7i01.175
  6. Iskandar, Z. (2018). Pengaruh Strategi Pembelajaran Dan Kemampuan Berpikir Logis Terhadap Keterampilan Menulis Argumentasi. Estetik: Jurnal Bahasa Indonesia, 1(1), 56–57.
  7. Khairani, R. (2018). Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Deskripsi Melalui Metode Outdoor Study Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV SD Negeri 101767 Tembung TA 2017/2018 (Doctoral dissertation, UNIMED).
  8. Kusumah, W., & Dwitagama, D. (2012). Mengenal Penelitian Tindakan Kelas. PT Indeks.
  9. Lestari, D. I. (2021). Analisis Keterampilan Menulis Karangan Peserta Didik Menggunakan Media Flash Card Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas Iv Sd. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.
  10. Muliasa, I. W., & Janawati, D. (2022). Analisis Keterampilan Menulis Lanjutan Kelas V Sd N 2 Kawan. Jurnal Pendidikan Dasar Rare Pustaka, 4(2), 46–53.
  11. Ningsih, I. H. (2019). Peran Guru Dalam Pembelajaran Menulis Permulaan Menghadi Abad 21. BASINDO : jurnal kajian bahasa, sastra Indonesia, dan pembelajarannya, 3(1), 38–43. https://doi.org/10.17977/um007v3i12019p038
  12. Nugroho, W. A., Yudha, R. P., Sundari, S., & Praja, H. N. (2021). Analisis Instrumen Asesmen Untuk Kerja pada Pembelajaran PJOK di Sekolah Dasar Kota Cirebon. Gelanggang Olahraga: Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga (JPJO), 4(2), 126–141. https://doi.org/10.31539/jpjo.v4i2. 1795
  13. Saddhono, K., & Slamet, S. Y. (2012). Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Indonesia Teori dan Aplikasi. Karya Putra Darwati.
  14. Saputri, N., Ratnaningsih, A., & Widiyono, Y. (2021). Peningkatan Keterampilan Menulis Hasil Wawancara Dengan Model Role Playing Pada Peserta didik Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(4 SE-Articles), 1505–1510. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i4.1423
  15. Srihastuty, W., Piliang, H., Nofitri, S., Rahayu, S., & Riau, U. I. (2023). Pelatihan Menulis Paragraf Narasi dengan Menggunakan EYD Edisi V dalam Rangka Optimalisasi Gerakan Literasi Sekolah di SMA Negeri 2 Dumai. SAJAK: Junla Penelitian dan Pengabdian Sastra, Bahasa, dan Pendidikan, 2(2), 268–274. https://doi.org/https://doi.org/10.25299/s.v2i2.13316
  16. Sulasih, B., Syamwil, R., & Wilonoyudho, S. (2017). Pengembangan model pembelajaran outdoor study berbasis keunggulan lokal pada siswa sekolah menengah kejuruan. Journal of Vocational and Career Education, 2(1).
  17. Susilawati, S. A., & Sochiba, S. L. (2022). Pembelajaran outdoor study dalam mata pelajaran Geografi: Systematic review. Jurnal Pendidikan Geografi, 27(1), 51–62. https://doi.org/10.17977/um017v27i12022p51-62
  18. Zainab, I., Jaya, G. B., & Artini, L. P. (2021). Meningkatkan Keterampilan Menulis Peserta didik Melalui Whatsapp Diary Writing. Indonesian Gender and Society Journal, 1(2), 60–68.